Hoppa till innehåll

Identifiera denna insect


robertsan21

Recommended Posts

Var nere i min lilla bäck och tittade lite, fann 3 insekter som jag skulle vilja få identifierade.

ta en titt på dessa videos.

Video 1

den är riktigt gul och har 3 stjärspröt och är 5mm lång utan stjärtspröt

Video 2

den har 3 stjärtspröt, den har en liten gråaktiv färg och är 5mm lång utan stjärtspröt.

video 3

Den har 2 stjärtspröt,har en mörkbrun/oliv färg och är 7 mm lång då är inte spröten medräknade.

Redigerad med robertsan21
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nere i min lilla bäck och tittade lite, fann 3 insekter som jag skulle vilja få identifierade.

ta en titt på dessa videos.

Video 1

den är riktigt gul och har 3 stjärspröt och är 5mm lång utan stjärtspröt

Video 2

den har 3 stjärtspröt, den har en liten gråaktiv färg och är 5mm lång utan stjärtspröt.

video 3

Den har 2 stjärtspröt,har en mörkbrun/oliv färg och är 7 mm lång då är inte spröten medräknade.

När togs bilderna?

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha exakt vilkan art det är utav dessa insekter ellr bara huvudgruppen? vid det sista fallet så är det ju inte så svårt, i det första fallet blir det svårare där emot :)

1. en dagslände nymph

2.en dagslände nymph

3. en bäckslände nymph

Ser ut som baetis nympher bägge dagsländorna och bäckslände nymphen kanske en tanopteryx nebulosa :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha exakt vilkan art det är utav dessa insekter ellr bara huvudgruppen? vid det sista fallet så är det ju inte så svårt, i det första fallet blir det svårare där emot :)

1. en dagslände nymph

2.en dagslände nymph

3. en bäckslände nymph

Ser ut som baetis nympher bägge dagsländorna och bäckslände nymphen kanske en tanopteryx nebulosa :unsure:

Jag förstår att det är dagsländor och bäcksslända men hade velat haft vilken familj de hör till om det är Baetis båda två, och vilken typ av baetis? Rhodani kanske?

jag såg en slända kläcka väldigt sent i höst, och den var super liten och hyffsat ljus olive, kan kanske vara baetis de första två dagsländenymferna jag lyckats fånga.

Hittade dem idag när jag var nere i älven och gick och tittade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det är dagsländor och bäcksslända men hade velat haft vilken familj de hör till om det är Baetis båda två, och vilken typ av baetis? Rhodani kanske?

jag såg en slända kläcka väldigt sent i höst, och den var super liten och hyffsat ljus olive, kan kanske vara baetis de första två dagsländenymferna jag lyckats fånga.

Hittade dem idag när jag var nere i älven och gick och tittade.

Då blir det svåarare för mig i alla fall :D men nummer två kan gott och väl vara en Baetis Rhodani.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att den första är en gul forsslände nymf i ett yngre stadie.

Den andra är mest troligt en Baetis.

Den sista en bäckslända, vet inte vilken sort..

Ännu.. :)

Första känslan var gul forsslända med tanke på färgen men forssländor är inte simmande, pga forsen..., utan platta med kraftiga klor för att hålla sig fast i strömmen. Skiljer sig ganska mycket från beatis faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att den första är en gul forsslände nymf i ett yngre stadie.

Den andra är mest troligt en Baetis.

Den sista en bäckslända, vet inte vilken sort..

Ännu.. :)

det är inte en gul forsslända eftersom den är nästan trekantig och har väldigt kraftiga ben pga att den är en krypare och inte en simmare :)

En krypare flyter som om den vore död i strömmen, kan inte simma så bra som den i videon kan göra

ser ut så här

gills_full.jpg

Redigerad med robertsan21
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första känslan var gul forsslända med tanke på färgen men forssländor är inte simmande, pga forsen..., utan platta med kraftiga klor för att hålla sig fast i strömmen. Skiljer sig ganska mycket från beatis faktiskt.

Ja, det är ju helt sant..

Vetifan vad jag tänkte på...

Måste varit full eller nåt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...