Hoppa till innehåll

Spöhållare till bilen


zorro

Recommended Posts

Vi köpte pool 12 till sommarens Norge-resa.

Jag var lite tveksam först, men dem fungerade utmärkt.

Går att få på fyra tvåhands om man vill.

Efter en veckas körning på dåliga vägar så satt det stenhärt när vi försökte ta loss det utan att släppa på trycket.

//Bärgh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilken typ av bil spöhållare är bäst magnet eller vakum. Pool 12 verklar vara billigast och har både vakum och magnet men sitter dom fast? eller ska man välja Vac-Rac dubbelt så dyr med vakum. vad kör ni med och har nån varit med att dom lossnar? ska användas mest till två handsspö.

Jag skulle välja magnet alla dar i veckan. Varför ? Jäkligt nervigt att ha 2-4 spön på huven/ taket och inte vara säker på om dom sitter kvar.

Med tanke på vad spön + rullar betingar i värde så är en investering i bra spöhållare värd varenda krona.

Vac -Rac med både vacum och magnetplatta blir mitt tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Vac-Rac vacum. Funkar kanon. Är noga med att rengöra före varje ditsättning. När plåten är blöt kan de också glida lite i sidled men det gör väl magneterna också till viss del?

Nästa gång det blir dags att byta köper jag nog Vac-Rac's dubbla guide-modell. Dubbla sugkoppar borgar för bättre hållfasthet samt mindre trångt om man har fler än två spön med sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mosquito.. Visst hade du en hemmabygd modell? Tyckte jag såg det då jag träffade på dig i Lögdeå förra året en snabb sväng :)

Eller var det någon annan? Tyckte att det satt fast i grillen på något sätt :)

Tjena Waverave !

Jovisst,det är ett hemmabygge som sitter som berget. Magneterna som jag använder är från svetsutsug och är 85 mm i dia ,18 mm tjock med en

m 10 gänga i centrum om nu någon är intresserad. Jag vill minnas att vi träffades som hastigast på parkeringen hos fårbonden.

Ha de / Lasse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Waverave !

Jovisst,det är ett hemmabygge som sitter som berget. Magneterna som jag använder är från svetsutsug och är 85 mm i dia ,18 mm tjock med en

m 10 gänga i centrum om nu någon är intresserad. Jag vill minnas att vi träffades som hastigast på parkeringen hos fårbonden.

Ha de / Lasse.

Hehe, då var det som jag tänkte :)

Joo, det var precis där.. gick dock bom som vanligt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med wheatley. Funkar väldigt bra, har aldrig lossnat eller ens varit nära till att göra de.

Jag gjorde en tabbe och lämnade spöhållarna på golvet i bilen, stående med sugkoppen neråt mot mattan.

De blev så varmt i bilen så de smälte in spår i ena koppen så den inte höll tätt :blink:

Var ganska förbannad då vi for till byske och ena spöhållaren inte fungerade :angry:

veckan efter tog jag spöhållaren till jobbet och smälte om yttrelagret på sugkoppen och nu är den som ny igen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...
7 hours ago, CLundin said:

Hittade en budgetvariant. Finns både magnet och vakum. Någon som provat? 

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/bilspohallare-vacuum.html

 

Jag hade inte rekommenderat dessa med sugkopp. Har försökt använda dessa vid några tillfällen och mina fungerar bara när det blivit varmare än +15 ute. Gummit i sugkopparna blir för hårt vid kallare temperaturer så dom fastnar inte på bilen alls, eller så lossnar dom så fort du börjar köra. Detta är åtminstone min erfarenhet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt Sumo med sugkoppar och hade dom fastsatta för första gången under förra veckan, 

Hade dom på bilen i 6.5 dagar och dessa satt lika bra sista dagen som första. Riktigt nöjd ?

Det spöregna och på nätterna var det neråt +5 vissa dagar men upplevde dessa som riktigt bra ?

Men hur dom funkar efter 30 gånger och några år senare när gummit blivit äldre ja det återstår o se!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago moredots sa:

Jag hade inte rekommenderat dessa med sugkopp. Har försökt använda dessa vid några tillfällen och mina fungerar bara när det blivit varmare än +15 ute. Gummit i sugkopparna blir för hårt vid kallare temperaturer så dom fastnar inte på bilen alls, eller så lossnar dom så fort du börjar köra. Detta är åtminstone min erfarenhet....

Har inte heller hittat något som fungerar. Slutsats: visst kan det funka med sugproppar, ibland flera turer men sen släpper de plötsligt. 

Skulle vilja ha något som man kan fästa på Thules tackräcke med railssystem. Typ samma produkt fast med railsfäste alltså :)

Tänkte jag skulle fixa till det själv med hittar inte mina sugproppsfästen... finns en viss risk att jag slängt dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Har inte heller hittat något som fungerar. Slutsats: visst kan det funka med sugproppar, ibland flera turer men sen släpper de plötsligt. 

Skulle vilja ha något som man kan fästa på Thules tackräcke med railssystem. Typ samma produkt fast med railsfäste alltså :)

Tänkte jag skulle fixa till det själv med hittar inte mina sugproppsfästen... finns en viss risk att jag slängt dem.

Så här ser mina ut

 

15674135472061419695905884635453.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Ismo said:

Såg för första gången!! När HöGös var på besök!!! En bil med RATTLÅS!!!!!...förstog efter bild han visade upp!:lol:

Men det ratt-låset!!!! ...så funkar nog det till att låsa vilket spö somhelllst!...JA JÄVLARS!!!

Rattkrycka @Ismo ! Förhindrar/försvårar stöld, men inte brand... ?

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, CLundin said:

Är du rädd dom blir stulna? 

Ja det är jag. Fiskar i Mörrum och tyvärr så finns där lite problem just nu med ungomsgäng.

Känns lite obekvämt att gå in o handla när utrustningen sitter på bilen. 

En annan sak är att jag ibland vill ha två uppsättningar med mig. Ett för de lite snabbare poolerna o ett för de lite lugnare.

När jag nu planerar att fiska i vissa pooler så bär jag med spöna men det hade varit bra om man kunde lämna ett set låst på bilen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...