Jump to content
Guest Gaston

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

1 minute ago Folo sa:

@Bigsalmon den ledade på översta kortet såg jävla frän ut. Hur är en sån att kasta ?

Tackar! :)

Den är så ny att jag inte testat den, men den är helt oförtyngd så det borde inte vara några problem. Bunden på Ahrex Light Stinger stl 4+6, så den är inte så stor.

32 minutes ago HåkanViskafors sa:

Jo, det är hett idag!!

Ja... det är ju lågt vatten och kallt som tusan i vattnet så en halv dags regn borde rimligtvis höja tempen något och sötvattnet piggar ju upp det med. Noterade precis att det är hela 6,3 grader ute. Det får bli ett försök

2 minutes ago Jonas sa:

Ja... det är ju lågt vatten och kallt som tusan i vattnet så en halv dags regn borde rimligtvis höja tempen något och sötvattnet piggar ju upp det med. Noterade precis att det är hela 6,3 grader ute. Det får bli ett försök

Exakt så är det!

Grunda vikar med stilla vatten :)

Är ute med grabben hans kompis. Benjamin toppar på 58cm än så länge. Fin eftermiddagsturB)

76EC5DD0-2B4B-46F5-8D41-F43CADA267B5.jpeg

• Like 1

6 minutes ago, Jonas said:

Är ute med grabben hans kompis. Benjamin toppar på 58cm än så länge. Fin eftermiddagsturB)

76EC5DD0-2B4B-46F5-8D41-F43CADA267B5.jpeg

Inte illa!

...men ni fiskar ju från båt! Det kan väl inte behövas i Orust-trakten ;) Vart är vildmarksandan? :rolleyes:

Edit: Råkar ni vara i Stigfjorden eller runt Askeröarna? Brukar vara fint där!

Edited by Krux

1 hour ago Krux sa:

Inte illa!

...men ni fiskar ju från båt! Det kan väl inte behövas i Orust-trakten ;) Vart är vildmarksandan? :rolleyes:

Edit: Råkar ni vara i Stigfjorden eller runt Askeröarna? Brukar vara fint där!

Ja båt-fångster räknas inte förrän jag själv har en båt, eller en fångst.

• Like 2
  • Haha 3

22 hours ago, Einarsson said:

Ja båt-fångster räknas inte förrän jag själv har en båt, eller en fångst.

Precis så är det :lol:

Grumligt som fasen hemmavid idag... surt när vädret är så fint :( Måste skaffa en båt, så jäkla frustreandee om man tänkt åka ut så tar det 1 timma med bilresa/promenader osv innan man kommer dit man tänkt sig, sen när man väl tagit sig dit så visar det sig att förhållandena är skit och det bara är att åka nån annanstans. Alldeles för jobbigt att fiska utan båt. :P Sen kanske jag är lat men men...

1 hour ago Einarsson sa:

Grumligt som fasen hemmavid idag... surt när vädret är så fint :( Måste skaffa en båt, så jäkla frustreandee om man tänkt åka ut så tar det 1 timma med bilresa/promenader osv innan man kommer dit man tänkt sig, sen när man väl tagit sig dit så visar det sig att förhållandena är skit och det bara är att åka nån annanstans. Alldeles för jobbigt att fiska utan båt. :P Sen kanske jag är lat men men...

Håller med, eller så möter man ett gäng fiskare som säger att det är helt dött.

Fortfarande kammat noll denna säsongen trots en hel del timmar i havet. Tänkte att detta var säsongen när allt skulle falla på plats. Det är väl det eviga problemet att man inte betar av tillräckligt mycket kust varje tur för att hitta fisken. Har lite för utspridda platser jag fiskar på tror jag... Hade varit nice att hitta ett par bra längor av april-vikar man kan beta av..

Någon som skulle vilja byta lite hotspots för april-fisket omkring Göteborg? Bara att skicka ett pm :)

4 minutes ago Långedrag sa:

Håller med, eller så möter man ett gäng fiskare som säger att det är helt dött.

Fortfarande kammat noll denna säsongen trots en hel del timmar i havet. Tänkte att detta var säsongen när allt skulle falla på plats. Det är väl det eviga problemet att man inte betar av tillräckligt mycket kust varje tur för att hitta fisken. Har lite för utspridda platser jag fiskar på tror jag... Hade varit nice att hitta ett par bra längor av april-vikar man kan beta av..

Någon som skulle vilja byta lite hotspots för april-fisket omkring Göteborg? Bara att skicka ett pm :)

Om du fiskar runt Uddevalla så kan jag berätta var du INTE ska vara iaf. :lol:

Tjenare!

Var ute idag och flugfiskade i Malö strömmar vid Orust. Fantastisk dag men svårfiskat när jag var där i alla fall :) Högvatten men nästan vindstilla. Ganska mycket folk bort mot Morlanda när jag åkte förbi.

Cheers

Trodde aldrig dagen skulle komma men idag gjorde jag som ”man ska” och hittade ett ställe med pålandsvind och lite lagom uppgrumsat vatten. Kändes giftigt men ingen kontakt. 

Den här starten på säsongen kommer sålla agnarna från vetet och sannolikt är man själv vid vattnet igen när maj börjar och det roligaste fisket börjar ;)

Hej, glömde ett par fiske strumpor på parkeringen i Åröd/ vadholmen. Om någon snäll själ som hittar dom kan kontakta mig.
Tack på förhand

Den här säsongen har jag bytt ställe oftast redan efter 10-15 min. Det har medfört ganska mycket bilkörning . fått 8 st på 4 pass  och haft en hel del känningar .två av dem ca 45 cm resten smått. Fiskat mest i Stenungsund och Ljungskile.

Oftast  Använder jag flytring , men har hittills bara vadfiskat väldigt grunt.

Fiskade en stund vid Smarholmen igår, mycket borstmask igår såg dom precis överallt , lite småäckliga , biter sig fast i vadarna 

3 minutes ago Thomas D sa:

Fiskade en stund vid Smarholmen igår, mycket borstmask igår såg dom precis överallt , lite småäckliga , biter sig fast i vadarna 

Men dåligt med öring eller?

Var i Ljungskile igår.

Fick 2 underkända och hade en något större på runt 20:30 tiden. Den ena tog på en rosa räka och en andra en svart/blå maskimmitation. Även den större som jag tappade högg på maskimmitationen.

Det verkar ha kommit igång rejält sedan förra måndagen, och det verkar som att det nästan enbart hugger runt 05-07 på morgonen och 20-21 på kvällen.

Bestämde mig för att prova havsöringsfiske i år, har ju fiskat öring/regnbåge och gädda i många år men kustfisket är helt nytt för mig.

Det har varit trögt. Väldigt trögt. Innan idag hade jag gjort fyra pass. Första helgen Amundön och Lökeberg, ingen kontakt ö h t, bara bortdomnade fingrar. Andra helgen var jag ute på Styrsö guidat med ElGes teamfiskare Albin. Riktigt fin dag och jag fick dansa några sekunder med en blank historia av hyfsad storlek. Den tog på kort lina när jag började lyfta för nytt kast, blev inget jättebra mothugg, och tyvärr lyckades den sprattla sig loss i ytan på den korta linan och känslan gick snabbt från euforisk till tom. Under dessa pass var det knappt någon annan som fick något heller, och internet var fullt med folk som inte fick fisk. Fångst är verkligen inte allt, så jag misströstade inte. Men det kändes ändå lite segt.

Så idag lossnade det. Krokade på en fin fisk efter ett distinkt hugg på en Polar Magnus. Fisken var i god kondition och bjöd på flera fina rusningar! Hade en vindknut på tafsen så var rätt orolig att den skulle brista och fick ta det rätt så lugnt. Fick till slut ner fisken i min MacLean-håv, som kändes lite för liten. :) Mätte upp fisken till 54cm. Min första havsöring någonsin! Här en bild på skönheten:

30086637_2177495192470630_36044196624203

När det väl lossnar lossnar det ju ofta så att säga. Kort därefter högg en till! Den bjöd direkt på fyra blandade småhopp och jag kom på mig själv med att tjoa, hehe. Såg dock att den var betydligt mindre så bestämde mig att drilla den fort och bestämt för att snabbt återutsätta. Fick till en snabb håvning, lossade flugan och lät den simma över håvkanten. Inga foton, kändes viktigare att fisken fick friheten åter i så bra kondition som möjligt.

Nöjd kille nu! 

Edited by Westie
54 är längre än 51 :)
  • Like 3

24 minutes ago Westie sa:

Bestämde mig för att prova havsöringsfiske i år, har ju fiskat öring/regnbåge och gädda i många år men kustfisket är helt nytt för mig.

Det har varit trögt. Väldigt trögt. Innan idag hade jag gjort fyra pass. Första helgen Amundön och Lökeberg, ingen kontakt ö h t, bara bortdomnade fingrar. Andra helgen var jag ute på Styrsö guidat med ElGes teamfiskare Albin. Riktigt fin dag och jag fick dansa några sekunder med en blank historia av hyfsad storlek. Den tog på kort lina när jag började lyfta för nytt kast, blev inget jättebra mothugg, och tyvärr lyckades den sprattla sig loss i ytan på den korta linan och känslan gick snabbt från euforisk till tom. Under dessa pass var det knappt någon annan som fick något heller, och internet var fullt med folk som inte fick fisk. Fångst är verkligen inte allt, så jag misströstade inte. Men det kändes ändå lite segt.

Så idag lossnade det. Krokade på en fin fisk efter ett distinkt hugg på en Polar Magnus. Den blanka fisken var i god kondition och bjöd på flera fina rusningar! Hade en vindknut på tafsen så var rätt orolig att den skulle brista och fick ta det rätt så lugnt. Fick till slut ner fisken i min MacLean-håv, som kändes lite för liten. :) Mätte upp fisken till 51cm. Min första havsöring någonsin! Här en bild på skönheten:

30086637_2177495192470630_36044196624203

När det väl lossnar lossnar det ju ofta så att säga. Kort därefter högg en till! Den bjöd direkt på fyra blandade småhopp och jag kom på mig själv med att tjoa, hehe. Såg dock att den var betydligt mindre så bestämde mig att drilla den fort och bestämt för att snabbt återutsätta. Fick till en snabb håvning, lossade flugan och lät den simma över håvkanten. Inga foton, kändes viktigare att fisken fick friheten åter i så bra kondition som möjligt.

Nöjd kille nu! 

Gött med första dosen gift :) Är det en sjunk 5 lina jag skådar eller finns det kanske den färgen hos andra än airflo också?

54 minutes ago, Tiger said:

Gött med första dosen gift :) Är det en sjunk 5 lina jag skådar eller finns det kanske den färgen hos andra än airflo också?

Hehe, ja så är det. :) Det är faktiskt en Guideline Pike DC Float/Hover/Int #8, hyfsat rätt densitet, stum kärna och funkar bra i kallt vatten, men för hög klass när det slutar blåsa 8+ m/s.. Har inget dedikerat HÖ-spö än, men lär bli att skaffa det. Testade ett Guideline RSI #7 med Vision Kust och ett Guideline RSI #6 med Coastal Slow Int som vänliga fiskare lät mig prova, gillade verkligen dessa spön. Får spana lite vad man kan hitta.

Edited by Westie

Något så in i fanders vad mask det var här...

• Like 1

34 minutes ago losmopedo sa:

Jäsiken!

ngn fisk i ätartagen?

En liten töntig fjant tog jag men jag var bara där en liten stund, var väldigt kallt i vattnet.

5 hours ago Einarsson sa:

Något så in i fanders vad mask det var här...

Var ute på eftermiddagen med o mask i farten men ingen fisk.Märkligt när det är dukat bord

10 hours ago Meritaimen sa:

Var ute på eftermiddagen med o mask i farten men ingen fisk.Märkligt när det är dukat bord

Får hoppas masken stannar nån vecka till eller så om värmen kommer.