Jump to content

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Hej Bullen! Frågar åt en "vän". Min vän har nu sex bompass i rad och börjar tappa självförtroendet. Inte ett nafs sen första veckan i April. Det har förvisso varit lågvatten, blå himmel och ostlig vind, men ändå. Om nätterna börjar han bläddra igenom uråldrig visdom från Guru Johansson i jakt på kunskap. Han har mätt upp att ytvattnet i de grunda vikarna redan nått 12-14 grader och dragit slutsatsen att fisken inte är kvar där. Börjat fiska med Fast Int och sökt fisken på lite djupare vatten. Uddar, sund, vindsidor, djupbranter. Ja t om i lä. Inte ens en följare. Inte är det väl redan dags att ge uppför våren och gå över på sötvattenfiske? Om nån av er får fisk tar han tacksamt emot tips på var de håller hus. Alternativt delad olycka så han inte känner sig så kass, om det är fler som har trögt fiske..

Obs, det är inte killen i filmen som skrivit inlägget, själv får jag förtitvå öringar per pass hela tiden, minst! ;)

IMG_20190426_133742.jpg

• Like 1
  • Replies 28.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• HåkanViskafors

2027

• Meritaimen

1799

• Nocke

1024

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det blev en kvällstur efter jobbet då denna sillätare kom upp, 4 kg och 71 cm.

Nordlig vind, väldigt lite ström, lågt vatten. Allt som kan vara fel är fel. Som tur är vet inte alltid fisken om det.   

Var tvungen att revanschera mig idag efter gårdagens misslyckande. Fisket var generellt sett trögt, men dagen började med 2.7 kg västkustsilver fördelat på 61 cm.      

Posted Images

8 minutes ago, Westie said:

Hej Bullen! Frågar åt en "vän". Min vän har nu sex bompass i rad och börjar tappa självförtroendet. Inte ett nafs sen första veckan i April. Det har förvisso varit lågvatten, blå himmel och ostlig vind, men ändå. Om nätterna börjar han bläddra igenom uråldrig visdom från Guru Johansson i jakt på kunskap. Han har mätt upp att ytvattnet i de grunda vikarna redan nått 12-14 grader och dragit slutsatsen att fisken inte är kvar där. Börjat fiska med Fast Int och sökt fisken på lite djupare vatten. Uddar, sund, vindsidor, djupbranter. Ja t om i lä. Inte ens en följare. Inte är det väl redan dags att ge uppför våren och gå över på sötvattenfiske? Om nån av er får fisk tar han tacksamt emot tips på var de håller hus. Alternativt delad olycka så han inte känner sig så kass, om det är fler som har trögt fiske..

Obs, det är inte killen i filmen som skrivit inlägget, själv får jag förtitvå öringar per pass hela tiden, minst! ;)

IMG_20190426_133742.jpg

Yvig svart fluga med en del rött och gärna lite glitter med snabb hemtagning har varit medicinen för mig i år. 4 pass och 0 bompass i år :)

Leta aktivt efter fisk, varierad hemtagning framförallt stor variation - snabb=spöt under armen å dra på rejält med båda händerna , sakta låååångsam tvist eller låt flugan "hänga" i vattnet fast håll i linan så du har så bra kontakt med flugan som möjligt/så rak lina som möjligt å så alltid spötoppen under ytan så du känner nafs/nyp - enklare om det är lite ström...

Men havsöringen är en lurig rackare, var ute med barnen å fiskade på påskdagen mitt på em, lågt stilla vatten å hade bra fiske med vak å de högg på allt, samma plats å förhållande dagen efter själv - riktigt dött...

en ska ha tur å pricka rätt men ju mer en rör sig dest större chans å pricka rätt, lär känna några ställen väl - fisken har sina spots, en håla eller sten men nu med ökande temp är fart i vattnet min bäste vän.... 

Har under förra veckan och veckan innan haft flera pass med bekanta , vi har varit upp till en mil ifrån varandra vid varje pass , alla har vi haft följare , ofta stor fisk men dom tar inte , har prövat allt i boxen , nån som har nåt tips   På hur att göra ? 

8 minutes ago, Thomas D said:

Har under förra veckan och veckan innan haft flera pass med bekanta , vi har varit upp till en mil ifrån varandra vid varje pass , alla har vi haft följare , ofta stor fisk men dom tar inte , har prövat allt i boxen , nån som har nåt tips   På hur att göra ? 

Varierad hemtagning ibland funkar snabbt ibland långsamt,men när det gäller följare så är det oftast snabb hemtagning som gäller. Fångade förövrigt en öring på 62 cm förra helgen, så det går att fånga dem.

Följe kan vara frustrerande men min erfarenhet är att de går att lura med en mindre fluga i raketfart å om möjligt fiskas i lite annan vinkel...

det jag upplever  vara mer frustrande är när fisken är riktigt aktiv men sjukt selektiv... brukar ge rejält huvudbry men fantastiskt om en lyckas knäcka koden...

• 3 weeks later...

Hur går det för er? Tycker det är väldigt tyst här! 😉

Nyligen landat i Göteborg igen efter 2 år borta och försöker fånga lite silvertorpeder

Har lagt 5 pass på Hisingen och ett på öarna utanför med endast 1 följe som resultat. Känns väldigt skralt med huggvilliga fiskar, försökt mestadels branter med sjinklinan och fiskmitationer mrn helt utan resultat.

Någon med liknande facit eller bättre? (Inte vidare svårt iofs)

Vad gäller nu?

Kan bara stämma in, riktigt dåligt med action för egen del... Bara småfisk o ingen aktivitet o prata om alls egentligen, sämsta våren jag kan minnas faktiskt. Överlag så har de jag pratat med vid vattnet haft samma skitfiske nu i vår, och alla undrar vad d e som händer... Jag också faktisk, även om jag har mina funderingar...

On 5/15/2019 at 10:51 AM, HåkanViskafors said:

Helt normalt maj-fiske för tillfället = helt värdelöst!

Bara att vänta in stormarna från väst så blir det nog bättre :)

Hahaha det låter ju inget lovande vill minnas att jag haft bättre maj fiske än nu 😀 man får väl studera sjökortet igen och försöka hitta djupa branter på 10-25m och försöka få dom där 😅

Jämför ju mitt fiske mest emot mina egna föregående säsonger och det enda jag kan komma fram till är, att någonting har förändrats... Det kan ju vara allt ifrån: att antalet öringar som huserar den del av kusten jag fiskar minskat pga naturliga orsaker såsom torka o värmeböljor, beteendet hos öringen, eller kanske pga antalet predatorer som numera fiskar i mina hemmavatten (skarv eller de nyinflyttade trollingfiskarna med sina djupriggar o mängder med spön som slickat kusten senare år)... Eller oxå har jag helt enkelt tappat stinget, men så jävla bortblåst som den kustnära fisken e numera så vet i fan om de beror på mig... Blöter man inte ens flugan så brukar man iaf se nån vakande öring mellan varven, även i maj, men inte i år... Helt stendött...

håller tummarna för att det hänger på mig, annars är det risk för att det verkligen håller på o gå överstyr på nåt sätt, men d lär väl ge sig antar jag...

Precis som jag sa i ett tidigare inlägg. Något har hänt/håller på att hända. Jag jämför med 70- och 80-talen då minimimåttet var 30cm, fredningstiden mycket kortare. Man fiskade på isen med pimpel och angeldon, man lade ut kilometerlånga garn. Västkusten led hårt av försurningen. Ändå upplevde jag att det fanns mer havsöring. Så något måste ju vara fel?

Men man får ju inte kritisera fiskevården i Sverige.... Så allt är väl bra då?

• Like 1

Ja man börjar såklart fundera när det inte finns en tillstymmelse till liv... Ingen öring, ingen näbbgädda, nåt enstaka misstänkt smolt som sprätter lite i ytan varannan tur om man har flyt, ingen betesfisk och inte ens några vettiga räkor har jag fått se i år??? Såg ett dött öringyngel på ca 5-6cm idag men d blev man ju inte gladare för... Hur har d gått för resten som fiskar då, får ni nåt? Har träffat en snubbe i år som tydligen fått en del, på väldigt djupt vatten o sjunklina... Jag är inte så förtjust i just sjunklinor o att fiska på djupet så därför har jag ingen koll på den biten, men hade gärna sett lite fler positiva rapporter från er som e vassa på det fisket...

jag har fått 2st 30-centimetare och 1 näbbgädda i år, thats it... Så jävla skralt så man blir ju mörkrädd...

2 skarvar härjade i viken när jag kom (som vanligt), om d nu kan betyda nåt??? Hade inga större förväntningar idag pga vädret (som ju också verkar hålla på o balla ur), men att skymta nån fisk av nåt slag hade ju varit ett trevligt inslag i fisketuren...

skarvarna blir bara fler o fler och fisken lyser med sin frånvaro, det känns liksom inte skitroligt o dra o fiska längre...

Ang. bäckarna häromkring så stannar ynglen vanligtvis kvar tills de smoltifierats har jag fått för mig, iaf så länge det finns vatten, annars vandrar dom nog ut redan som yngel gissar jag (eftersom jag såg ett dött idag rätt långt från närmaste bäckmyning),  detta gör dom väl antagligen för att det är enda sättet för dom att överleva...

bara lösa teorier från min sida så det hade varit tacksamt om någon med bra koll kunde komma med mer input...

Va i Strömstad i helgen. Där var det mer fisk. Lördags kväll tappa jag 2 fina firrar. Fick upp en närmare måttet . Fin kondition och en mindre. Hade flera påslag. Söndag fick jag sällskap av sälar . Bara ett hugg. Helt stendött på samma ställe. Men det är ju mindre fisketryck där uppe än vad det är här kring Göteborg. Så många som är ute efter öring. Vi flugfiskare som fiskar effektivt hela kusten. Sälar . Skarvar. Övriga handredskap fiskare. Det är synd om öringen.

Ni pratar om maj som en svår månad? Jag tyckte den var bästa månaden förr. Öringen hade ätit upp sig rejält och höll fortfarande till inom kastavstånd av och till. Man slapp dom där slipsarna. Fram till midsommar hade man bra chans runt Rossö och Galtö. Minns särskilt en midsommar med fyra öringar på 1,5kg och en regnbåge på kilot på samma dag, på samma ställe. Det var i början av 80-talet. Flytlina och grunt vatten. Mitt på dagen.  Det låter som att sånt fiske inte är möjligt längre, eller fattar jag fel? Kan också tillägga att man alltid såg små "stim" med smolt. Hørgårds "gumminymf" i storlek 6 med dubbelkrok var den bästa flugan då... och tafs 0,18-0,20.

Om det nu har något värde? Jag minns inte vad ån heter som mynnar ut innanför Galtö, men det var helt enormt mycket yngel i den förr. Det var som att gå längs en gigantisk fiskodling. Sanslöst mycket yngel. Bara undrar om någon vet hur det är där nu?

Det var också en klar skillnad på öringen vid Galtö och den vid Rossö. Galtö-fisken var åt det långslanka hållet och Rossö-öringen var kort och bred.

Som ren kuriosa fanns den absolut vackraste öringen i en vik i Idefjorden. Silverblank med många röda prickar. Men den var väldigt småvuxen så den fick alltid gå tillbaka. Har alltid undrat om dom finns kvar? Om någon vet? Det var bräckvatten så man kunde också få feta abborrar med knallröda fenor. En bit bortanför Krokstrand norrut. Vore kul om dom finns kvar.

6 hours ago, Frank said:

Om det nu har något värde? Jag minns inte vad ån heter som mynnar ut innanför Galtö, men det var helt enormt mycket yngel i den förr. Det var som att gå längs en gigantisk fiskodling. Sanslöst mycket yngel. Bara undrar om någon vet hur det är där nu?

Det var också en klar skillnad på öringen vid Galtö och den vid Rossö. Galtö-fisken var åt det långslanka hållet och Rossö-öringen var kort och bred.

Som ren kuriosa fanns den absolut vackraste öringen i en vik i Idefjorden. Silverblank med många röda prickar. Men den var väldigt småvuxen så den fick alltid gå tillbaka. Har alltid undrat om dom finns kvar? Om någon vet? Det var bräckvatten så man kunde också få feta abborrar med knallröda fenor. En bit bortanför Krokstrand norrut. Vore kul om dom finns kvar.

Är det hogarälven du menar innanför Galtön. Har inte besökt ån . Men man ser väldigt mycket häger vid mynningen. Är ofta i Galtön och fiskar ibland vid bron. Det har minskat med folk där som fiskar efter havsöring. Är ju bra makrill ställe med. Förra sommaren var det nästan tomt på folk. Makrill fiske försämrades rejält förra året men orsaken vet vi när den är rödlistad nu. Få se hur den här säsongen blir. Föda för öringen finns i överflöd längs stränderna så orsaken till minskningen kan ju inte berå på det. Man såg mer vakande fisk vid strömmen förr i tiden. Fisket blir nog sämre o sämre.Men många lägger av o fiska efter havsöring när det händer inget.

Gött me lite spöböj då Mauri =)! Och fan vet om d inte ligger nåt i det du säger, du har ju lyft frågan för om det ökade sportfisketrycket på öring och då detta verkar ha ökat markant så finns det väl risk att detta spelar in och det vi ser nu är summan kardemumman av att fler börjat fiska??? Jag är fortfarande mest orolig över skarven, men inte helt blind och visst är det mycke mer folk med spön nu vid vattnet än för ca 4-5 år sedan... Funderar på vad alla i "sportfiskebranschen", redskapshandlare, guider, organisationer m.m m.m, tänker i dagsläget, man kanske skulle sett mer till vårdandet av den resurs (fisk) som ger liv åt näringen ist för att bara tänka på hur man skall få fler att börja fiska och öka omsättningar osv... Visst satsas det en del på den biten, men man verkar värna sina egna intressen högst och blir således sist på bollen när det gäller att förebygga och skydda livet i vattnet, enbart därför att man inte vill eller vågar dra egna slutsatser eller öppna munnen om pågående förändringar just för att man inte vill stöta sig med något och riskera att det kan skada den egna verksamheten ekonomiskt... Nu verkar det vara fara för detta ändå, eftersom negativa trender när det gäller bestånden kommer att träffa just dessa verksamheter som ett bollträ mitt emellan ögonen... Ytterligare ett ekorrhjul som kan vara svårt att ta sig ur när man väl ställt sig i d... Säger inte att det ÄR där vi är idag, men hävdar att det VERKAR FINNAS STOR RISK ATT VI ÄR PÅ VÄG ÅT D HÅLLET!

Frank: det är vad dom gamla rävarna säger och berättar som är det enda av värde, ju längre tid man haft på sig att följa trender och förändringar, desto större chans att man är den som faktiskt har rätt i det man säger... Vissa saker borde redan ha noterats och åtgärdats av styrande organisationer som tex HAV med flera, men d händer ju ingenting förens bägaren runnit över har jag en känsla av... Tycker det är en skam att det skall behöva bli akut innan saker och ting faktiskt händer... 

Må väl!

mvh/K

• Like 2
27 minutes ago, Kricke26 said:

...men d händer ju ingenting förens bägaren runnit över har jag en känsla av... Tycker det är en skam att det skall behöva bli akut innan saker och ting faktiskt händer... 

Må väl!

mvh/K

Håller med till 100%. 😧

• Like 1
6 hours ago, Meritaimen said:

Är det hogarälven du menar innanför Galtön. Har inte besökt ån . Men man ser väldigt mycket häger vid mynningen. Är ofta i Galtön och fiskar ibland vid bron.

Just det! Så heter den ja. Jo det var mängder med häger förr också. Det var fint att gå på fastlandssidan på leran där innanför bron.

Men jag har svårt att tro att sportfisketrycket har gjort att öringen minskat. Förr var det ju rena slakten med garn och alla möjliga metoder. Inte minst fisket från isen på utlekt fisk. (Det var för jävligt!) Fisket började ju redan 15:e februari...

8 hours ago, Frank said:

Just det! Så heter den ja. Jo det var mängder med häger förr också. Det var fint att gå på fastlandssidan på leran där innanför bron.

Men jag har svårt att tro att sportfisketrycket har gjort att öringen minskat. Förr var det ju rena slakten med garn och alla möjliga metoder. Inte minst fisket från isen på utlekt fisk. (Det var för jävligt!) Fisket började ju redan 15:e februari...

Förr i tiden hade dom inte info vilka flugor som gällde eller taktik hur man skull fånga nattöring.Idag får du reda på allt från nätet.Flesta är pålästa och vet vad som gäller och hur/när man skall fånga nattöring ex.Jag fiskade i Torslanda för det mesta ensam under 5 års period på en bra ställe som gav alltid matfisk.Sen under 2005 och senare blev det mycke folk i området.Nu är det mindre för att man får inte fisk där så ofta.Folk drar dit öringen finns tills det minskar med fångster.Och jag är nästan helt säker på att fluga är mycket effektivare än en öringnät som fångstmetod.

• Like 1

Annan sak som har hänt med är att plattfisken/siken ökar inte antal. Är ju ingen som fiskar plattfisk med nät längre. Där är säkert skarven o sälen som håller ner dessa arter. Samt abborren minskat rejält antal i Nordre älv.