Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

20 minutes ago M.Thors sa:

Även om det är kul att få fisk på imitationer så är det inget måste att ha just en borstmasksimitation. Har själv fått fisk med magen och munnen full av borstmask på orange big hole demon. 

Big Hole Demon är magisk!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago, Lawson said:

Är det den högra som är giftigast? Försöker binda lite åt min son som numera bor så att han kan köra fiske efter kusten.

Det jag har väldigt förtroende för är de material som är fluorescerande (lyser upp under uv-lampa). Alla flugor på bilden har sådana delvis.

Sen färger och storlek är alltid en smaksak och det känns för mig mer rätt att knyta på nåt neutralt och litet vid klart vatten och nåt mer iögonfallande vid motsatta förhållanden :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En favorit för mig sedan 2 år tillbaka är Fireball. Den liknar väl egentligen ingenting men den är i starka färger (orange och rosa), är långsmal och rör sig väldigt simmande i vattnet.

Vill jag har starka färger kör jag nästan alltid på den, med eller utan förtyngning. Vill man ha lite mer volym så får man byta mönster dock. Långsmal som sagt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va det några andra som hade grymt fiske på stigande kurvan 12-18 idag? Vi hade i stort sett bra fiske hela vägen. 
24 upp varav 15 godkända och tre över 50. Vi såg två ruggigt stora med. En som  jag bedömde 80+ som passera tre meter från båten och Didrik hade en 70+ som missa flugan någon meter från relingen… snurrigt kul dag. Enligt min Garminklocka jag loggar alla fisketurer med var maxpulsen 163 som högst och medelpulsen 98…. Det säger en del om kvaliten på dagens fiskeaction😅😁

Fiskedjup 0,4-1,2 meter

Temp 4,6-9,9 grader

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag landat i ett tafsmaterial jag gillar skarpt. Går tyvärr inte att köpa längre men jag hade två 50 metersspolar i garaget så jag klarar mig nog ett par år i alla fall. Håll i er nu…

G Loomis Streamdance 0,35mm på typ 12,5 kilo. Helt snurrigt bra och lite styvare material. Alla i båten körde det hela dagen igår. Upplever tjockleken mer som 0,30mm.

Oavsett så är det det vi kommer köra framöver. Jag vågar inte chansa på material med dålig brottstyrka längre. Jag vet att vi drar en 70-80:a snart och då ska inte materialet va ett problem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Helios sa:

Ett gäng såna här 7 centimetare i olika starka färger simmar snöggt i vattnet. Vi ses runt Orust i helgen, gubbar🙂

IMG_7541.jpeg

Snyggt. Det där är en fiskfångare😎och bra längd👌🏻 Jag slet ut min sista Råräkan igår så jag måste binda ett gäng nya idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

Kan nämna att jag landat i ett tafsmaterial jag gillar skarpt. Går tyvärr inte att köpa längre men jag hade två 50 metersspolar i garaget så jag klarar mig nog ett par år i alla fall. Håll i er nu…

G Loomis Streamdance 0,35mm på typ 12,5 kilo. Helt snurrigt bra och lite styvare material. Alla i båten körde det hela dagen igår. Upplever tjockleken mer som 0,30mm.

Oavsett så är det det vi kommer köra framöver. Jag vågar inte chansa på material med dålig brottstyrka längre. Jag vet att vi drar en 70-80:a snart och då ska inte materialet va ett problem.

Kör på 0,25 dagtid och 0,30 natt på stroft gtm - ruskigt bra och fint, dragit 20 över 60, 3 över 70 varav 1 82a😎 dessutom är det billigt👍

Redigerad med losmopedo
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, losmopedo said:

Kör på 0,25 dagtid och 0,30 natt på stroft gtm - ruskigt bra och fint, dragit 20 över 60, 3 över 70 varav 1 82a😎 dessutom är det billigt👍

Stroft gtm är najs, inte att misstas för strofts nya fc som är katastrof och går av på allt mellan 0,5kg till 3kg på en 5,5kg klassning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara slå ett slag för en grym lina. Jag och Didrik har kört Linus Lajne Ajerståls linor på våra Nam 9’ #6 och Douglas 9’ #6 sen premiären. Bästa linan jag haft. Skånepojken som vissa på edge skojade om för några år sedan som kastade från Haparanda till Ystad har designat en perfekt havsöringslina. Löp å köp status på den. Bästa linan jag haft👌🏻

https://m.facebook.com/sydkustenfiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick föresten nyss en rapport från grabben. Som drog en 67 på spinn går (release) och för en stund sen fick han en perfekt fit som han behöll som han bedömt 60+har inget måttband med sig.  …han fyller år idag och drog den på födelsedagsflugan jag band ihop imorse🕺🤩

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tuff premiärvecka för min del.
3 ganska långa pass i ryggen och en del fisk landad men fortfarande inget över 45. Många steg på stegräknaren...
Är precis hemkommen från ett pass, körde tills det inte gick att se vart man gick längre 21:15 ungefär, och hade för första gången fenomenet att jag blev totalt trakasserad av små varianter av vad jag tror var Sej. Har aldrig fått en på fluga tidigare. 2st 39cm havsöring utöver det.

Tappade också min snordyra McLean håv på något jävla sätt så jag spenderade säkert 40 min med att gå fram och tillbaka där jag trodde att jag gått under tiden jag fiskat utan lycka. Aset sjunker ju också. Gav precis upp och gick vidare åt det hållet jag fiskade när jag helt plötsligt fick syn på den. Det var dagens stora vinst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas said:

Måste bara slå ett slag för en grym lina. Jag och Didrik har kört Linus Lajne Ajerståls linor på våra Nam 9’ #6 och Douglas 9’ #6 sen premiären. Bästa linan jag haft. Skånepojken som vissa på edge skojade om för några år sedan som kastade från Haparanda till Ystad har designat en perfekt havsöringslina. Löp å köp status på den. Bästa linan jag haft👌🏻

https://m.facebook.com/sydkustenfiske

Klumpen ser ganska slimmad ut på bilderna.

Vad är det du gillar med den? 16 gram på Sky G, som verkar vara korrekt klassad, borde bli som en ganska tung skjutklump?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bundit upp lite flugor. Mycket orange och glitter. Tyvärr även mycket substitut och varianter. Lite skralt med material för den här typen av flugor. Skulle någon kunna ge ett par tips på gångbara flugor av den lite mer diskreta typen, eller är det inget för kustöringen?

Pattegrisen.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Fisk sa:

Klumpen ser ganska slimmad ut på bilderna.

Vad är det du gillar med den? 16 gram på Sky G, som verkar vara korrekt klassad, borde bli som en ganska tung skjutklump?

 

 

Styv coating men ändå mjuk och följsam lina som inte trasslar eller har minne. Linan laddar snabbt men är fortfarande harmonisk och fin i presentationen. 

Linan är toppklass. Utan tvekan min favorit just nu.

Enligt Linus ska linan funka bra på både 6:or och 7:or.

16 hours ago Jonas sa:

Fick föresten nyss en rapport från grabben. Som drog en 67 på spinn går (release) och för en stund sen fick han en perfekt fit som han behöll som han bedömt 60+har inget måttband med sig.  …han fyller år idag och drog den på födelsedagsflugan jag band ihop imorse🕺🤩

Öringen var 65😎

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Jonas said:

Styv coating men ändå mjuk och följsam lina som inte trasslar eller har minne. Linan laddar snabbt men är fortfarande harmonisk och fin i presentationen. 

Linan är toppklass. Utan tvekan min favorit just nu.

Enligt Linus ska linan funka bra på både 6:or och 7:or.

Öringen var 65😎

Kul när personer fixar bra linor på egen hand. Jag gillar Tellis Distance+ lina. Tyvärr har han stäng butiken men hoppas det kommer något liknande ifrån Guideline nu. 
 

Hur är sjunkhastigheten på Linus lina? En del Intermediate-linor är ju egentligen en sjunk-3. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Jonas sa:

Måste bara slå ett slag för en grym lina. Jag och Didrik har kört Linus Lajne Ajerståls linor på våra Nam 9’ #6 och Douglas 9’ #6 sen premiären. Bästa linan jag haft. Skånepojken som vissa på edge skojade om för några år sedan som kastade från Haparanda till Ystad har designat en perfekt havsöringslina. Löp å köp status på den. Bästa linan jag haft👌🏻

https://m.facebook.com/sydkustenfiske

Förstår att det inte blir så svårt att kasta lite större flugor när du egentligen kastar en klass 9:a 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    1 medlem
























×
×
  • Skapa ny...