Jump to content

Recommended Posts

• 3 weeks later...
Posted

Kanske en dum fråga, men hur mycket bonito finns de? Känns som om man ser bilder på döda fiskar lite överallt. Å jag antar att trycket efter dom är hårt? Inte bara från oss flugfiskare.

• Like 1
Posted

Varken vadning eller flytring rekommenderas, såvida inte dina lårmuskler är av skrinnarmodell. Det är väldigt strömt där boniton finns. Parkera vid Biskophagens naturreservat och följ stigen ner till den första skylten och gå sen söderut, förbi nästa skylt och hiva ut linan in i strömmen.

Var beredd, det går undan när det hugger.

Är man då utanför förbudsområdet?

/ C

Posted

Är man då utanför förbudsområdet?

/ C

Ja det skall man vara, skyltarna har pilar om vart förbudet gäller (tänk parkeringsskylt!)

Kiwawa: Brukar du vara där ofta? Kan strömmer ligga olika från dag till dag? När jag var där nådde jag inte ens till strömmen med spinn och 30g sänke!

Posted

Kanske en dum fråga, men hur mycket bonito finns de? Känns som om man ser bilder på döda fiskar lite överallt. Å jag antar att trycket efter dom är hårt? Inte bara från oss flugfiskare.

Enorma mängder med tanke på hur liten yta det är. I det stora hela finns det nog väldigt lite dock.

Sen med tanke på att det är en "vandrande" fisk precis som makrillen vet jag inte hur det påverkar, om man verkligen kan fiska ut ett sånt bestånd.

Posted

Det var vad jag trodde. KB var nere idag och fota dom i land. Verkar oklart nu var gränsen går. En kompis blev också fotad när han stod söder om skylten.

Det trodde jag med! Tittar man på skyltarna ser det ju solklart ut? 

• Like 1
Posted

Nee den platsen är väll upptagen av dig :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Nä, det där är verkligen mitt i förbudszonen. Att fiska därär ett brott mot miljöbalken, men visst blir man sugen när man ser all fisk där.

"– Det man gör sig skyldig till är inget fiskebrott i vanlig bemärkelse utan det är ett brott mot miljöbalken. Där har vi ju två års fängelse och böter som är med i straffskalan, säger Ove Magnusson som är chef för sjöpolisen i Region Väst."

• Like 1
Posted

Nä, det där är verkligen mitt i förbudszonen. Att fiska därär ett brott mot miljöbalken, men visst blir man sugen när man ser all fisk där.

"– Det man gör sig skyldig till är inget fiskebrott i vanlig bemärkelse utan det är ett brott mot miljöbalken. Där har vi ju två års fängelse och böter som är med i straffskalan, säger Ove Magnusson som är chef för sjöpolisen i Region Väst."

Hur kan det vara förbjudet där, det är ju ett helt gäng som fiskar där, varför skulle det vara förbjudet?

/e

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Posted (edited)

"Enligt en vattendom från 1969 råder det fiskeförbud vid Ringhals kylvattenutsläpp. Förbudet gäller all sorts fiske och omfattar det streckade området på kartan.

Förbudet gäller från sydöstra spetsen av Ringhals udde till Lilla Stalpeskäret och från Lilla stalpeskäret till fastlandet och gränsen mellan fastigheterna Skällåkra 8:6 och Skällåkra 8:7.

Syftet med förbudet är i första hand att undvika att de arter som lockas av det uppvärmda havsvattnet vid kylvattenutsläppet påverkas negativt av omfattande fiske. Ett annat skäl är att den myndighetskrävda miljöövervakningen, som utförs av SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), ska avspegla det aktuella fiskbeståndet vid Ringhals så rättvisande som möjligt och inte störas." (citat, inte ett debattinlägg [emoji3])

Edited by Troutman
Posted (edited)

Det är ett helt gäng som kör för fort också men det är lik förbannat förbjudet.

Man lär dock inte få två års fängelse...

Edited by Stanley
Posted

Det är ett helt gäng som kör för fort också men det är lik förbannat förbjudet.

Man lär dock inte få två års fängelse...

Absolut, att det finns i straffskalan innebär ju inte att man får det. Mest troligt är väl dagsböter och beslagtagen utrustning.