Jump to content
Edgeforum

Content Aware i PS CS5

Recommended Posts

Många gånger hittar man oönskade föremål i bilderna som kan förstöra en i övrigt bra bild. Men nya funktionen Contet-Aware fill i Photoshop CS5 kan man snabbt och enkelt redigera bort det mesta med lyckat resultat. Det är faktiskt en fantastiskt bra funktion för oss amatörfotografer :lol:

Tänkte visa med en liten SBS

Vi börjar med originalet. En landskapsbild med en tråkig el-ledning som sträcker sig genom hela bilden. Den vill vi ha bort!

post-4752-026767100 1288553364_thumb.jpg

Börja med att markera det som ska bort. Jag börjar med att markera stolpen.

Gå in på EDIT->FILL (eller snabbkomando Shift+F5) och välj "contetn-aware"

Och väljs 100% för att få bort allt.

Sen är det bara att upprepa prcessen för att plocka bort det som inte ska vara med.

Jag tar bort wirerna till stolpen på samma sätt.

post-4752-093292000 1288553922_thumb.jpg

post-4752-071094300 1288553928_thumb.jpg

post-4752-072231800 1288553942_thumb.jpg

När jag markerar linorna så måste jag mjuka upp kanterna lite för att det inte ska bli konstiga brytningar mot himmelen. Det gör jag genom att klicka på Refine Edges och ökar feather.

Sedan är det bara att godkänna och köra contet-aware igen.

post-4752-026821400 1288554029_thumb.jpg

post-4752-043917400 1288554036_thumb.jpg

Är detta nytt i CS5? Har inte testat den än. Nånstans går väl en gräns för hur stort område som skall tas bort, om det skall göras snyggt och "intelligent".

Jag tycker klonstämpeln och kopieringsverktyget med lagom feather på kanten funkar bra. Då kan JAG styra hur JAG vill ha resultatet...

Mvh/Gringubben ;-)

Är detta nytt i CS5? Har inte testat den än. Nånstans går väl en gräns för hur stort område som skall tas bort, om det skall göras snyggt och "intelligent".

Jag tycker klonstämpeln och kopieringsverktyget med lagom feather på kanten funkar bra. Då kan JAG styra hur JAG vill ha resultatet...

Mvh/Gringubben ;-)

Ja det är nytt i CS5. Och det är inte alltid så intelligent som man önskar.

Men som jag sa, så är det ett snabbt och enkelt sätt ;)

Den här kraftledningen över hela bilden är ju rätt extrem. Men små saker så tycker jag den fixar bra.. Men det kanske jag är ensam om att tycka :lol:

Ja, det är tur att det finns såna här smarta lösningar i CS5.. Fast jag lär mig bättre genom att inte "fuska" bort saker ifrån bilderna. Okej, på några gör jag det, men om man tittar på en bild och ser något som inte ska vara med, då blir man förbannad på sig själv och tänker en gång extra nästa gång.

Det är det gammala ordspråket Gör om Gör rätt, som hägrar över mig här