Jump to content

Havsöring GBg:s området

Guest Gaston

Recommended Posts

Premiären känns väldigt avlägsen helt plötsligt.

Men bättre med snö och elände nu så kanske det kan vara lite varmare i april. Och inte som förra året med varmt i mars och sedan mycket kallare i april. 

• Like 1

Det finns ju knappt inget värre än ett inbjudande fiskeväder off-season, i synnerhet på vårkanten när fisketörsten och utomhusbehovet kanske är som störst.

Vi får såklart hoppas på att vädret vänt tills startskottet går :) Minns nån premiär för inte så länge sen då det var svårt att hitta öppet vatten. 

• 2 weeks later...

Nä inte sett någon multe på många år heller, givet är jag ute mindre när multen är synlig som brukar vara varma dagar under högsommaren. Men ändå känns det som dom är färre nuförtiden 

13 hours ago Lethul sa:

Är det någon som har sett nå multe de senaste åren? Vill minnas att man såg några riktiga kolosser då och då för 10 år sedan. Men var länge sen jag såg en nu.

Exakt. Jag fiskade på ett multestim med typ 15-16 stycken 3-8 kilos pjäser på brännö runt 2009/10. Brände tre. Tveksamt om jag varit med om någon explosivare fisk i hugget.
Har tyvärr inte sett en enda multe från 2011 och framåt🤷‍♂️

• Like 1

Jag tror vi kan få lite borstmasklek i år. Vattentemperaturen är betydligt lägre än under senaste åren. Jag ska lägga i båten och åka och spana lite i om det blir någon fin dag.

• Like 2

Haha, det eviga hoppet om maskpremiär 🥴

Men tempen ska ju dyka igen runt helgen och fortsätta vara låg fram till premiären så det är inte omöjligt

Edit: Vad gäller Multe... de leker inte förrän de nått 4 år, är en bra matfisk och de fiskas kommersiellt av nät och trolling. Så antagligen är beståndet obefintligt vid detta laget med tanke på hur det rovfiskas både in- och utskärs 🙃

Edited by Lodjur

Fick lite färsk update på läget i fjordarna från två av mina Fjordguidekollegor (Patrik Magnestam och Robin Wolf) som varit ute och fiskat spöknät och burar. 
Vattentempen är runt 2-2,5grader och de har sett borstmasklek och måsdyk sista veckan. Nu finns det ju flera arter och de leker lite olika beroende på vart och på temp så det finns fortfarande chans att det är lek kvar i början av april :)

• Like 1

On 3/4/2023 at 7:56 PM, 5öring said:

Har tagit ledigt måndagen efter premiären, ska ut på en tre dagars i tält vid kusten. Har haft ovanligt mycket abstinens inför årets premiär av någon anledning 😅🤤

Ta på dig ordentligt, vädergudarna är inte nådiga i sin prognos. 🥶

17E61B9B-AACC-497D-8036-8DF1AF92F5CE.png

On 3/20/2023 at 10:02 PM, Jonas said:

Exakt. Jag fiskade på ett multestim med typ 15-16 stycken 3-8 kilos pjäser på brännö runt 2009/10. Brände tre. Tveksamt om jag varit med om någon explosivare fisk i hugget.
Har tyvärr inte sett en enda multe från 2011 och framåt🤷‍♂️

Väldigt synd, jag såg en trio multar där alla nog var runt 5 kg vid en klippa. Aldrig varit så taggad i mitt liv att lägga ut flugan. Fick dock ingen på kroken innan dom försvann.

Sedan dess har jag velat fiske multe nån mer gång men aldrig sett dom igen.

Förra säsongen labbade jag en hel del med tunnare tafsar och mindre flugor, det visade sig funka riktigt bra med en toppfisk på 70cm. Så i år lämnar jag sjuan hemma och tänkte dekikerat köra en 9” femma som är snällare mot tunnare tafsar. 

någon annat som är taggad på att testa något ”nytt” ? 😀

Jupp... Men tvärtemot dig så kommer jag gå upp lite i spöklass... Har haft bra fiske med de mindre flugor jag vanligtvis använder, aldrig fått någon 70+ på min 9`6:a så nu siktar jag enbart in mig på dom där enorma svalvågorna som aldrig högg... resten nöjer jag mig med att betrakta på avstånd...

/ K

1 hour ago, ptr said:

Förra säsongen labbade jag en hel del med tunnare tafsar och mindre flugor, det visade sig funka riktigt bra med en toppfisk på 70cm. Så i år lämnar jag sjuan hemma och tänkte dekikerat köra en 9” femma som är snällare mot tunnare tafsar. 

någon annat som är taggad på att testa något ”nytt” ? 😀

Ingen dum idé, jag började dutta med en lite långsammare femma förra året efter att jag sett fisk fly när min #7 lina daskat ner i ytan fler än en gång. Men bara lugnare dagar då. Annars fiskar jag lite större och oftast två flugor på sjuan när det går lite gäss :). 

• Like 1

Själv tänker jag tvärt om. Har kört 9’ #6 och 0,26mm fluorcarbon flera år nu. Jag tänker öka tafstjockleken till 0,28 eller 0,30mm i år. Såg tre öringar som jag bedömde ligga på 80+ förra året. Vågar inte fiska 0,26 längre🤷‍♂️

• Like 1

Ja sjuan kommer vara kvar, när det går vita gäss och man vill fiska i soppan. Annars går femma rätt bra ändå. Körde femman uteslutande i början av mitt öringsfiske för 15 år sedan och gick sedan upp till 6 och 7a för jag ville kasta stora flugor och så har mitt fiske varit sen dess!

@Jonas jag och Jonathan, (på shimano) tror du känner honom. Vi har kört uteslutande 0,28 spets och tagit 77cm öring och 7,8kg lax på kusten med det, med det sagt anser jag att 0,30 är overkill! Om man inte vill kasta några monster till flugor då ! 

Edited by ptr
  • Like 2

28 minutes ago, 5öring said:

Ingen dum idé, jag började dutta med en lite långsammare femma förra året efter att jag sett fisk fly när min #7 lina daskat ner i ytan fler än en gång. Men bara lugnare dagar då. Annars fiskar jag lite större och oftast två flugor på sjuan när det går lite gäss :). 

Glömde svara, haha. Men ja exakt just det att tjockare lina skrämmer fisk. Våra största fiskar har tagit på typ 40-50cm vatten, ingen skämt. Och en sjua där är svårt att få fint nedlägg av. Inte alltid man skrämmer bort fisken, men helt klart är det att dom märker något och inte hugger. Just i dessa tillfällen tror jag femman kommer väl till pass!

• Like 1

17 minutes ago ptr sa:

@Jonas jag och Jonathan, (på shimano) tror du känner honom. Vi har kört uteslutande 0,28 spets och tagit 77cm öring och 7,8kg lax på kusten med det, med det sagt anser jag att 0,30 är overkill! Om man inte vill kasta några monster till flugor då ! 

Ja, jag har tittat lite på Berkley Trilene 0,28mm 150 metersspole som jag i stort sett bestämt mig  för. Har en 0,25mm 50 meter från dem nu som varit bättre än de 0,26 spolar jag haft från alla andra. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-trilene-fluorocarbon-150m.html?variant=1391585&gclid=CjwKCAjwzuqgBhAcEiwAdj5dRqFE3fz975WybH3QMbP_R2LMDd7v8WAyq2RoBbA4jEciaEBQU6n5RRoC2w4QAvD_BwE

vad kör du för 0,28 material.

grymma fiskar. Har sett dem🤩🕺

• Like 1

Har kört Berkeley en del förr. Men tycker den är lite mjuk och minnesrik, men såklart smaksak!

Vi har typ bara kört scientific anglers absolute fc eller vad den heter. Sjukt dyr men vågar inte byta 😅 den är väldigt hård, och helt minnesfri. Dock tror jag den kostar 250kr för 25m. Minns inte riktig, brukar blunda när jag köper den 😅

Tack @ptr Då ska jag beställa hem den i 0,28mm direkt. Kör du samma tafsar i 9' också?

• Like 1