Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

Danskar på Orust?! Låter inte bra alls detta. Man förstår ju att diverse sportfiskebutiker i närheten vill kränga mkt hö prylar men att 'skylta' om vårt fina fiske som verkar vara på uppgång är inte ok alls. Så mkt tid och jobb som ligger bakom för att bygga upp detta fisket så ska inte tyskar,danskar m.m. Komma hit o bonka! Verkar som min spekulation om framtiden här på västkusten inte verkar så skev ändå.

Dagens fiske kan sammanfattas att 2 olika ställen, fin fisk igång men sjukt kräsna ja pröva d mesta. Brände en rätt fin o missa 2 hugg. Tillslut kom d upp en tjock 40a iaf. Hade 2 dragningar i slutet, kolla då till min lilla aura-rejje och märkte att krokspetsen va borta haha! Snopet!

Lite min tanke med..

Men samtidigt så reser många svenskar till Danmark och vi har länge propagerat för sportfiske som turism så det vore lite dubbelmoral att klaga bara för att de kommer till våra jaktmarker.

Men jag anser att vi kommer behöva större restriktioner och kontroller för att behålla ett bra fiske.

Skickat från min DL via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilkar färger (på flugorna såklart) föredrar ni (har ni/haft framgång med) just nu i dessa dagar?? Nyfiiiken i en storstrut :ph34r:

Jag har kört orange marabou bundet för att efterlikna en mask på krokstorlek 6-8. Provat lite annat ur asken också, men utan resultat.

Har legat sjuk hela denna vecka så det har hunnit bli ett par nybundna i lite olika mönster. Förhoppningsvis får jag prova dessa till helgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stannade till på vägen hem från öckerö på ett hotspot drog ganska snabbt en 40cm öring som jag trodde var myyycket större då den vägrade visa sig och den gick bara å böka mot botten. Fick inte in den någonting, men så gav den upp och visade sig bara vara 40cm. men de va en rolig firre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Gött :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danskar på Orust?! Låter inte bra alls detta. Man förstår ju att diverse sportfiskebutiker i närheten vill kränga mkt hö prylar men att 'skylta' om vårt fina fiske som verkar vara på uppgång är inte ok alls. Så mkt tid och jobb som ligger bakom för att bygga upp detta fisket så ska inte tyskar,danskar m.m. Komma hit o bonka! Verkar som min spekulation om framtiden här på västkusten inte verkar så skev ändå.

Dagens fiske kan sammanfattas att 2 olika ställen, fin fisk igång men sjukt kräsna ja pröva d mesta. Brände en rätt fin o missa 2 hugg. Tillslut kom d upp en tjock 40a iaf. Hade 2 dragningar i slutet, kolla då till min lilla aura-rejje och märkte att krokspetsen va borta haha! Snopet!

Norge o Danmark har rätt mycket inkomster av fisketurism så det är iför sig positivt med att fiske turismen ökar här också.

Fast det borde väl regleras så att dom inte bonkar allt för mycket fisk till frysboxen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Keep up the good work Jonte .....Men ja tror inte du skall ställa upp i president valet här ute i år.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sköna generaliseringar... Förstår vad ni menar men kan samtidigt säga att de flugfiskare jag stött på i Polen var betydligt mer insnöade på C&R än någon jag träffat i Sverige. Apropå mått på öring osv - tror det skulle det skulle vara smart att styra upp regler som sa att man bara får behålla fiske mellan t.ex. 40 och 50 cm. Frågan är om politiker skulle inse vitsen med detta!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Bra jobbat,skönt att kb faktist kommer och plockar bort skiten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade 5 timmar,kammade noll,inte ens en dragning i linan... :( Vet inte ens vilken fluga jag skall använda längre...Självförtroendet rejält sargat efter denna skitdag ^^

Var ute å kollade beståndet igår och man kan bara konstatera att April har varit fantastiskt bra. De 25 första kasten igår resulterade i 6st HÖ. Från 38-55cm alla simmar åter. Sen bytte jag faktiskt plats, trots att de fanns där, känns inte sportsligt.

De tar som galningar på små orangeskrikande märlor, strlk 8-10. Det tar egentligen emot att kasta i såna fantasy krokar men det funkar ju. Prova det McRill !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute å kollade beståndet igår och man kan bara konstatera att April har varit fantastiskt bra. De 25 första kasten igår resulterade i 6st HÖ. Från 38-55cm alla simmar åter. Sen bytte jag faktiskt plats, trots att de fanns där, känns inte sportsligt.

De tar som galningar på små orangeskrikande märlor, strlk 8-10. Det tar egentligen emot att kasta i såna fantasy krokar men det funkar ju. Prova det McRill !

Hari inga märlor i asken,men jag ska se om jag kan ta nåt orange iaf,Tack Doc ;)

Redigerad med McRill
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite min tanke med..

Men samtidigt så reser många svenskar till Danmark och vi har länge propagerat för sportfiske som turism så det vore lite dubbelmoral att klaga bara för att de kommer till våra jaktmarker.

Men jag anser att vi kommer behöva större restriktioner och kontroller för att behålla ett bra fiske.

Skickat från min DL via Tapatalk 2

Tänkte precis samma sak, inte som att Dannmark har sugit HÖ-fiske direkt, och det är väldigt många som drar dit när säsongen här är slut (och under också för den delen). Så länge man uppför sig och följer alla regler är det väl jättebra att fisketurismen blomstrar. Ju mer intäkter man kan bevis som kommer från detta ju lättare blir det för organisationer som tex. älvräddarna mfl...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser ni på Lördagens fiske? Verkar ju vara väldigt snål frånlandsvind? Är det pålandsvikar som är bäst eller kvittar det under april när vinden byter riktning varannan timme? Är jäkligt sugen på att spräcka nollan nu så jag laddar asken med orangea flugor efter vad jag läst här, men funkar en frånlandsvik tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser ni på Lördagens fiske? Verkar ju vara väldigt snål frånlandsvind? Är det pålandsvikar som är bäst eller kvittar det under april när vinden byter riktning varannan timme? Är jäkligt sugen på att spräcka nollan nu så jag laddar asken med orangea flugor efter vad jag läst här, men funkar en frånlandsvik tror ni?

Jag fiskade i frånlandsvind igår landade 2 st mindre fiskar 30-35 cm och hade flertalet hugg/dragningar i flugan. Dock verkade det som att vinden skapade en ström genom ett sund där och tryckte in endel vatten i viken trots frånlandsvind. Dom flugorna som funkade för mig var orange+brun dräparmask. Sitter just nu och binder upp orangea märlor efter tidigare tips i denna tråden:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite sköna generaliseringar... Förstår vad ni menar men kan samtidigt säga att de flugfiskare jag stött på i Polen var betydligt mer insnöade på C&R än någon jag träffat i Sverige. Apropå mått på öring osv - tror det skulle det skulle vara smart att styra upp regler som sa att man bara får behålla fiske mellan t.ex. 40 och 50 cm. Frågan är om politiker skulle inse vitsen med detta!?

Tror du är inne på helt rätt spår. Även om brist på fungerande lekbäckar och nätfisket kanske är det stora problemet idag. Fler sportfiskare och fisketurister tror jag är bra. Det stärker intresset för att ha en bärkraftig havsöringstam som tål fisketryck och ökar samtidigt varje liten havsörings värde.

När det gäller maximimått så är det nog bra att börja med att övertyga alla sportfiskare. Tror det kan vara minst lika svårt. Och varför inte sätta en begränsning till en fisk per dag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute på lite morgon fiske nordostlig vind å lågt vatten jippi vilka förhållanden men gav det en chans

började med 2 st 35 och 43 cm missade några hugg flyttade mig lite fick en 35 till sedan small det på en 47a som va sälbiten 5cm in från stjärtfenan

fortsatte fisket å rätt som det är så kommer den en blank "torped" glidandes efter min ljusgrå/olivgrön räka det va en rejäl fisk kastade länge i hopp om att den skullle hugga men ikke

får ta den nån anna dag :-)

skitfiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Hatten av för ditt agerande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det fiske på hypplen rätt okej ställe men dagen började inte bra . kom ner till första viken jo klart nån har lagt nät där med 3 stycken med så dom täkte hela viken inga namn på bojen så ringde igen kb o dom kom o tog bort dom . jag tror inte jag är så poppis här på hemma ön :) men det bjuder jag på.

Tre på 40cm två tappade.

Årets edgare!!!!

Allt handlar om att våga göra något. Helt enligt lagboken och dessutom verkar det ju ha gett effekt.

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute på lite morgon fiske nordostlig vind å lågt vatten jippi vilka förhållanden men gav det en chans

började med 2 st 35 och 43 cm missade några hugg flyttade mig lite fick en 35 till sedan small det på en 47a som va sälbiten 5cm in från stjärtfenan

fortsatte fisket å rätt som det är så kommer den en blank "torped" glidandes efter min ljusgrå/olivgrön räka det va en rejäl fisk kastade länge i hopp om att den skullle hugga men ikke

får ta den nån anna dag :-)

skitfiske

Jasså, fisket var givande där idag med? :) Jag passade på att ta en sovmorgon idag men det tar jag igen en annan dag ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...