Hoppa till innehåll

Loop service


tårta

Recommended Posts

Giver det ikke nogle udfordringer at Loop (som jeg forstår det) har flyttet service til et ikke EU-land ?

I Danmark kan man eks. have tull problemer når man har en reklamation i USA - så vil dom nemlig tull deklarere SELVOM det blot er en ombytning / erstatning for noget, som er gået itu. Altså ekstra omkostninger - som ALDRIG bliver pålagt hvis der innom EU.

 

?

 

Der virker for mig - komplet ulogisk at man placerer et servicecenter for europæiske lande - utenfor EU. ?   Hvorfor ?

 

Måske (jeg håber) har jeg misforstået noget omkring dette.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja

Det är ju helt fel fråga. Med den inställningen så vinner man inget. Hur lång tid skall det ta för att kunderna skall uppfatta det som bra service? En vecka totalt tycker jag...

/Hamrin

Omvärldsbevakning kan väl aldrig vara fel, eller? Och det mesta här i världen ställs ju i relation till något, ofta andra aktörer på en marknad, i alla fall vid försäljning. Sedan kan man ju undra hur viktigt just det här fokuset egentligen är? Just nu företräder jag ingen, jag tänker som vilken konsument som helst när jag säger att en, eller två veckor är en petitess i sammanhanget. Jag har kastat tusentals timmar i rent träningssyfte, och säkert lika mycket med fluga i fiskesituationer. Under dessa 35 år har jag knäckt tre spön, ett i en fiskesituation. Handen på hjärtat, hur många spön äger en hängiven flugfiskare idag? Om jag säger minst två, där det ena ersätter det andra, är jag rätt säker på att jag inte överdriver. Jag värdesätter bra garantier, en trygghet i köpet, men några dagar hit eller dit saknar i alla fall för mig betydelse i mitt val av utrustning. Vad jag inte vill veta av, är känslan av otrygghet, upplevelsen av tystnad eller ytterst dålig återkoppling. Jag vill veta att jag får hjälp, om olyckan är framme.

Big Feet, det är inte så konstigt, och vi är inte ensamma ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Omvärldsbevakning kan väl aldrig vara fel, eller? Och det mesta här i världen ställs ju i relation till något, ofta andra aktörer på en marknad, i alla fall vid försäljning. Sedan kan man ju undra hur viktigt just det här fokuset egentligen är? Just nu företräder jag ingen, jag tänker som vilken konsument som helst när jag säger att en, eller två veckor är en petitess i sammanhanget. Jag har kastat tusentals timmar i rent träningssyfte, och säkert lika mycket med fluga i fiskesituationer. Under dessa 35 år har jag knäckt tre spön, ett i en fiskesituation. Handen på hjärtat, hur många spön äger en hängiven flugfiskare idag? Om jag säger minst två, där det ena ersätter det andra, är jag rätt säker på att jag inte överdriver. Jag värdesätter bra garantier, en trygghet i köpet, men några dagar hit eller dit saknar i alla fall för mig betydelse i mitt val av utrustning. Vad jag inte vill veta av är känslan av att otrygghet, upplevelsen av tystnad eller ytterst dålig återkoppling, jag vill veta att jag får hjälp, om olyckan är framme.

Big Feet, det är inte så konstigt, och vi är inte ensamma ;)

 

Hej Staffan

Du har måske ret mht at Loop inte är ensamma om at ha service for Europæiske lande liggende utenfor EU - men jeg synes det virker meget ulogisk p.g.a. Tull-muren.  ?   ;-)

 

God Jul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vill nog de flesta men jag vet inte om det finns någon tillverkare som anser samma sak.

Om jag inte är helt fel ute så gäller väl samma regler för de flesta konsumentprodukter, dvs att garantin gäller för ursprunglig ägare.

Gällande servicetid så skulle jag gladeligen ta Loop före flera andra "fina" märken. Om nåt av mina Scott-spön skulle paja utgår jag från att jag får vara utan det i 4-8 veckor, mina Hardy kanske något kortare. I det sammanhanget känns som sagt ett par veckor som riktigt bra.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vill nog de flesta men jag vet inte om det finns någon tillverkare som anser samma sak.

Om jag inte är helt fel ute så gäller väl samma regler för de flesta konsumentprodukter, dvs att garantin gäller för ursprunglig ägare.

Gällande servicetid så skulle jag gladeligen ta Loop före flera andra "fina" märken. Om nåt av mina Scott-spön skulle paja utgår jag från att jag får vara utan det i 4-8 veckor, mina Hardy kanske något kortare. I det sammanhanget känns som sagt ett par veckor som riktigt bra.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Ja visst är det så men inte i alla konsumentled.

Vissa teknikföretag anser att garantin följer varan, även bilindustrin har väl en nybilsgaranti som följer bilen oavsett om denne byter ägare.

Sedan är det väl så att garantier är en överenskommelse mellan säljare och köpare? och företagen bestämmer i dessa fall vad som ska gälla.

Personligen kan jag tycka att det skulle finnas en garanti som följer tex spöt, kanske inte livstid men ett antal år.

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det så men inte i alla konsumentled.

Vissa teknikföretag anser att garantin följer varan, även bilindustrin har väl en nybilsgaranti som följer bilen oavsett om denne byter ägare.

Sedan är det väl så att garantier är en överenskommelse mellan säljare och köpare? och företagen bestämmer i dessa fall vad som ska gälla.

Personligen kan jag tycka att det skulle finnas en garanti som följer tex spöt, kanske inte livstid men ett antal år.

 

Helt enig mht. garanti i et antal år.

Hvorfor inte eks. 10 års garanti - som følger spöet. (5 år kunne også være okey).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är nu inte Loop, men jag läste det nyligen så det var enkelt att nå. Jag vet inte vad Loops garantier innebär, faktiskt.

What Simms “life time” warranty means:

It means the life of the product, not the life time of the customer. When the product eventually is Worn Out by improper use, care or normal wear and tear all warranties cease to exist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är nu inte Loop, men jag läste det nyligen så det var enkelt att nå. Jag vet inte vad Loops garantier innebär, faktiskt.

What Simms “life time” warranty means:

It means the life of the product, not the life time of the customer. When the product eventually is Worn Out by improper use, care or normal wear and tear all warranties cease to exist.

;-)

Ja - hørte i år at da en Ghillie (Skottland) købte et par Simms og ekspedienten fandt ud af at han arbejdede som ghillie - så dækkede garantien kun i 3 måneder !!  ;-)  

Redigerad med Big feet
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är nu inte Loop, men jag läste det nyligen så det var enkelt att nå. Jag vet inte vad Loops garantier innebär, faktiskt.

What Simms “life time” warranty means:

It means the life of the product, not the life time of the customer. When the product eventually is Worn Out by improper use, care or normal wear and tear all warranties cease to exist.

Visste inte att det var så.

Vad är en livslängd på ett spö?

Vad är normalt slitet?

Bättre att enligt mig säga att så många år gäller garantin...punkt. Då vet man vad som gäller.

Gör vi liknelsen med bilindustrin igen så kan man med glimten i ögat säga att "nybilsgaranti gäller inte så fort du kört med bilen" :)

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med en villkorslös femårig garanti eller liknande är att alla är med och betalar för något som är till enormt gagn för några få. Lek med tanken - hur många av de premiumspön som säljs i Sverige tror ni används mer än 20 dagar per år? Jag skulle gissa någonstans runt 15-20% som absolut max. Övriga delen utgörs av en majoritet som bor i en större stad, jobbar, lägger livspussel ihop med familj och på sin höjd prickar in en vecka norröver varje sommar. Jag ser ingen logik i att dessa människor ska betala för att den som har 200+ fiskedagar och går igenom ett par vadare och två spötoppar varje säsong ska kunna plocka ut ny utrustning gratis när den är slutkörd.

 

Livstid på varan är väl kanon. Så himla svårt är det inte att avgöra om varan som kommer in är körd i botten eller inte. Lite goodwill i gränsfallen bara så blir det kanon för både konsument och redskapsproducent.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med en villkorslös femårig garanti eller liknande är att alla är med och betalar för något som är till enormt gagn för några få. Lek med tanken - hur många av de premiumspön som säljs i Sverige tror ni används mer än 20 dagar per år? Jag skulle gissa någonstans runt 15-20% som absolut max. Övriga delen utgörs av en majoritet som bor i en större stad, jobbar, lägger livspussel ihop med familj och på sin höjd prickar in en vecka norröver varje sommar. Jag ser ingen logik i att dessa människor ska betala för att den som har 200+ fiskedagar och går igenom ett par vadare och två spötoppar varje säsong ska kunna plocka ut ny utrustning gratis när den är slutkörd.

Livstid på varan är väl kanon. Så himla svårt är det inte att avgöra om varan som kommer in är körd i botten eller inte. Lite goodwill i gränsfallen bara så blir det kanon för både konsument och redskapsproducent.

Så är det ju.

Livslång på varan kanske är mest rättvis.

Men garantin kanske ska följa produkten.

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visste inte att det var så.

Vad är en livslängd på ett spö?

Vad är normalt slitet?

Bättre att enligt mig säga att så många år gäller garantin...punkt. Då vet man vad som gäller.

Gör vi liknelsen med bilindustrin igen så kan man med glimten i ögat säga att "nybilsgaranti gäller inte så fort du kört med bilen" :)

Christian, som jag tolkar det görs en besiktning av spöt. Om du fiskar 300 dygn per år kan det innebära att spöt faktiskt slits ut, och att garantier inte gäller. Hade jag haft den möjligheten skulle jag vara nöjd om jag lyckades nöta ner spöt till obrukbart skick. Då hade det gjort sitt, liksom. Om det däremot small av, eller på annat sätt gav upp, skulle jag bli besviken. Gemene man har nog en ganska god känsla för var gränsen går. Det är inte det garantier handlar om, det är det trevliga bemötandet när något ger upp utan anledning, att man får hjälp om något oförutsett inträffar.
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis fått hjälp med en spötopp av Loop i Sverige och det gick smidigt.

God service sprider sig snabbt precis som dålig.

 

Men som sagt -tack Loop!

 

:) Kent

Verkar som Loop i Sverige " väljer " vad dom vill ta i och vad dom inte vill/kan hjälpa till med.

När jag mailade tiil Loop i Sverige om en topp till ett Blue Line fick jag svar av AB att all service gick genom Loop i Tönsberg i Norge.

Och det var därifrån jag fick hjälp och inte av Loop i Sverige.

Men det kanske beror på vilken modell man behöver hjälp med.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, så var det inte. Man kanske kan tolka mitt inlägg så. De var bara schysst och hjälpte till och det uppskattade jag. De har ju sina rutiner som de följer och det måste man acceptera. Ville bara säga att de gör vad de kan för att hjälpa. Jag är inte Loopfrälst men de har en del bra grejor och ibland kan de hjälpa, ibland inte. Säkert precis som andra företag. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är nu inte Loop, men jag läste det nyligen så det var enkelt att nå. Jag vet inte vad Loops garantier innebär, faktiskt.

What Simms “life time” warranty means:

It means the life of the product, not the life time of the customer. When the product eventually is Worn Out by improper use, care or normal wear and tear all warranties cease to exist.

 

Livstidsgaranti är precis som Simms beskrivit det här ovan. Det gäller varans livstid inte människans. Varans livstid bestäms av de som utger garantin.  I EU är längsta möjliga livstidsgaranti 24 år. Garantin gäller för varan oberoende av ägaren, om inte annat står skrivet i garanti vilkoren. Garantin täcker inte normalt slitage eller felaktigt användande, olyckor mm. . 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här står på Loops hemsida:

 

FLY RODS & REELS

Within the first year from purchase date our “One year unconditional, no questions asked warranty”, will cover all sorts of problems. After the first year, our lifetime warranty against manufacturing defects applies.

Receipt or proof of purchase must accompany returned item.

Alltså gäller väl garantin för allt första året utan att de ställer frågor!!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, och efter det är det fabrikations- och tillverkningsfel som gäller, ex att korkhandtaget lossnar, lack släpper eller liknande. Det gäller alltså inte ex tredje ägaren som knäcker spöt när denne försöker slita loss ett bottennapp efter 220 dagars användande, eller kanske att det går av när man kastar, något har då hänt "på vägen" så att säga. Dessutom är Loop Europe/Norge en kund till Loop Tackle/Sverige, därför ska alla reklamationer gå via Norge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med i det FlyFly och Staffan skriver. Tycket självklart inte att det är ett garantiärende om man är ovarsam med spöt. Jag personligen skulle inte ringa en spötillverkare om jag knäckt spöt i bildörren eller råkat slå emot en gren vid en fisketur, även om spöt var 3 månader gammalt, förutom för att beställa ny del.

Däremot, om jag köper ett 6 månader gammalt premiumspö i bra skick för x antal tusenlappar och märker efter ett tag att korken börjar falla sönder eller lacken spricker här och var bli besviken om inte fabrikanten ställer upp för mig.

Jag tror de flesta stora tillverkarna i ett sådant fall är ganska generösa.

Men frågan är om de har rätt till att neka garantin pga jag ej är första köpare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem fan får bottennapp med ett 220 dagars gammalt spö, det e ju antikvärde på den skiten;-)

Grejer skall gå sönder :-)

Ja, och efter det är det fabrikations- och tillverkningsfel som gäller, ex att korkhandtaget lossnar, lack släpper eller liknande. Det gäller alltså inte ex tredje ägaren som knäcker spöt när denne försöker slita loss ett bottennapp efter 220 dagars användande, eller kanske att det går av när man kastar, något har då hänt "på vägen" så att säga. Dessutom är Loop Europe/Norge en kund till Loop Tackle/Sverige, därför ska alla reklamationer gå via Norge.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem fan får bottennapp med ett 220 dagars gammalt spö, det e ju antikvärde på den skiten;-)

Grejer skall gå sönder :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, det skulle nog aldrig hända dig Cheddo, du säljer ju spöt direkt efter att du riggat det första gången utan att ens ha kastat med det..

Säg till när du är på väg söderut så ska jag visa dig hur man använder ett flugspö ✌

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...