Jump to content

The Campbell

Argus

Recommended Posts

Då jag är bindgalen (!) ”feather-bender”, kunde jag inte motstå att göra en SBS för den här tävlingen. Som ni kanske märkt har jag en viss förkärlek för klassiska laxflugor och jag brinner verkligen för att sprida detta intresse till andra flugbindare och då är ju en SBS på ett lämpligt startmönster ett mycket bra sätt. Nu kanske vän av ordning tycker att dessa flugor förlorat sitt berättigande, då det är ytterst sällan som man fiskar med dem nuförtiden. Men för mig är flugbindning så oändligt mycket mer än att bara fånga fisk. För mig är det nöjet att få hålla på med detta trevliga hantverk och skapa med olika material, fäger och former. Så här kommer en beskrivning av hur man binder laxflulgan the Campbell.

Krok: Partridge Bartleet CS10/3 #3/0 + silkegut

Bindtråd: Flymaster 6/0 light Yellow och UNI 8/0 svart

Tag: fin oval silvertinsel och ljusblå floss

Stjärt: Topping och Kungsfiskare

Butt: Svart struts

Kropp: Delad i lika delar; den bakre embossed silvertinsel , den främre Claret säl

Ribb: Bakre: small oval guldtinsel, Främre: med oval silvertinsel

Joint: svart struts (OBS! skall inte rökas)

Kroppshackel: gul Schlappen

Fronthackel: gul Schlappen

Vinge: Cinnamon, Gul, Blå och Röd Kalkon, Speckled Bustard (sub) och Guldfasanstjärt. Topping

Sidor: Djungeltupp (sub el odlad)

006-1.jpg

För att skydda kroken från märken, lägger jag en bit plast eller liknande runt krokböjen och fäster kroken i städet.

007-1.jpg

Fäst den gula bindtråden längst fram på krokskaftet. Jag använder alltid den ljusa bindtråden till allt utom när jag binder in vingen. Dels syns den bättre mot det svarta skaftet, men framförallt gör den så att ljusa material som floss inte förlorar lystern, vilket annars är möjligt om man binder med en svart tråd.

008-1.jpg

För att flugan skall få det där ”antika” utseendet, använder vi en krok utan smitt öga. Innan man kunde smida smäckar krokögon, band man in en ögla av tvinnad silkesgut. På bilden ser vi en bunt äkta, otvinnad silkesgut.

009-3.jpg

För att få en lagom tjock och hållbar gut till ögat, tvinnas 2 eller 3 trådar tillsammans. Detta är ett lite klurigt moment, men sällan något man behöver oroa sig för, då guten oftast säljs färdigtvinnad.

011.jpg

Klipp av 1,5-2 cm. När man band fiskeflugor med gut, fästes guten utmed krokskaftet på ena sidan, veks till en ögla och fästes utmed skaftets andra sida. Då gut kan vara svårt och ganska dyrt att få tag på, binder man in så lite som möjligt. För att forma ett öga, viker vi guten runt ett verktygsskaft, röret på en trådhållare eller liknande.

013.jpg

Fäst in gutens ändar längst fram på krokskaftet och säkra med en droppe superlim.

014.jpg

För att få en vacker och välbunden fluga, är det minst lika viktigt hur det ser ut under kroppen, som själva kroppen i sig. Linda därför tråden i jämna varv bakåt mot böjen och se till att tråden hela tiden lägger sig så platt som möjligt mot skaftet. Då kroppen skall bestå av dubbad säl och embossed tinsel är det inte lika viktigt att den blir perfekt jämn och slät, men var noga i alla fall. Stanna när du kommit i höjd med krokspetsen.

016.jpg

Klippa av en dryg dm fin oval silvertinsel av högsta kvalitet. Fäst in den rakt ovanför krokspetsen, på skaftets undersida och linda fast den med jämna varv ner i böjen. Stanna i höjd med hullingen och linda fram tråden ett par mm.

018.jpg

Fäst in tinslet på undersidan, bredvid den ände du fäste in först. Linda nu fast den här änden utmed den första upp till i höjd med krokspetsen. Nu är det viktigt att vi är noga med att lägga trådvarven intill varandra och se till att de lägger sig platt. Detta för att resten av tagen består av floss.

019.jpg

Fäst in en bit ljusblå floss på krokens ovansida. Jag använder Danvilles 4-trådiga floss, men bara en tråd eller t o m en halv tråd. Detta för att om man använder mer än en tråd är det omöjligt att få flosset att lägga sig platt.

020.jpg

När jag jobbar med floss, använder jag tunna silkesvantar för att skydda silket. Dels för att det är lätt att dra av någon av de tunna silkestrådarna och då blir resultatet inte slätt. Dessutom är det lätt att kroppsfettet på fingrarna missfärgar silket och gör att det förlorar glansen. Linda silket bak till tinslet och se till att det hela tiden lindas upptvinnat och lägger sig platt. Linda fram igen och fäst in där du fäste in flosset.

021.jpg

Man kan förbättra lystern och slätheten ytterligare genom att man stryker på flosset med en slät metallbit, t ex handtaget på whipfinishen eller som här, med en floss-burnisher.

022.jpg

Till stjärten använder man på de flesta laxflugor, en liten toppingfjäder från Guldfasanen. Det är näst intill omöjligt att hitta en fjäder med rätt form och längd och som inte är vriden, direkt från nacken. Därför rycker jag av alla fjädrar, sorterar i storlekar, lägger i blöt och låter torka över plaströr, med rätt diameter. Jag har då ordning på mina fjädrar och när de torkar har de den form jag önskar. Formen och storleken på stjärten är väldigt viktig, då den avgör hur flugan kommer se ut när den är färdig. Stjärt, vinge och topping skall mötas på samma ställe och om jag väljer en hög fjäder, kommer flugan få en hög vinge och om jag väljer en lägre fjäder till stjärten måste jag binda in en lägre vinge. Välj ut en lämplig fjäder, som inte är längre utan att du kan fästa in den i rot-delen. Rensa rent från ludd och platta till stammen med en tång eller pincett.

024.jpg

Smaken är ju bekant som baken, men jag vill att toppingen skall vara något högre än höjden på krokgapet och sticka ut någon mm bakom krokböjen, som på bilden. Se till att fjädern sitter rakt ovanpå skaftet och inte är vriden åt något håll.

025.jpg

Ovanpå stjärten skall vi binda in en liten fjäder från Kungsfiskare. Välj ut en blå fjäder från ryggen och rensa bort luddet.

026.jpg

Lägg den med blåa sidan uppåt ovanpå toppingen och bind in. Säkra med några extra varv och klipp av stammarna.

027.jpg

Nu vaxar jag tråden lite extra innan jag börjar med butten. Detta för att herlet inte skall glida utan lägga sig i täta varv.

029.jpg

Välj ut ett herl med täta, ganska korta fibrer och rensa rent den nedersta delen. Fäst in herlet framför stjärten och linda ett jämnt underlag med den vaxade tråden.

030.jpg

Linda herlet 5-6 varv och se till att de lägger sig tätt intill, inte på, varandra och bildar en tät krans av svart struts framför stjärten. Fäst in och klipp av resten.

031.jpg

Linda fram tråden strax bakom mitten på skaftet. Klipp av en dryg cm small oval guldtinsel och fäst in på undersidan, utmed skaftet hela vägen tillbaka till butten.

034.jpg

Linda tråden i jämna varv, fram och tillbaka och bygg upp en taperad bakkropp. Fäst in en bit embossed (våfflad) silvertinsel mitt på skaftet och linda först bakåt i jämna varv. Vänd vi butten och linda jämna varv fram och fäst in.

035.jpg

Linda nu guldtinseln som ribb med 5 jämna varv och fäst in. I original skall det vara oval silvertinsel, men guldtinseln skapar en snyggare kontrast.

040.jpg

Vaxa tråden igen och fäst in ytterligare ett strutsherl. Linda på samma sätt som butten, en joint på mitten. Fäst in och klipp av.

043.jpg

Både kroppshackel och fronthackel skall bestå av gul tupp. Jag använder helst Gul Schlappen då det ger ett fylligare hackel. Problemet är dock att det är svårt att hitta rätt fjädrar när man köper buntar med Schlappen. Det gäller att hitta fjäder med rätt tapering till kroppshackel, så att fibrerna inte blir för långa när man kommer fram till huvudet. På bilden visar jag 2 hackel. Det till vänster, med den runda toppen, passar bäst till fronthackel, och det högra med spetsigare topp, är utmärkt till kroppshackel.

044.jpg

Fäst in hacklet i toppen framför jointen. Jag fäster in en bit med oval silvertinsel på samma ställe.

045.jpg

Vaxa tråden och dubba den andra kroppshalvan med Claret säl. Se till att låta kroppen smalna av fram mot ögat. Detta för att inte kroppen inte skall bilda en bula, som trycker upp vingen och förstör profilen.

046.jpg

Linda ribbingen i jämna varv fram och fäst in. 3-4 varv är lagom. Klipp inte av tinseln förrän hacklet är lindat.

047.jpg

Nu skall hacklet lindas. Håll fjädern vinkelrätt ut från flugan. Stryk försiktigt bak fibrerna och linda hacklet utmed den ovala tinseln. Stryk hela tiden bak fibrerna allteftersom du linda fram hacklet. Om hacklet har lagom längd på fibrerna när man kommer fram till fronthacklet, kan man fortsätta och linda 3-4 varv till. Om inte fäster du inte kroppshacklet, klipper bort ändarna på ribbingen och kroppshacklet, fäster in en ny fjäder och linda 4-5 varv fronthackel.

050.jpg

Gör en whipfinish och klipp av den gula tråden. Fäst in den svarta tråden framför hacklet. Nu stryker jag ner fibrerna på kroppshacklet och försöker få ner så många fibrer som möjligt. De fibrer som inte vill ligga rätt, kan man försiktigt rycka bort med en pincett. Dra ner fibrerna på fronthacklet och linda fast med ett eller ett par varv med tråden.

051.jpg

Till vingen skall vi använda fibrer från 6 olika material. Vingen skall bestå av ca 24-28 fibrer. Då klipper jag av sektioner med 4 fibrer från varje material, från båda sidor av fjädrarna. Lägg fibrerna i 2 högar, en för höger och en för vänster.

Edited by Argus

053.jpg

När man gifter ihop en vinge, bestämmer man i vilken ordning man vill ha sektionerna. Antingen kan man titta i mönstret och binda dem i den ordning de står eller så bestämmer man själv. Jag har bestämt ordningen Cinnamon-gul-röd-speckled Bustard-blå- guldfasanstjärt. Jag binder in vingen med den ”kortaste” fibern längst ner och de längre fibrerna längst upp. Se till att du har sektioner från samma sida av fjädern i samma hög. Ta de första sektionerna och lägg dem mot varandra, och stryk ihop dem. Bistrålarna på fibrerna gör att sektionerna hakar ihop och bildar en ny sektion. De ska giftas ihop som bilden visar och följa den naturliga vinkeln. Fortsätt och gift ihop hela vingen och gör likadant med den andra vingen.

054.jpg

Lägg ihop vingarna mot varandra och mät in så att vingen når fram till stjärten. Spetsen på vingen skall ”träffa” spetsen på stjärten.

055.jpg

Byt grepp och hållfast vingen med tummen och pekfingret (då jag är vänsterhänt blir det givetvis omvänt än vad bilden visar och som beskrivs i texten för den som är högerhänt). Detta grepp om vingen får man inte släppa förrän vingen är fastbunden och säkrad. Lägg nu bindtråden löst över vingen och fånga upp tråden mellan vingen och fingrarna på båda sidor. Gör samma sak igen, så du håller 2 varv bindtråd och vingen mellan dina fingrar, som bilden visar.

Fatta ändarna med andra handens tumme och pekfinger. Öppna greppet kring vingen, men bara så lite så att tråden glider ner på vingen. Vik nu ändarna du håller i uppåt och låt tråden glida ner mot krokskaftet. Vik upp ändarna och låt tråden falla ner så långt det går. När det inte går längre, släpper du ändarna och dra tråden rakt nedåt.

057.jpg

Lägg ett par extra varv och släpp försiktigt taget om vingarna. Om man vek ner ändarna så långt det gick och hela tiden hållit om vingarna, så skall det se ut som på bilden när man släpper taget. Det går att vrida till vingen lite efter inbindningen, men är man nöjd med vingen, kan man säkra med ett par extra varv.

Håll i vingen och klipp av ändarna med en spetsig, vass sax. Klipp några fibrer i taget och klipp fibrerna med lite lutning, för att börja skapa formen till huvudet.

058.jpg

Välj ut 2 Djungeltupp-fjädrar. Om man plockar dem från varsin sida av nacken, kan man dra nytta av fjädrarnas naturliga böjning och få dem att smidigare följa vingens form.

059.jpg

Rensa rent fjädrarna från ludd och bind in dem en i taget. De skall följa vingens form och gå upp en bit på vingen.

060.jpg

Välj ut en topping som når över vingen bak till stjärten. Den skall inte vara mycket längre än nödvändigt. Rensa rent allt ludd och platta till och böj stammen där den skall bindas in.

061.jpg

Lägg toppingen ovanpå vingen och bind in den rakt ovanpå vingen. Se till att spetsen möter vingen och stjärten. Säkra med ett par varv och klipp försiktigt av stammarna på djungeltuppfjädrarna och toppingen. Vaxa tråden lite och täck inbindningen med bindtråd och forma ett jämnt och fint huvud på flugan. Avsluta med en Whipfinish.

062.jpg

För att få en snygg finish på huvudet bör det lackas 3-4 gånger. Avsluta gärna med svart lack.

• 4 weeks later...