Jump to content

Havsöring GBg:s området

Guest Gaston

Recommended Posts

2 hours ago Fisk sa:

Vad har ni för favoritflugor nu under september?

Jag har haft störst framgång på brun woolly bugger nu det sista.

Fiskar nästan uteslutande orange'a flugor under hösten, har tre mönster jag brukar använda. 

Faltin Special, fireball och en liten klassisk zonker. Alla i orange kulör. 

Är det finväder och kanske lite kinkigare fisk så kan jag knyta på en magnus eller en märla.

4 hours ago, leijonflies said:

Fiskar nästan uteslutande orange'a flugor under hösten, har tre mönster jag brukar använda. 

Faltin Special, fireball och en liten klassisk zonker. Alla i orange kulör. 

Är det finväder och kanske lite kinkigare fisk så kan jag knyta på en magnus eller en märla.

Intressant, tack! Tar och laddar boxen med saker med orange. 

22 hours ago Lodjur sa:

Jag och @Jonas var ute en tur idag krig Stigfjorden, trögt fiske enligt hans standard 😉 ett gäng havsöringar upp, mest liten fisk, någon lite under 45, ingen kontakt med större fisk under dagen.
Men fint väder och trevligt sällskap!

Mmm men är rätt säker på att fisket kommer vända idag. Vi har haft lite trögare fiske och nordliga samt östliga vindar länge nu men idag har vinden vänt. Ska se om jag hinner med en tur i em/kväll. Jag känner ett uppdämt behov av att landa ett riktigt as ;D

Flugan du körde som @leijonflieshade gjort var föresten riktigt trevlig. Det var fin volym och den syntes riktigt bra. Öringarna gillade den skarpt så den förtjänar absolut att lyftas fram i tråden :)

• Like 2

3 hours ago, Jonas said:

Mmm och men är rätt säker på att fisket kommer vända idag. Vi har haft lite trögare fiske och nordliga samt östliga vindar länge nu men idag har vinden vänt. Ska se om jag hinner med en tur i em/kväll. Jag känner ett uppdämt behov av att landa ett riktigt as ;D

Flugan du körde som @leijonflieshade gjort var föresten riktigt trevlig. Det var fin volym och den syntes riktigt bra. Öringarna gillade den skarpt så den förtjänar absolut att lyftas fram i tråden :)

Japp, en dräpare. Körde med den på våren också (just den flugan alltså) och landade ganska många fiskar på den då med och den håller fortfarande, så kvaliteten är bra också 😄 tror det finns bild på den tidigare i tråden som han laddat upp men om inte får jag fixa fram en.
Han kan han, den där David...

Edit: Kolla denna sidan i tråden 😄 ---> Sida 1152 

Edited by Lodjur
  • Haha 1

On 9/21/2022 at 10:34 AM, Lodjur said:

Japp, en dräpare. Körde med den på våren också (just den flugan alltså) och landade ganska många fiskar på den då med och den håller fortfarande, så kvaliteten är bra också 😄 tror det finns bild på den tidigare i tråden som han laddat upp men om inte får jag fixa fram en.
Han kan han, den där David...

Edit: Kolla denna sidan i tråden 😄 ---> Sida 1152 

Det var en smällkaramell det!

Snabbtur idag å förhoppningsvis rejäl kajak-repa på söndag….

• Like 1

Bra havsöringsfiske är tidskrävande. Det är därför jag i stort sett enbart guidar heldagar. Förr eller senare får man oftast  en eller ett par luckor med bra fiske då. 
Tycker oftast tidvattenkurvan ska tas lite men nypa salt också. Den är en bra fingervisning men beroende på vind och förutsättningar (hur lågt/högt vattnet är) kan den variera inom ett tidsspann på ett par timmar här ute. Min bild är att stark vind tenderar att trumfa alla andra förutsättningar.

Sammanfattningsvis är det svårt att träffa rätt om man bara får fiska en för- eller eftermiddag men bara man lägger tiden så brukar det lösa sig under dagen🤗

Fick jag bara fiska två timmar per dag oavsett säsong skulle jag fiska från 14:30-16:30.

Idag tror jag på eftermiddagsfisket. Vi har bra vindar, Sydväst, runt 4-8m/s. Att det är lätt sjunkande lyftryck gillar jag inte men det går långsamt så det är nog lungt.

1 hour ago, Jonas said:

Bra havsöringsfiske är tidskrävande. Det är därför jag i stort sett enbart guidar heldagar. Förr eller senare får man oftast  en eller ett par luckor med bra fiske då. 
Tycker oftast tidvattenkurvan ska tas lite men nypa salt också. Den är en bra fingervisning men beroende på vind och förutsättningar (hur lågt/högt vattnet är) kan den variera inom ett tidsspann på ett par timmar här ute. Min bild är att stark vind tenderar att trumfa alla andra förutsättningar.

Sammanfattningsvis är det svårt att träffa rätt om man bara får fiska en för- eller eftermiddag men bara man lägger tiden så brukar det lösa sig under dagen🤗

Fick jag bara fiska två timmar per dag oavsett säsong skulle jag fiska från 14:30-16:30.

Idag tror jag på eftermiddagsfisket. Vi har bra vindar, Sydväst, runt 4-8m/s. Att det är lätt sjunkande lyftryck gillar jag inte men det går långsamt så det är nog lungt.

Instämmer i allt men med tillägget att lokalkännedom trumfar allt…

när jag fiskade som mest hade jag olika spots som valdes och levererade utifrån väderförutsättningarna….

edit: spännande ang tidsintervallet 14.30-16:30, nu blev jag nyfiken…. Sitter det ihop med att en kvalitetsfiskar efter intagen matsäck?

Edited by losmopedo

38 minutes ago losmopedo sa:

edit: spännande ang tidsintervallet 14.30-16:30, nu blev jag nyfiken…. Sitter det ihop med att en kvalitetsfiskar efter intagen matsäck?

hehe.. Ja... man kan undra varför det är så? Men det är tydligt att fisken tenderar att vara ovanligt aktiv den tiden oavsett årstid och förutsättningar i övrigt. Jag har ju guidat havsöring ett gäng med år nu och i år har det varit ett 40-tal guideturer fram till idag. En del turer är kvällstid men de flesta dagtid. Oavsett skulle jag säja att den tiden är väldigt bra och spontant skulle jag säga att jag har fem-sex öringar över 60 inom det tidsspannet bara i år. (+ två 59:or) 

27 minutes ago, Jonas said:

hehe.. Ja... man kan undra varför det är så? Men det är tydligt att fisken tenderar att vara ovanligt aktiv den tiden oavsett årstid och förutsättningar i övrigt. Jag har ju guidat havsöring ett gäng med år nu och i år har det varit ett 40-tal guideturer fram till idag. En del turer är kvällstid men de flesta dagtid. Oavsett skulle jag säja att den tiden är väldigt bra och spontant skulle jag säga att jag har fem-sex öringar över 60 inom det tidsspannet bara i år. (+ två 59:or) 

En statistisk fråga - hur ligger din fisketid i % över dygnets timmar….

av mina 25+ fiskar som passerat 60cm/2,5kg ligger typ 18-20 på sommar-nattpass fast jag fiskar i % av fisketiden väldigt lite då… om du hänger med på frågan/resonemanget..

3 hours ago losmopedo sa:

En statistisk fråga - hur ligger din fisketid i % över dygnets timmar….

av mina 25+ fiskar som passerat 60cm/2,5kg ligger typ 18-20 på sommar-nattpass fast jag fiskar i % av fisketiden väldigt lite då… om du hänger med på frågan/resonemanget..

Svårt att säga men rimligtvis så är nog minst 95% mellan 08:00-21:30?

Kör en del kvälls och nattpass med men utdelningen har rent generellt varit sämre den tiden så jag prioriterar inte det fisket längre.