Jump to content

Havsöring GBg:s området

Guest Gaston

Recommended Posts

7 hours ago, M.Thors said:

Nån som tänkt ta ett kast imorn? ;) 

Tja, ett par blir det nog....

synd att inte premiären var igår... då hade en haft ett sjukt gryningspass i ”smygviken” 05:45:06:50...

men jag ser fram mot spöböj å saltstänk... fasen va gött?

Jag var ute en sväng idag och för att göra en lång historia kort så fattar jag mig kort med ett urval av dagen.

När jag och sambon är halvägs framme till den tänkta fiskeplatsen så brister jag ut i
FAN!

Fan som att jag hade glömt att vaxa holkarna på ett av mina favoritspön.
Det är så utslitet så att det sladdar runt värre än kalleanka på hal is i holkarna.

Nå väl, jag laddade bilen med ett reservspö redan igår kväll.

Reservspöt bestod av ett Vision kust som har stått utan tub till hälften delat (2 delar) i förrådet.
Jag greppade dessa delar och lade in dem i bilen som de var, utan att dela och lägga i tub.

FAN IGEN!

Buttdelen var flugspöt, toppdelen var från något spinnspö som stod i spöhörnan.

Leta runt som en dåre i bilen, fann lite tejp så jag fick hyffsad ordning på favospöt tillslut.

1h in på fisket så tappade jag filtsulan.

Yepp,  nu är säsongen igång ?

Edited by Grillen
  • Haha 4

Var ute i Ljungskile-trakten mellan 16:30 och 20:30 idag.
Ett rejält hugg men tyvärr ingen krokning på den, annars dött. Såg ett vak när jag var på väg till bilen.
Klagar inte dock för vädret var fantastiskt! ?

Vi fick 25 i Stigfjorden idag. Peters ena var riktigt grann. 15-16:30 var bästa tid och tempen låg på 6,7-8,5

952817E9-1766-4E7C-B054-5FC44AD9D3FD.jpeg

7C08A67E-42CD-4A43-9C6A-6FA8C831B4DA.jpeg

• Like 5

Helt ok premiär med 12 luftade, 3 över 40 men ingen som solklart var godkänd men en riktigt smällfet 43/44 bjöd upp till fin kamp...

Fick en fin bonusfirre till röken/påskbordet sik på 43cm/730gr?

ska ut på en morgonrepa nu....

5D5F3109-1CD2-4C2B-B21C-6C80EA429420.jpeg

• Like 5

• 2 months later...

Jösses va dött de e i tråden...

ngn som haft Ngt bra nattfiske än, har ngn mask siktats?

ruskigt Mkt makrill inne å härjar på insidan Orust iaf....

hoppas på HÖ-nattpass kommande 10dgrs-period....

sketfiske å gladmidsommsr

Endast varit ute på ett nattpass hittills med @Grillen Inte någon mask aktivitet vad vi kunde se och inte ett vak alls på hela kvällen/natten.. 1 mindre upp och 1 som lät stor men klev av direkt då strömmarna skapat ett stort slack i min lina. Detta var för 1.5 vecka sedan tror jag så vi försöker väl snart igen misstänker jag ;) 

• 1 month later...

Det är bra fart på fiske utåt Orust i varje fall. Jag är ju ute flera gånger i veckan och fisket levererar hela säsongen. Nått som många kanske missat är att både vår och höstplatserna kan fiska kanonbra även mitt i sommaren. Blåser bara nån storm rent från vegetation är det läge att fiska👌🏻
De extrema vattenflödena sista veckorna har även gjort att en del öring gör sig redo för lek och stiger redan nu. Att fiska längre in i fjordarna och runt mynningsområden kan alltså ge bra resultat.

Annars är det här en härlig tid för fiske i de yttre skären och andra väl strömsatta platser. Välmatad blank fisk i toppkondition lockar ju alltid lite extra👌🏻

Fick den här igår, 53cm och 1.6kg. Den trasslade och krånglade och var inte alls pigg när jag väl fick ordning på den så jag bestämde att den fick bli mat. Men sen blev jag osäker och fick lite ångest för jag vet inte riktigt hur en bra matfisk i havet ska se ut. Vad tror ni? Funkar den att äta? 

A07D9145-8749-44EA-BD48-48EA6D6A9C46.jpeg

• Like 1

7 hours ago, Bs5am said:

Fick den här igår, 53cm och 1.6kg. Den trasslade och krånglade och var inte alls pigg när jag väl fick ordning på den så jag bestämde att den fick bli mat. Men sen blev jag osäker och fick lite ångest för jag vet inte riktigt hur en bra matfisk i havet ska se ut. Vad tror ni? Funkar den att äta? 

A07D9145-8749-44EA-BD48-48EA6D6A9C46.jpeg

Den blir säkert en kanonmåltid! :) Det är på våren man kan få tunna långa fiskar som i mitt och mångas tycke bör få äta upp sig istället för att bli middag.

Sen får öringen ofta färg från omgivningen vilket gör att de kan få en guldigare/mörkare färg på vissa ställen längs med kusten.

• Like 1

1 hour ago, M.Thors said:

Den blir säkert en kanonmåltid! :) Det är på våren man kan få tunna långa fiskar som i mitt och mångas tycke bör få äta upp sig istället för att bli middag.

Sen får öringen ofta färg från omgivningen vilket gör att de kan få en guldigare/mörkare färg på vissa ställen längs med kusten.

Tack för det svaret! Tänkte att de skulle vara helt silverblanka för att vara en bra matfisk efter att jag läst lite när jag kom hem och var lite orolig över färgen på den. Jag håller på och tillagar den nu :)

On 8/16/2021 at 12:49 PM, Jonas said:

Det är bra fart på fiske utåt Orust i varje fall. Jag är ju ute flera gånger i veckan och fisket levererar hela säsongen. Nått som många kanske missat är att både vår och höstplatserna kan fiska kanonbra även mitt i sommaren. Blåser bara nån storm rent från vegetation är det läge att fiska👌🏻
De extrema vattenflödena sista veckorna har även gjort att en del öring gör sig redo för lek och stiger redan nu. Att fiska längre in i fjordarna och runt mynningsområden kan alltså ge bra resultat.

Annars är det här en härlig tid för fiske i de yttre skären och andra väl strömsatta platser. Välmatad blank fisk i toppkondition lockar ju alltid lite extra👌🏻

Jag fiskar mycket runt Orust men det går väldigt dåligt. I lördags fick jag en på djupt vatten och trodde det skulle bli bra fiske framåt kvällen. Men det kanske blev för vindstilla och varmt. Prövade ändå många platser och från båt.

12 minutes ago leffo sa:

Jag fiskar mycket runt Orust men det går väldigt dåligt. I lördags fick jag en på djupt vatten och trodde det skulle bli bra fiske framåt kvällen. Men det kanske blev för vindstilla och varmt. Prövade ändå många platser och från båt.

Jag fiskar ju väldigt brett. Från ytterskär till grunt inne i fjordarna. Fiska när tidvattenströmmen är stark och gärna när det är lite vind. 15-19 är en bra tid idag och runt 15-16:30 är nog den tiden jag skulle dra om jag bara skulle ta en snabbis idag.

• 3 weeks later...

Härligt, jag hade kanonfiske när jag var ute med en flugfiskekund i Stigfjorden igår. Jag tror vi får ett par fantastiska sista veckor på säsongen :)