Jump to content

Havsöring GBg:s området

Guest Gaston

Recommended Posts

1 hour ago Lethul sa:

Jo, när jag bodde i Göteborg för några år sedan åkte jag ofta ner till Åsa för att fiska. Nu är det länge sen jag hade kontakt. Finns de nått man kan påverka för att få skyddsjakt osv att ske?

Just nu så bygger det till stor del på att du har ett antal jägare som är intresserade och att de har tillgång till båt. Jag har själv varit med några gånger och ställt upp och kört båt och plockat skarv och skjutit eventuella skadskjutna så jag har viss erfarenhet.

Det är rätt dyrt och tidskrävande att hålla på med det här så om man i Åsa vill få bukt med det här så krävs i grund ett ideelt engagemang, kanske både från fiskare och jägare. Fiskare som inte jagar kan ju med fördel samla in pengar så de som kör båt har pengar till ammunition och bensin.

Tänk att fyra jägare (passskyttar) + en som kör båt som kan skjuta eventuella skadskjutna och som plockar upp skjutna skarvar i havet gör av med 2500-3500kr i skott och soppa om de jagar en kväll. 

Jagar man säl så kör man ännu mer och då kan man nog lägga på en tusenlapp till.

Och då pratar jag bara löpande kostnad för skott och bensin. Man behöver bulvaner, camoflagekläder osv med.

Har ni några intresserade så kontakta exempelvis min kollega i fjordguiderna, Robin Wolf, som är projektledare för säl och skarvprojektet i 8-fjordar. Han har superkoll på vad som gäller och hur man ska bedriva den här jakten på ett bra vis. 

Hur är det med sälen historiskt sett?
Skarven har jag ju sett med egna ögon hur antalet exploderade (och nu minskat igen vill jag tro), men med sälen har jag ingen direkt uppfattning. 

Hur mycket säl har vi haft historiskt, och på vilken nivå ligger vi idag? Vad skulle anses som en normalnivå/hållbar nivå?

2 hours ago, Lodjur said:

Hur är det med sälen historiskt sett?
Skarven har jag ju sett med egna ögon hur antalet exploderade (och nu minskat igen vill jag tro), men med sälen har jag ingen direkt uppfattning. 

Hur mycket säl har vi haft historiskt, och på vilken nivå ligger vi idag? Vad skulle anses som en normalnivå/hållbar nivå?

Min känsla är att Sälen går upp och ner i en ganska naturlig cykel (sälpest) jämfört med skarven.

I förteckning nedan kan man se antal sälar på land och i vatten räknade från flygplan i Kattegatt, Skagerrak och Danska Bälten före och efter säldöden.

År Antal före Antal efter
1988 8 920 st 4 463 st
2002 18 619 st 11 280 st
2005 14 414 st
Edited by Lethul
  • Like 1

Vi hade väldigt lite säl under första halvan av 1900-talet.

jag satt och lyssnade på de ledande forskarna vid Tjärnö/Strömstad när de informerade ledande politiker mfl för ett par år sedan. Det rådde mer eller mindre koncensus kring att sälfrågan är politisk. Politikerna väljer om Östersjön ska va en säldamm eller en torskodling.

(Förenklat och tydligt så det går fram😁)

• Like 2

52 minutes ago, Fisk said:

Kom ut på en ordentlig tur idag för fösta gången på länge. Blev inga öringar och inga näbbgäddor. Men ett par små torskar blev det. 

Säker på att det inte var gråsej? De har plågat mig från och till denna våren 😋

43 minutes ago, Lodjur said:

Säker på att det inte var gråsej? De har plågat mig från och till denna våren 😋

Har råkat ut för sej tidigare i år en gång. Ett stim svepte förbi, bråkade lite med flugan och drog vidare. 

En av fiskarna från idag. Det var fina färger på dom. 

7E31F924-ECC2-4172-98C4-4B41F6572392.jpeg

• Like 2

• 3 weeks later...
21 hours ago losmopedo sa:

Snyggt!

sjunklina på grynna eller?

kommer förhoppningsvis ut med kajaken i det närmaste….

Jag kör samma klass (9’ #6)och lina (intermediate) hela säsongen. Den här gången använde jag mitt Douglas Sky G 9’ #6 med Linus Lajnes WF6 intermediate lina. Körde min egen fluga Råräkan som är lätt förtyngd med blyfolie på krokskaftet. Använder ett tafsmaterial från G Loomis som det står 0,35mm på spolen men det ser mer ut som 0,30mm. Nylon, rak, stark och kanonfin👌🏻

Kan även nämna att jag rent generellt aldrig byter flugor eller beten heller. De får sitta tills de är utslitna eller tafsen behöver bytas. Flugan som sitter på nu har nog suttit på spöt sen i april😅

Var ungefär 7 meter djupt där jag stod med båten runt 15 meter från en brant klippa. La en drift längs klippan och så droppa vi flugorna precis in mot klippkanten. 

De större öringarna gillar gå och käka snultror längs klippkanterna nu👌🏻

första tillslaget kom högt upp vid ytan ungefär en meter från land. Virvlarna var brutala. Den missa flugan så jag gjorde tre långa snabba drag. Lät flugan sjunka ett par sekunder och sen tre till snabba. Sen lät jag flugan sjunka i säkert 6-7 sekunder. Plötsligt ser jag hur fluglinan börjar dra iväg så jag sträcker upp och känner direkt tyngden av en riktig feting. Fajten var monumentalt bra och den finns på film.
Öringen fick simma tillbaka efter vi tagit några fina bilder.

• Like 2

1 hour ago, Jonas said:

Jag kör samma klass (9’ #6)och lina (intermediate) hela säsongen. Den här gången använde jag mitt Douglas Sky G 9’ #6 med Linus Lajnes WF6 intermediate lina. Körde min egen fluga Råräkan som är lätt förtyngd med blyfolie på krokskaftet. Använder ett tafsmaterial från G Loomis som det står 0,35mm på spolen men det ser mer ut som 0,30mm. Nylon, rak, stark och kanonfin👌🏻

Kan även nämna att jag rent generellt aldrig byter flugor eller beten heller. De får sitta tills de är utslitna eller tafsen behöver bytas. Flugan som sitter på nu har nog suttit på spöt sen i april😅

Var ungefär 7 meter djupt där jag stod med båten runt 15 meter från en brant klippa. La en drift längs klippan och så droppa vi flugorna precis in mot klippkanten. 

De större öringarna gillar gå och käka snultror längs klippkanterna nu👌🏻

första tillslaget kom högt upp vid ytan ungefär en meter från land. Virvlarna var brutala. Den missa flugan så jag gjorde tre långa snabba drag. Lät flugan sjunka ett par sekunder och sen tre till snabba. Sen lät jag flugan sjunka i säkert 6-7 sekunder. Plötsligt ser jag hur fluglinan börjar dra iväg så jag sträcker upp och känner direkt tyngden av en riktig feting. Fajten var monumentalt bra och den finns på film.
Öringen fick simma tillbaka efter vi tagit några fina bilder.

👏👏👏

• 2 weeks later...

Guidade haspel idag men med det sagt brände vi tre öringar i 55-60 storlek runt 15-16. Är det stor fisk i farten är det en bra dag. Dvs ut å fiska ikväll, det är med stor sannolikhet rätt dag👌🏻vi fiska typ ett kuperat djupt, 3-7 meter, strömsatt sund. 

23 hours ago, Jonas said:

Guidade haspel idag men med det sagt brände vi tre öringar i 55-60 storlek runt 15-16. Är det stor fisk i farten är det en bra dag. Dvs ut å fiska ikväll, det är med stor sannolikhet rätt dag👌🏻vi fiska typ ett kuperat djupt, 3-7 meter, strömsatt sund. 

Är det högvattentoppen som gäller tro? :) 

IMG_0802.png

On 6/14/2023 at 6:51 PM, Jonas said:

Var ute igår på kvällen. Såg havsöring men dom var inte intresserade. Kanske åt insekterna som svärmade istället för allt annat.  

13 hours ago M.Thors sa:

Är det högvattentoppen som gäller tro? :) 

IMG_0802.png

Har jag möjlighet att välja så fiskar jag gärna mitt på stigande eller alternativ två på sjunkande kurva. Topp och låg är sämst. Sen är ju tidvattnet bara 30cm hos oss så vinden kan ofta påverka mer. Är det så varmt som nu så är blåsigt att föredra. Rent generellt kommer ju brisen in vid 13-14. 15-16 +\-1 h är nästan alltid en het tid sommartid.

12 hours ago Fisk sa:

Var ute igår på kvällen. Såg havsöring men dom var inte intresserade. Kanske åt insekterna som svärmade istället för allt annat.  

Tänk stora flugor. Råräkan jag kör är 7-8cm lång och den imiterar ju en fisk lika väl som en räka. När vi fiskar haspel är favoritbetet truttan 11. Med en BKK UV Spearkrok blir det betet 13-14cm långt. Jag hade gärna fiskat flugor i samma size om de inte varit så tråkiga att kasta… jag fiskar ju aldrig högre klass än #6, framför allt för att det är betydligt jobbigare att dänga en dag med en sjua än med en sexa.

Fiska strömsatta djupkanter. Branta klippkanter där snultrorna har sina leknästen i tången är perfekt.

• 2 weeks later...
On 6/16/2023 at 8:14 AM, Jonas said:

Tänk stora flugor. Råräkan jag kör är 7-8cm lång och den imiterar ju en fisk lika väl som en räka. När vi fiskar haspel är favoritbetet truttan 11. Med en BKK UV Spearkrok blir det betet 13-14cm långt. Jag hade gärna fiskat flugor i samma size om de inte varit så tråkiga att kasta… jag fiskar ju aldrig högre klass än #6, framför allt för att det är betydligt jobbigare att dänga en dag med en sjua än med en sexa.

Fiska strömsatta djupkanter. Branta klippkanter där snultrorna har sina leknästen i tången är perfekt.

Tror jag hade en upplevelse med större, ofrivilligt, bete idag. Dock på spinn. Fick en del små torskar idag. Jag krokade något på botten som kändes som en liten torsk. Plötsligt när jag höll på att ta hem den lilla fisken så blev det plötsligt något större på kroken med bättre fart i. Nu var det en havsöring på kroken. 

24 minutes ago, Fisk said:

Ni som kör med sjunklina på djupet vilka linor kör ni med?

AirFlo Sixth Sense, kommer inte ihåg sjunkhastighet dock. Skön på en snabb 6:a.