Jump to content

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Hade rätt så bra fiske igår, fem öringar varav tre var över måttet och den största var på 59 cm. Premiärdagen förlorade jag två fina fiskar och igår satt krokningen som berget. Kan skillnaden ha varit att jag fiskade med shooting head i onsdags och med en hel lina i går? Inbillar mig att jag har något sämre kontakt med flugan när jag fiskar med shooting head, när jag tänker efter har jag kanske förlorat mer fisk med den annars också.  Men att jag var mer ringrostig i onsdags kan ju också ha spelat in.

• Like 1
  • Replies 28.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• HåkanViskafors

2028

• Meritaimen

1799

• Nocke

1024

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det blev en kvällstur efter jobbet då denna sillätare kom upp, 4 kg och 71 cm.

Nordlig vind, väldigt lite ström, lågt vatten. Allt som kan vara fel är fel. Som tur är vet inte alltid fisken om det.   

Var tvungen att revanschera mig idag efter gårdagens misslyckande. Fisket var generellt sett trögt, men dagen började med 2.7 kg västkustsilver fördelat på 61 cm.      

Posted Images

5 hours ago, Isoperla said:

Hade rätt så bra fiske igår, fem öringar varav tre var över måttet och den största var på 59 cm. Premiärdagen förlorade jag två fina fiskar och igår satt krokningen som berget. Kan skillnaden ha varit att jag fiskade med shooting head i onsdags och med en hel lina i går? Inbillar mig att jag har något sämre kontakt med flugan när jag fiskar med shooting head, när jag tänker efter har jag kanske förlorat mer fisk med den annars också.  Men att jag var mer ringrostig i onsdags kan ju också ha spelat in.

Har aldrig fiskat med shootinghead men upplever att jag tappar fisk/missar mothugg i mkt större utsträckning om jag inte har bra sträck/kontakt på linan...

jag har inte fått flytt på mitt båt-fiske men upplever/tror att fisken skyggar för båten å jag har mkt svårare att få bra drifter från båt om jag jämför med ringen...

Vanesak å såklart skiljer det från dag till dag... för mig satt fiskarna klockrent på premiären... hoppas på en tur till snart...

På 2020-04-06 at 13:54 losmopedo sa:

jag har inte fått flytt på mitt båt-fiske men upplever/tror att fisken skyggar för båten å jag har mkt svårare att få bra drifter från båt om jag jämför med ringen...

Jag upplever att båtfiske underlättas brytalt mycket av en frontmonterad elmotor med autopilot. Har man en minnkota med i-pilot och fjärrkontroll så kan man utan problem fiska lika mycket som den som inte navigerar båten.

Här kommer några tips.

1. Fiska alltid mot vinden eller strömmen, beroende på vilken som är starkast, annars kan du inte kontrollera hastigheten på din drift. Jag tycker runt 0,7-0,9 knop brukar vara rätt hastighet om man är två som flugfiskar. Är det inte möjligt att lägga driften mot strömmen så använd ankare, ankringsfunktion (helst spotlock) eller ankarspjut (Talon)

2. när det hugger, behåll driften och ställ ner hastigheten tills båten står still och jobbar mot ström eller vind. Det gäller om man har autopilotfunktion.  Har man ankringsfunktion med spotlock (kräver inbygd eller extern kurssensor). tryck ankring, båten håller position av sig själv.

Saknar man ankringsfunktion med spotlock är det alltid bättre att ankra genom att använda autopilot med anpassad hastighet. Annars fladdrar båten iväg när motorn får en ny gpsposition (båten kan fladdra 5-10 meter) Det här gäller motorer som är typ fyra-fem år gamla som saknar kurssensor, vilket är ett krav för spotlock ska fungera.

Hm... Ryds 520 ST med Volvo Penta 400...

det är ju så att säga ingen fiskemaskin direkt...

prowlern med fenor på gubbfötterna?

En ytterst smal men likväl 70cm luftad i afton, den träffar jag gärna igen till midsommar....

kul när min gigantiska Jula-håv (rekommenderas varmt) inte känns överdimensionerad..

4BEAE8D7-2E63-449F-B271-4962E905314B.jpeg

• Like 2

Kanonavslutning på kanondag. Nej jag menar inte skohaveriet. Eller dom läckande vadarna med sexgradigt vatten sipprande in längs benen. Eller dom stickande, halvt bortdomnade fingrarna. Nej, jag menar belöningen för att man aldrig slutar kämpa. Årets första öring. I solens sista strålar. Liten, men som man säger, naggande god.

IMG_20200410_213802_755.jpg

IMG_20200410_191815.jpg

• Like 3

Hej! Jag är en nybörjare I gbg som skulle vilja ha lite tips på någon bra spot där jag kan tänkas fånga min första HÖ! Ganlet? Amundön? 

Kommande dagarna är det sol och vind från NV. Kommande vecka sol och knappt ingen vind. Hur bör man tänka då? 

14 minutes ago, Filipj said:

Hej! Jag är en nybörjare I gbg som skulle vilja ha lite tips på någon bra spot där jag kan tänkas fånga min första HÖ! Ganlet? Amundön? 

Kommande dagarna är det sol och vind från NV. Kommande vecka sol och knappt ingen vind. Hur bör man tänka då?

Det är förvisso inget klassiskt öringväder vi får efter blåsten har lagt sig men värme och sol värmer upp vikarna och får igång bytesdjuren och öringarna. Om jag hade varit i din sits hade jag koncentrerat fisket till sen eftermiddag/kväll när vattnet har värmts på som mest och fiskat extremt rörligt tills du hittar fisken. Varje kast ska fiska över nytt vatten. Därefter kan man trixa med flugbyten och intagningsteknik om de inte hugger. Amundön som du nämnde är en bra plats men stöter du inte på fisk där så tveka inte att byta ställe. 

Håller helt med ovanstående med  tilläg om :

väl värt att vara extra fokuserad/prioritera fisket då vattnet peakar... haft huggperioder på alla pass just inom spannet då vattnet peakar samt leta ställen med pålandsvind?

Båda ställena du nämner håller garanterat fisk?

https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havsvst_tab.htm

11 hours ago M.Thors sa:

Det är förvisso inget klassiskt öringväder vi får efter blåsten har lagt sig men värme och sol värmer upp vikarna och får igång bytesdjuren och öringarna. Om jag hade varit i din sits hade jag koncentrerat fisket till sen eftermiddag/kväll när vattnet har värmts på som mest och fiskat extremt rörligt tills du hittar fisken. Varje kast ska fiska över nytt vatten. Därefter kan man trixa med flugbyten och intagningsteknik om de inte hugger. Amundön som du nämnde är en bra plats men stöter du inte på fisk där så tveka inte att byta ställe. 

Ok, tack för info! 

Jag har letat runt i några tråsar och förstår mer och mer om HÖ fisket. Finns det några trådar eller annan medias som beskriver öring fisket på ett bra sätt? 

8 hours ago M.Thors sa:

Filmerna Havsöringens Hemligheter/Havørredens Hemmeligheder är nog bland det bästa du kan lära dig från. Finns för en överkomlig peng här om du har dvd-spelare kvar :) 

https://www.go-fishing.dk/produkt-kategori/diverse/dvd-boeger-blade/

Den låt ju helt klart intressant men har tyvärr ingen möjlighet att spela upp en sådan längre :D. Har ni några andra tips?

Jag funderade på lite morgon fiske i morgon i näset. Prognosen säger nordlig vind, 2m/s. Har jag odsen mot mig om jag försöker ändå? 

Enligt en tidvatten app skall det vara lågvatten kl 0900 (-0.1m) i morgon och högt vatten 14. 30 (0.1m). Detta talar också mot morgon fiske eller? 

Edited by Filipj
57 minutes ago losmopedo sa:

Gryning/skymning är ändå hett...

en har tur när gryning sammanfaller med peakande å pålandsvind i favoritviken 1/4?

På 2020-04-15 at 20:48 M.Thors sa:

Vad är mest fördelaktigt. Morgondiske vid lågvatten eller fiske mitt på dan med högvakten? 

2 hours ago, Filipj said:

Den låt ju helt klart intressant men har tyvärr ingen möjlighet att spela upp en sådan längre :D. Har ni några andra tips?

Jag funderade på lite morgon fiske i morgon i näset. Prognosen säger nordlig vind, 2m/s. Har jag odsen mot mig om jag försöker ändå? 

Enligt en tidvatten app skall det vara lågvatten kl 0900 (-0.1m) i morgon och högt vatten 14. 30 (0.1m). Detta talar också mot morgon fiske eller? 

Det är inte timmarna vattnet ”står still” man vill åt- det är när det rör sig (upp eller ner). :) Tittar vi på morgondagen skulle jag tro att det handlar om kl 11-13 och 16-18 på ett ungefär. 

För att komplicera det ytterligare sker ju tidvattnet tillsammans med vädret i stort. Pålandsvind och lågtryck adderar vatten och tvärtom. Vid vissa tillfällen kan ett väderomslag ”ta ut” tidvattnets påverkan så att vattennivån mer eller mindre står stilla (inte bra). Det kan också förstärka tidvattnets upp- eller nedgång vilket däremot brukar vara positivt. 

I grund och botten handlar det väl om att det blir rörelse i vattnet som skakar loss eller gör bytesdjuren mer tillgängliga för havsöringen. 

Tråkigt svar kanske men ett klasssiskt HÖ-fiskesvar...

det beror på flera saker... vilket ställe? Hur lågt vatten? Hur klart vatten? Hur har vindarna varit dagarna innan...

vissa ställen håller bra med fisk oavsett och vissa ställen kanske håller fisk men att det blir väldigt svårt å få dem å hugga...

Jag fiskar uteslutande med flytring och upplever att då öppnar det upp möjligheter att komma åt fisken även vid besvärliga förhållanden..

att känns till ställena är ofta avgöranden, det kan vara en hölja eller några stenar som oftast håller fisk och att kunna täcka av några spots sparar väldigt med tid och förkortar perioder mellan hugg...

Med  flytring täcker en sv stora områden och det hår ju att fiska Bob-stop även under förflyttningar och är det lågt klart vatten å vindstilla så kan en scouta av stora områden å hitta hot-spots...

här är ju även satellitbilder super för å hitta nya ställen....

skulle jag fiska imorhon skulle jag lägga några timmar när vattnet peakar... jag fiskar iofs lite norrut där vattnets nivåskillnader är större... 

Hm, ja inga tydliga svar! Ni svarade olika ni här över. En valde när vattnet pekar och en valde timmarna innan peaken? 

Inget klockren prognos för i morgon. Borde jag invänta en dag med sydvästvind i stället? 

Tack för alla hjälpsamma svar! 

Hm, på våren så tänker jag att det inte främst är rörelse/ström utan ”högt” vatten inöver grundområden som är hett. Längre fram och framförallt till sommaren är det fart på vattnet jag vill åt å då är det ju timmarna innan/efter peaken som är het...

upp mot Tjörn/Orust där jag fiskar mest så skiljde det 50-70cm mellan hög/lågvatten häromdagen då hade jag grymt fiske vi peaken...

• 1 month later...
17 hours ago, HåkanViskafors said:

Sköna firrar just nu. 68 cm. Tvåfotare typ :)

DSCN6219-01.jpeg

Missar alltid havsöringsfisket så här års till förmån av torrfluge fisket. Inte är jag ledsen för det då det i mina ögon inte finns något bättre, men om man skulle ta sig en tur - vad ska man sikta på? Fortfarande inne i vikarna eller ute på uddar och kobbar. Vad gäller såhär års?

32 minutes ago Lodjur sa:

Missar alltid havsöringsfisket så här års till förmån av torrfluge fisket. Inte är jag ledsen för det då det i mina ögon inte finns något bättre, men om man skulle ta sig en tur - vad ska man sikta på? Fortfarande inne i vikarna eller ute på uddar och kobbar. Vad gäller såhär års?

Ju saltare vatten desto bättre! = håll dig borta från åmynningar. Sen är det som vanligt; Vikar, uddar, stränder, djupbranter. Men det är väl egentligen detsamma hela säsongen! 
Än så länge så funkar det bra dygnet runt men när värmen kommer så blir det mer fokus på de mörkare timmarna.

• Like 1
  • 2 weeks later...

Firar nationaldagen med att vakna på en ö i gryningen, fiska på första tidvattnet och kroka på ett godståg. Rusade ut hela linan och 20+m backing. Starkaste och vackraste öringen jag fått. 60+, välmatad torped. PB! ?

Togs i Södra Skärgården på en egenbunden Laserräka i naturlig nyans (dark tan).

IMG_20200606_063726.jpg

IMG_20200606_063922.jpg

• Like 3