Hoppa till innehåll

Laxspö som tappar dunst !?


Hahne

Recommended Posts

Hej !

Jag upplever att mitt greenline 15f #10 tappat kraft/dunst sedan det var nytt... mestadels genom att spöet känns lite mer "slängit" och även som att det blivit lite långsammare.

Spöet har väl en hel del fisketimmar på nacken (4 säsonger) och har ju varit med om några laxar och väl så många bottennapp.

Först tänkte jag att det endast är något som jag inbillar mig men då säger kompisen att han har ett spö (dock enhands) som tappat kraft och att han hört att spön kan mattas ut av användning.

Någon som känt samma sak på sitt tvåhandsspö ? lr är det bara att man som vanligt söker orsaker att få förnya utrustningen ?;) hehe

/Petter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, i stort sett vilket material som spöet är gjort av så fungerar det lite som en muskel.

Förutom att spöet inte har någon chans att bygga på sin muskulatur eller vila upp den.

Utan varje gång den böjer sig så "slits" minimala fibrer upp och gör att ju mer det används desto mer tappar det aktion.

Typ så kan man förklara det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren !

Då var det ju inte så att jag inbillade mig :)

-Och Sunray, den satt bra;) ! De är rätt så "påkiga" och framtunga spön så de kanske inte gör så mkt ;) Men bra med såna spön är ju att de lyfter sjunklinan rätt bra och slungar fint :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...