Jump to content
Guest Gaston

Havsöring GBg:s området

Recommended Posts

Svar från Havsfiskelaboratoriet :)

Detta är en hydromedusa - Sarsia tubulosa

De är vanliga på denne tid av året fast bara i en kort period. Särskilt här på svenska västkusten kan de bliva "stora" - 1-2 cm. Och ja just nu är där många av dem!

Den långa grön/blå sak, som ser ut som en mask, är magen

Ahh kanon,tack för infon!,nu behöver man inte gå och fundera mer då :)

Nån av er pågar jag mötte när vi var ute och småfiskade och grillade ute på Näset igår runt 21-tiden?

Var häftigt att se betesfisken få vattnet att koka och adrenalinkicken när ett vak precis bakom huvudet låter som en säl rullar i. Synd man ej hade mer tid att fiska så fick tyvärr bli en bomtur. :(

hade ett intressant möte med en dyhåla när jag vadade på platser som man normalt inte når , blev först sittande med dy 1 dm ovan knäna men lyckades kravla mig ur efter en stunds kämpande ,blött blev det också

ja det är fan inte lugnt det.. råkade hamna i samma sits när jag skulle vada längs en klippvägg i april. sjönk som en sten men bara till knäna,

man fick sig en tankeställare..

trodde jag va fisketrött förra helgen.. men nu sitter man här fiskesugen som fan :)

Jag får på torrt emellanåt, men då oftast lugna dagar på sommaren när koncentrationen flygfän är ännu större. Visst, det är en hel del på vattnet nu också, men inte alls så att jag skulle få för mig att testa torrt.

Det är först när fisken vakar ordentligt... :)

Tror nog jag får konsultera dig när sommarfisket kommer iggn Håkan, blir premiär för mig i år! Endast vårfiske tidigare så det ska bli skönt att slippa stå o huttra för en gångs skull ;)

Edited by fedde

Ahh kanon,tack för infon!,nu behöver man inte gå och fundera mer då :)

Jo det var riktigt kul att få reda på. Nu kan vi ju alla binda upp naturtrogna manetflugor ;):lol:

Edited by salmonsalar

En tur till hönö nu på morgonen, blåsigt som attans men jag fiskade på läsidan, ingen firre hemma dock.

Funderar faktiskt på att ta en tur med ve o fasa spinnspöt idag. Borde väl blåsa in endel tobisstim mm där vinden ligger på?

Funderar faktiskt på att ta en tur med ve o fasa spinnspöt idag. Borde väl blåsa in endel tobisstim mm där vinden ligger på?

:ph34r: vafalls? Vad är det för ord du använder? :D;)

Tror nog jag får konsultera dig när sommarfisket kommer iggn Håkan, blir premiär för mig i år! Endast vårfiske tidigare så det ska bli skönt att slippa stå o huttra för en gångs skull ;)

Du är välkommen när det passar :)

:ph34r: vafalls? Vad är det för ord du använder? :D;)

Heheh en hädelse i kyrkan jag vet! Men överväger det ändo i denna blåsten. Ingen plastkula med fluga utan de får väl bli ett tobisdrag o nån upphängare i sådanafall.

"Supermåne" inatt, borde de innebära ännu högre vattenstånd? Fan att det ska blåsa så mycket :(

Fullmånen medför lägre vattenstånd....

Och sämre fiske :(

Ja, tyvärr..... Knepigt egentligen då alla "etablerade" teorier säger att det är bäst under fullmåne. Men inte vad gäller havsöringen i alla fall!

Ja, tyvärr..... Knepigt egentligen då alla "etablerade" teorier säger att det är bäst under fullmåne. Men inte vad gäller havsöringen i alla fall!

Jag håller med ,tycker att det är urkasst när det är fullmåne

Blåsigt o trögt idag. Höll mig på läsidan av en ö och lyckades gneta upp 2 st 40cm och 1 30cm. Toppade det hela med en simpa :P

post-3275-0-98589400-1336246617_thumb.jp

Hann med bompass och hämtpizza vid havet ikväll. Satan i gatan vad det blåste. Körde fast sink men det var helt klart vinden som bestämde vart linan gick.

Ska upp till Fjällbacka och Grebbestad i veckan för lite jobb. Flugspöt åker givetvis med.

Är mycket tacksam för lite tips på ställen vid den sträckan.

Gärna väldigt precisa hotspots ;)

Skicka gärna PM om ni inte vill skylta med era ställen.

Hö 54 Cm

Här kommer en fin rapport från igår, det blev även den första bonken för säsongen ;)

Gav mig ut tidig morgon för ett flytringspass med sikte norrut. Morgonen började med trögt fiske men efter någon timme så bestämmde jag mig för att fiska från en av öarna jag paddlat mig ut till. Vid ett mindre rev och en rejäl sluttning så small denna fisk på ! hon tog snabbt lite lina, men sen gjorde den det märkliga och började simma mot mig nästan ända upp på land så drillningen gick lite väll fort kan man säga.. :blush: Flugan som jag använde var en hembunden fiskimitation på ca 4cm Ska oxså nämna det att den hade ett par större fiskar i magen på närmare 6-7cm.

/ Mvh Danne.

Här kommer en fin rapport från igår, det blev även den första bonken för säsongen ;)

Gav mig ut tidig morgon för ett flytringspass med sikte norrut. Morgonen började med trögt fiske men efter någon timme så bestämmde jag mig för att fiska från en av öarna jag paddlat mig ut till. Vid ett mindre rev och en rejäl sluttning så small denna fisk på ! hon tog snabbt lite lina, men sen gjorde den det märkliga och började simma mot mig nästan ända upp på land så drillningen gick lite väll fort kan man säga.. :blush: Flugan som jag använde var en hembunden fiskimitation på ca 4cm Ska oxså nämna det att den hade ett par större fiskar i magen på närmare 6-7cm.

/ Mvh Danne.

Grattis .fin fisk ,ser ut som en hane

Om vinden lägger sig, så blir det mitt vanliga ställe.vi kan ses där ute. :)

OK då blir det la fiske då, efter kl 18 för min del.