Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

hej! finns det någon video som förenklar det hela begreppet med ett kast där "stänka färg med pensel" visas? Blir inte det lätt tailing loop om man snärtar i slutet av kastet?

jag kunde inte filma linbågarna för att dem syns inte i bild, så jag filmade min spöföring istället.

vill gärna ha råd på vad jag kan förbättra med min teknik. Om det går, för att linbågarna inte syns.

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted

Hej mr30!

Video på att stänka färg har jag aldrig sett. Men du kan prova med tandborsten mot badrumsspegeln. :)

Skämt åsido. Tailing loops skapas oftast av ryck och knyck tidigt eller någonstans i mitten av kastet. Precis i slutet av kastet kan man oftast trycka till ordentligt utan att få en tail.

Stänka färg är en analogi för att beskriva att du ska börja kastet försiktigt och sedan accellerera genom hela rörelsen och nå den högsta hastigheten i slutet.

Det ger en jämn, successiv, kontrollerad böjning av spöet under kastet = en jämn spötoppsbana = en bra linbåge. Motsatsen är en eller flera dip och stegringar av spötoppen under kastet = en ojämn spötoppsbana = en grisig linbåge.

Fortsättningen på analogin är ungefär att om du rivstartar kommer färgen att börja lossna från penseln för tidigt. Du vill att alla färg ska följa med och släppa från penseln precis i slutet av "kastet". Med tandkrämen så blir det en ganska koncentrerad klick mitt i speglen. :D

Mvh

Stefan

Posted (edited)

HEHE! funny guy! :P jag ska prova med stänka lite tandkräm på badrumspegeln!

har du lust och titta på videon, sen när du har tid. Som jag har laddat upp? är tekniken nånting att jobba på eller ska jag skrota den?

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted

Hej Marcus, jag håller med Stefan, du har en del ryck och knyck för dig. Du skulle tjäna på att ta i mindre och accelerera jämnare, du kommer så där långt som i det gamla klippet med en tredjedel så mycket kraft. Du ska få beröm för en sak också, trots ryckigheterna så har du inte jättevida loopar, du stoppar spöet i fram och bakkast på ett sätt som håller ihop looparna :) // Detta gällde alltså det gamla klippet //

MVH

Staffan

Posted (edited)

hur gör man för att få distinktare stopp på längre kast, där man måste föra spöet längre bakåt och framåt? känns som att jag måste hålla hårt i spöet för att kunna få bra "stoppar" och att inte handleden ska böjas.

Filmen tar evigheter och konverteras,förhoppningsvis är den klar imorgon.nu ska jag gå lägga mig! men tittar imorgon, efter jobbet, om ni har hunnit och svara.

tack för era synpunkter och råd!uppskattas!

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted (edited)

Du kan gärna prova att hålla hårt samt mindre hårt även då du gör längre kast. Jämför skillnaden i din förmåga att stoppa spöt ! Och går det verkligen så dåligt om stoppen inte blir så "stenhårda"?* När i kastet kan du verkligen slappna av och nästa släppa spöt? Aj, aj ! Nu halkade jag in på Stefans frågemetod.... :rolleyes: Prova gärna att kasta lugna fina kast ; lite mer "smyg igång kastet" till en verklig distinkt avslutning.* *Det är tämligen avgörande vad som händer i kanske den sista tredjedelen av fram- och bakkastets kastsektor. Har du accelererat för tidigt har du inte mycket att "ge" på slutet. Där ligger nog mycket av skillnaden mellan medelmåttiga och bra kastare. Den här principen gäller även korta till medellånga kast och den är definitivt nödvändig om man skall gå på distans...

* Såg nu att Stefan frågat samma sak.

** I betydelsen "slutspurt" (och målgång).

Edited by magnolia
Posted

Hej Mr!

Konverterar fortfarande...

Varför vill du stoppa spöet så hårt?

Ser du några hårda stopp här?

Hur får han det att gå så mjukt och jämnt?

Mvh

Stefan

Snyggt dubbeldrag. Snacka om att hämta in linan i spöringen :D

Posted

hej! finns det någon video som förenklar det hela begreppet med ett kast där "stänka färg med pensel" visas? Blir inte det lätt tailing loop om man snärtar i slutet av kastet?

jag kunde inte filma linbågarna för att dem syns inte i bild, så jag filmade min spöföring istället.

vill gärna ha råd på vad jag kan förbättra med min teknik. Om det går, för att linbågarna inte syns.

http://vimeo.com/16067009

mvh/marcus

Marcus, du kan använda mycket mindre kraft i ditt kastande, detta torde vara högst prioriterat.

Var hamnar färgen, speciellt i bakkastet, om ditt spö är en pensel våt av färg?

Jag gissar att dina loopar är vidare i detta klipp, varför är det så?

Din kaströrelse är helt ok men du måste arbeta med din acceleration och din tidiga rotation (Stefan får gärna förklara det ;) ) Du har inte mycket creep och du arbetar med flera muskelgrupper och fladdrar inte iväg med armen vilket är bra saker. Men jisses vad du tar i...

God Morgon

Staffan

Posted (edited)

Tack för alla råden! Jag ska testa och använda mindre kraft, accelerationen får jag jobba på..ni menar alltså att börja sakta och sen innan spöet roterar så ska jag ta i mer?

Staffan: Var hamnar färgen, speciellt i bakkastet, om ditt spö är en pensel våt av färg?

är det så att min acceleration börjar för hårt? och jag kommer att få färgen över mig?

Din kaströrelse är helt ok men du måste arbeta med din acceleration och din tidiga rotation

killen i videon som Stefan la ut här, har han "sen" rotation? hur "drar" jag spöet för att få "sen" rotation?

Stefan, distinkta (hårda) stopp behövs alltså inte, utan man kan få bra linbågar ändå.

Eftersom han inte "tar i för kung och fosterland" så "flexar" inte spöet över utan han får ett bra stopp?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted

Kolla här Marcus...

http://www.youtube.c...u/3/eiCKzFvrPXI

och här..

http://www.youtube.c.../11/8ueYJinSrKM

1) Viktigt att slappna av i sitt grepp efter stoppet, du ska inte hålla för hårt i handtaget under någon del av kastet men du måste ju hålla så hårt att du inte tappar spöet. Du kan testa att ta "bubbelplast" och linda runt handtaget, du ska kunna kasta utan att det "ploppar"

2) Kolla hur Lasse kastar med olika tekniker 27 meter med stor lätthet. Han tar inte i mycket och kastar säkert längre på detta klipp än du gör på dina klipp. Mycket mindre kraft :)

Accelerera lugnt och fint, öppnar du för hårt blir detta svårt....

Jag gillar också detta klipp

och sist ett på mig själv för ett par år sedan... kolla sen rotation och förhållandevis jämn acceleration (lugn början)... jag tar i ganska mycket men det beror på att jag bär +21 meter DT-lina med ett klass 4 spö utan att dubbeldra

Vh

Staffan

PS Du sprider färg över hela taket, den ska framåt/uppåt eller bakåt/uppåt ;)

Posted (edited)

Hej staffan! nu kanske jag börjar förstå principen..jag ska alltså göra så som du gör på videon. du "drar" sakta först, sedan lägger du in sista kraften i slutet, precis innan "stopp". Den sista "kraft" rörelsen verkar inte vara så stor.

testade och skvätte vatten med en pensel i badrummet, för att sätta mig in i situationen.om jag börjar "drar" penseln fort i början, så blir jag blöt.men om jag saktar sveper penseln i början och i slutet "snärtar" så skvätter det vatten på väggen.

Men enligt Stefan så går det att "trycka till" på slutet av kastet, utan att få tailing loop. men gäller det samma sak som att "snärta"?

Tipset med bubbelplast är ju skitbra! ska se om jag har nåt liggandes här hemma. :)

Ska gå ut och kasta och filma.öva lite mer och sen lägger jag upp en film till så får vi se om det har blivit bättre.

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted

Hej staffan! nu kanske jag börjar förstå principen..jag ska alltså göra så som du gör på videon. du "drar" sakta först, sedan lägger du in sista kraften i slutet, precis innan "stopp". Den sista "kraft" rörelsen verkar inte vara så stor.

testade och skvätte vatten med en pensel i badrummet, för att sätta mig in i situationen.om jag börjar "drar" penseln fort i början, så blir jag blöt.men om jag saktar sveper penseln i början och i slutet "snärtar" så skvätter det vatten på väggen.

Men enligt Stefan så går det att "trycka till" på slutet av kastet, utan att få tailing loop. men gäller det samma sak som att "snärta"?

Tipset med bubbelplast är ju skitbra! ska se om jag har nåt liggandes här hemma. :)

Ska gå ut och kasta och filma.öva lite mer och sen lägger jag upp en film till så får vi se om det har blivit bättre.

mvh/marcus

Det du ska göra är att accelerera linan från början av kastet till slutet. Accelerationen ska vara likformig, dvs påminna om den som du får på ett fallande föremål. Om du har hoppat från en 5-meterssvikt någon gång så känner man i magen att hastigheten tilltar ganska rejält på slutet. Jag säger inte att den måste vara exakt likformig för det kan man knappast kontrollera eller undersöka med mindre än att man filmar och gör en del beräkningar. Vad jag menar är att det inte får bli några plötsliga ryck, speciellt inte för tidigt. Vad Stefan menar är att man sparar med det som genererar störst acceleration till slutet, nämligen rotationen. Först brukar man dra spö och lina (kallas även translation eller drag), för att reducera slack och liksom ange riktning på hela systemet. Sedan kommer rotationen och dubbeldraget synkat så att dubbeldraget inte tar slut innan rotationen tagit slut.

Om jag skulle ge dig endast ett tips så blir det att inte kasta med för mycket lina och använda så lite kraft som möjligt, på det sättet så lär du dig snabbare att känna linan, att upptäcka den feed-back du får av systemet inte bara genom att se på looparna utan även av att känna dem. Ganska snart lär du dig att gör du på ett visst sätt kommer det att gå bättre, på ett annat sätt sämre, det blir lite som trial end error. Efter ett tag har du hittat ett effektivt sätt att kasta och du kan mata ut lite lina igen.

Trevlig helg

/Staffan

Jag postar några intressanta klipp igen

It's not about power. Kika på klippet och berätta vad du ser... ser du den sena rotationen? 105 fot är 32 meter!

Kika även på detta frekvent postade klipp, kvinnor kan

PS Rotationen i kast på normala distanser behöver inte alls vara så kraftig som i visa klipp (det med Sil t.ex.). Bättre att du har koll på handleden inledningsvis än att du öppnar den fullt.

Posted

Så nu har jag varit och filmat lite.Jag kan känna hur spöet laddas och slungas fram.men svårare att känna i bakkastet. Jag har markerat ut var klumpen slutar på linan, med tusch. Så lite mer än klumplängden, ca 12 meter lina hade jag ute.

http://www.youtube.com/watch?v=vyskBrnrQy0

mvh/marcus

Lugnare nu Marcus, bättre nu! Bra! Testa detta nästa gång...

1) Ta i ännu mindre men kompensera genom att dra lite längre i dubbeldraget

2) Kasta samma mängd lina utan dubbeldrag

allt gott

/Staffan

Posted

Så nu har jag varit och filmat lite.Jag kan känna hur spöet laddas och slungas fram.men svårare att känna i bakkastet. Jag har markerat ut var klumpen slutar på linan, med tusch. Så lite mer än klumplängden, ca 12 meter lina hade jag ute.

http://www.youtube.com/watch?v=vyskBrnrQy0

mvh/marcus

Hej Marcus,

Ser bättre ut, försök att inte öppna upp så tidigt i bakkastet.

Kommer att ge dig smalare o mer energi i linbågen och förhoppningsvis även känna

linans sträckning i spöet.

Mvh//Christer

Posted (edited)

ok! tack för tipsen staffan! känns som att det hjälper :) är på rätt väg allafall.

ska prova med att ta i ÄNNU mindre.. att kompensera det med att dra lääängre i dubbeldragen

ska testa också att göra detta utan dubbeldrag.

Ser bättre ut, försök att inte öppna upp så tidigt i bakkastet.

christer, menar du att jag ska "dra" längre, i bakkastet?

ni får ha en trevlig kväll!

ska testa att kasta igen helgen, ska försöka filma så att man ser linbågarna också.

ps. tack Staffan för länkarna.såg på denna http://www.youtube.c...x=12&playnext=2 att han verkar använda dubbeldraget för få mer böj i spöet? han verkar nästan klar med framkastet, innan han "roterar" ds.

mvh/marcus

Edited by mr30
Posted

ok! tack för tipsen staffan! känns som att det hjälper :) är på rätt väg allafall.

ska prova med att ta i ÄNNU mindre.. att kompensera det med att dra lääängre i dubbeldragen

ska testa också att göra detta utan dubbeldrag.

ni får ha en trevlig kväll!

ska testa att kasta igen helgen, ska försöka filma så att man ser linbågarna också.

ps. tack Staffan för länkarna.såg på denna http://www.youtube.c...x=12&playnext=2 att han verkar använda dubbeldraget för få mer böj i spöet? han verkar nästan klar med framkastet, innan han "roterar" ds.

mvh/marcus

Hej Marcus

Både dra längre (Translation) och öppna upp sent med handleden (sen rotation) \\\/

Mvh//Christer

Posted

nu har jag varit ute och filmat igen.Försökte och tillämpa det som staffan föreslog, tänkte också det här med "sen" rotation i bak och framkastet. Tyckte att det var väldigt svårt och kasta med så lite kraft som möjligt, mina loopar blev väldigt "vågiga". Men ibland så fick jag till en mindre loop i framkastet.svårt att filma så att linbågarna syns.

hur är mitt dubbeldrag, är det rätt timing på det och nu drar jag mer i linan?

http://www.youtube.com/watch?v=YpJOPkPvStM

http://www.youtube.com/watch?v=THwPT_1acr8

mvh/marcus

Posted

mvh/marcus

Hej Marcus

Hvis du kalder min kone "han" en gang til så får du endast tailing loops resten af dit liv :rolleyes:

Silja sætter ind med draget i midten af rotationen, och dra altså medens stangen retter sig ut :)

Mvh

Lasse

Posted

Hej Marcus

Hvis du kalder min kone "han" en gang til så får du endast tailing loops resten af dit liv :rolleyes:

Mvh

Lasse

:lol::lol:

Posted

Hej Marcus

Silja sætter ind med draget i midten af rotationen, och dra altså medens stangen retter sig ut :)

Mvh

Lasse

Ha ha ha, det var en liten fuling från mig... blush.gif Jag postade bara kvinnor för att påvisa att det inte har med kraft att göra ;)

Marcus, tailing loops hela livet vill vi inte ha, det måste vara en av de värsta förbannelser man kan fålaugh.gif

Posted (edited)

Hej Lasse! jag skyller på staffan! helt klart hans fel! :P

nädå, jag ber om ursäkt, borde ha fattat bl a för att det stod "DM 2010" på videon.

Vill inte ha en förbannelse med tailing loops över mig, har fått nog av dem redan.

ok, så HON börjar dra i linan vid ungefär mitten på rotationen.

Silja sætter ind med draget i midten af rotationen, och dra altså medens stangen retter sig ut

det lät lite peverst på danska. eller så har jag bara en snuskig humor..

mvh/Marcus

Edited by mr30
Posted

Hej Lasse! jag skyller på staffan! helt klart hans fel! :P

nädå, jag ber om ursäkt, borde ha fattat bl a för att det stod "DM 2010" på videon.

Vill inte ha en förbannelse med tailing loops över mig, har fått nog av dem redan.

ok, så HON börjar dra i linan vid ungefär mitten på rotationen.

det lät lite peverst på danska. eller så har jag bara en snuskig humor..

mvh/Marcus

Hahaha. Det blir bara bättre och bättre. :lol: