Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Parrot Diver

Bakgrund

Som en nybörjare till flugfiske så locka gäddan mycket och i sommras efter någon månad med att jaga rengbågar så blev det nya gädd prylar. Köpt lite flugor men varit halvnöjd med dem. Så hitta en sbs på Dahlbergsdiver på tuben, och bestämde mig för att förska, eftersom jag bundit flugor under en väldigt kort tid "vi pratar 5 gånger eller något" så flugan blev väll allt annat en lik. Dock väldigt effektiv och gäddan gillar den skarpt!. Har väldigt mycket rörlse när man strippar den, och jag binder inte bucktailen lika hårt för att den ska gå lite djupare.

Matrial

Krok: Mustad 34007 saltvatten 3/0

Bucktail: Vit / Grön / Orange

Hjorthår: Gul / Grön / Brun

Tråd: Bigfly röd / Tun tråd, fler trådig och stark. Ska ta reda på namn....

Gröna gummiben

Grönbarred schlappen

skak ögon

Tjock nylon tråd / Alternativt FC

Zap A Gap

Clear cure goo Epoxy "Thin"

matrial.JPG

Steg 1

Använd bigfly tråd och fäst vid krok böjen. Viktigt att inte fästa över hela kroken. Utan enbart i slutet av kroken. Vi kommer använda den främre delen till att bygga upp huvudet och vill då ha rent på kroken. Använd även lite zap-a-gap.

1.JPG

Steg 2

Ta dina gummi ben, personligen använder jag ganska många 4-10st. Detta är givetvis beronde på sort, ju tjockare ben, desto mindre. Benen ur förpackning är alldels för långa så jag viker det dubbelt och binnder fast. Så i änden får man alltså dubbla ändar. Dom har en väldigt fin gång, och påstår dom är en väldigt bra trigger för gäddan.

2.JPG

Steg 3

Ta tre jämnlånga barred schlappen, dra av det fluffiga så du enbart har stjälkarna kvar i slutet, se bild.

3.JPG

Steg 4

Bind fast vingarna på gummibenas fäste. Se till att vingarnas böjning pekar utåt så att säga. En uppåt, en åt var sin sida. Detta skapar mer rörelse i vattnet, när du stripar blir dom dragna tillbaka och när du pausar rör dom sig sedan utåt. Vilket ger rörelse på flugan även stillastående, vilket är kanon för dom inlaggda stoppen. Bind fast ordentligt och avsluta med en knut + zap a gap. "alternativt head cement" Du vill ha en liten bulle så att säga i fästet där, du kommer sätta väldigt mycket tryck mot den senare när du binder ordning huvudet.

4.JPG

5.JPG

6.JPG

Edited by Mikael A
Posted (edited)

Steg 5

Bytt bindtråd till den tunna och starka. Fäst den och klip av en bunt grön bucktail. Spara topparna, nu ska vi "reverse" binda den. För att göra detta så lägger vi bucktailen närma fästet för gummiben och drar två varv med tråden runt bucktailen. Se till att topparna pekar mot ögglan av kroken så att säga. Och att bucktailen går runt hela kroken.

7.JPG

Håll nu fast i spolen och dra din bindtråd rakt neråt så att topparna reser sig lodrätt. För sedan tråden framför bucktailen och bind åt så att den stannar lodrät, brukar räcka med två varv och en "halfhitch". Vilket innebär att du gör en liten ögla med dina fingrar med tråden och för den sedan över kroken. Vilket då fixerar postionen. Se även till att trycka med så mycket kraft du kan på fästet med bucktailen så att du rör den bakåt så tight man bara kan mot fästet för gummibena. Nu är bakdelen på huvudet klart.

VARNING!! - Gör detta försiktigt, eftersom om du slinter så kommer dina små fingrar kontakt med krokens vassa sida så att säga .P

8.JPG

Steg 6

Nu ska vi börja bygga upp huvudet, jag väljer själv en vit färg. Viktiga är att ta en annan färg en den du har haft innan så du får i slutet ett mönster på din fluga. Lägg dom i en stacker och klipp till topparna.

9.JPG

Bind sedan fast dom på kroken på samma sätt som du gjorde med den gröna, så får vi en rand runt hela huvudet, för din tråd framför bucktailen, två varv och en halfhitch. Och igen sätt mycket tryck du kan på fästet och tryck det bakåt. Använd naglarna i tumme och pekfinger, över och under kroken och tryck det bakåt. Finns verktyg för detta och köpa även. Så kan du spara dig en å annan träff med krokens vassa sida...

9,5.JPG

Steg 7

Nu byter vi till Gul bucktail. Denna gång vill jag inte att den ska gå runt hela kroken så jag tar lite mindre bucktail än innan. Ju mindre du tar, destå lättare är det att hantera. Nu ser jag till med ena handen att hålla fast i ena änden av bucktailen, medans jag spänner upp bucktailen så att säga. Genom att fixera bakre delen av bucktailen med min hand, så låter jag det inte spinna runt kroken utan håller sig på ovan sidan. Än en gång ser du till att sätta två varv, framför, en halfhitch, och tryck tillbaka bucktailen. Du vill få den ganska kompakt, så detta måste göras efter varje insättning av mer bucktail.

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Edited by Mikael A
Posted (edited)

Steg 8

Fortsätt med att fästa mer bucktail och spänn. Gör detta tills du har fått fullt på huvudet. Se till att lämna en liten del kvar innan öglan. Knyt fast, o lite zap a gap i fram. Akta så du inte kommer åt bucktailen för mycket, utan droppa lite lite gran över tråden bara.

14.JPG

15.JPG

16.JPG

Steg 9

Dags att börja forma huvudet, bra verktyg är en frisör sax, sambons frisörsax köpt på Ö&B för 39kr. Funkar perfekt. Om du vill göra riktigt fina former så krävs ett rakblad som du kan böja. I den här SBS så bryr vi oss faktiskt inte om det, vi vill ha en ganska rund panna, o då duger en sax.

Vi börjar att klippa till undersidan, där vill vi klippa ner det väldigt mycket. Anledning till det är mycket att se till att det inte finns något i vägen som blockerar kroken.

17.JPG

18.JPG

Sedan kör vi på med huvudet, jag börjar med att hålla saxen från öglan o uppåt, för att få till en form. Klipp lite i taget, klipper du för mycket, så är skadan skedd, o är inte mycket du kan göra åt det!

19.JPG

20.JPG

Edited by Mikael A
Posted (edited)

Steg 10

Ta fram dina skrammel ögon, och klipp till två bitar av tjock nylon.

22.JPG

Sätt sedan fast nylonen på baksidan av ögonen med hjälp av lite Epoxy eller som jag har här CCG.

21.JPG

Steg 11

Bind på nytt fast lite ultratun - stark bindtråd i fram och fäst sedan nylonen på var sin sida av kroken så att ögonen ligger mot huvudet. Whipfinsh och lite zapagap för att stärka det yttligare.

Sedan för att ge det ändå mer fäste tar jag fram Epoxyn igen och sätter försiktigt ett litet lager runt fästet för att ge det yttligare styrka.

23.JPG

Steg 12

Ut o fiska med den =)

24.JPG

25.JPG

Edited by Mikael A
Posted

Ett litet tips:

När jag formar huvudet (jag använder rakblad) så är det inte fel att ha dammsugaren igång med munstycket farligt nära flugan... då slipper man 1082463089st små hår bitar överallt!! B)

Posted

Ja den funkar bra, tar inte så jätte lång tid och göra faktiskt, och är inte speciellt svår. Visst man kan göra det som dom riktigt duktiga "vilket inte är jag" så tar den säkert lite längre och blir 10000x snyggare. MEn gäddan hugger ändå ,)

Niklas - helt rätt, och damsugare är inget dum. Hör även nästrimmer ska vara bra ,).

Tyvärr i resande fot i jobbet, ska försöka fixa ordning bilderna så dom inte tar upp halva sidan, trodde väll att forumet skulle scala ner på något magiskt sätt ,)

• 2 weeks later...
Posted

Kan någon barmhärtig själ som har tid över ladda ner bilderna och minska formatet till 600 bredd och maila dem till mig döpta i nummerordning så ska jag lägga in bilder i lämplig storlek så det går att se läsa sbs-en enklare.

jonas@edgeflyfishing.com

Posted (edited)

Hej Jonas

Tack så mycket, men det tycker jag allt att det är mitt mess, ska ta mig tid "haft tyvärr häcken full med resor i jobb, o resa privat nästa vecka, se om jag inte kan försöka under morgondagen o fixxa detta...

// Edit

Bilderna äntligen fixade,, sry för det tog tid.

Edited by Mikael A
  • 9 months later...
Posted

Ta inte illa upp, men när jag såg din fluga framifrån med ögonen stirrandes på mig så skrattade jag en liten stund! Det handlar mest om hur roligt det ser ut med ögonen stirrande på en ;)

Annars fin guide och jag ska absolut testa denna variant när jag själv någon gång bryter mig in på flugbindandet ;)

• Like 1