Hoppa till innehåll

Sunburst Zonker


lappkulia

Recommended Posts

Sunburst Zonker - Step-By-Step

För mig har hårvingade flugor alltid haft en given plats i mina flugaskar. Men på senare tid har det smygit sig in fler och fler skinnvingade Zonkrar.

Zonkers är relativt enkla och och snabba att binda. Med en vass skalpell och en bra sax kan man få fram fina simmande vingar.

Priset på ett zonkerskinn är betydligt billigare och humanare än tex tempelhundshåret. Det finns många olika typer av skinn att få tag på. Jag har bundit denna fluga från ett kaninskinn. Men det finns många andra fina skinn att binda på. Det är bara att hitta det man tycker fungerar för sitt bindande och fiskande.

Jag föredrar att binda dessa på kort kropp, jag upplever att de får en mer livligare gång i vattnet. Dessutom slipper man en rad olika material och bindmoment.

Här kommer en skinnvingad kaninzonker.

post-7230-0-85897200-1291062776_thumb.jp

Material

Fl gul flexitube + pro bulletweight (valfri stl)

Hot orange fluoro fibre

HL gold ice dubb

Sunburts yellow tapperad skinnvinge, eller annat lämpligt skinn.

Gliss N` glow + flashabou i färgen gold

Hackel: Strung rooster sadles i färgen sunburst yellow,

samt en F.brown färgad Rooster SH/C fjäder.

Gul grizzly rubberlegs

Odlad JC

Pro soft sonic disc (M)

post-7230-0-83323800-1291062735_thumb.jp

Jag väljer oftast den längsta flexituben.

Klipp av så du har ca 1 cm kvar av det grövre röret.

Då kan man återanvända övrig tub och få ut 2 st av 1.

post-7230-0-60703900-1291062826_thumb.jp

Trä på tuben samt en bulletweight i valfri stl.

Fäst in en bunt fluoro fibre i färgen hot orange som dubbleras.

post-7230-0-60365800-1291062844_thumb.jp

Tappera nu stjärten med en vass sax.

post-7230-0-23159000-1291062865_thumb.jp

Dubba kroppen ordentligt med HL gold ice dubb, som borstas ur ordentligt.

Dubblera sedan 2-3 strån Gliss N` glow i färgen gold.

post-7230-0-72568800-1291062888_thumb.jp

Skär nu till en lämplig vinge från valfritt skinn.

Jag har valt kanin till denna fluga.

Grovskär med en vass skalpell, därefter finputtsar man med en vass sax.

post-7230-0-04621400-1291062906_thumb.jp

Få skinnvingen fint tapperad. Här är det kanin och opposum skinn.

post-7230-0-22311900-1291062923_thumb.jp

Bind in vinge med några rejäla bindvarv. Klipp bort överblivet skinn framtill.

Lägg på en droppe superlim eller lack.

Tycker man skinnet är för tjockt framtill kan man skära bort lite på under sidan.

Lägg sedan in 2 strån guld flashabou som dubbleras.

post-7230-0-44159400-1291062947_thumb.jp

Fäst nu in rubberlegsen på båda sidorna.

post-7230-0-29108600-1291062973_thumb.jp

Nu är det dags för det sunburst färgade hacklet.

Skapa en triangel framtill och bind in där.

Dubblera hacklet med jämna fina varv.

post-7230-0-14953500-1291062995_thumb.jp

Välj sedan ut 2 st odlade jc fjädrar.

Jag brukar riva bort luddet och klippa så man får små hullingar.

Fäst därefter in sista rubberlegs paret.

post-7230-0-13579900-1291063018_thumb.jp

Nu är det bara det sista hacklet kvar.

Välj ut ett mjukt och fluffigt hackel i färgen F.brown som dubbleras.

Avsluta med en droppe superlim eller lämpligt avslut.

post-7230-0-51894200-1291063043_thumb.jp

Då var det bara att trycka dit soft sonic discen.

Klippa av tuben några mm framför och bränna en liten krans.

post-7230-0-72407400-1291063064_thumb.jp

Då var flugan klar.

//Johan Bertilsson

Redigerad med lappkulia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läcker fluga för färgad älv, fiskar säkert kanon.

Har du provat att fiska med den?

Tack, jag har inte prov fiskat någon fluga med soft sonic discen. Utan har bara test simmat de i älven. Blir att invänta sommaren för ett riktigt prov. Zonkers med vanlig cona eller utan cona funkar alldeles utmärkt.

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Riktigt fin, var köper man "flexi-tuber"?

Tack, flexituber kan man hitta på Fiskecentrum i Umeå http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=13919&grp=472400[/url]

Skall du köpa dessa tuber tycker jag de som är 40*40 mm är bra. Då kan man få ut 2 st tuber av en, om man inte binder stooora flugor. Då limmar man bara ihop de bitar som blir över.

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, flexituber kan man hitta på Fiskecentrum i Umeå http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=13919&grp=472400[/url]

Skall du köpa dessa tuber tycker jag de som är 40*40 mm är bra. Då kan man få ut 2 st tuber av en, om man inte binder stooora flugor. Då limmar man bara ihop de bitar som blir över.

Mvh Johan

Superfin fluga Johan och suveränt foto, som vanligt skall tilläggas.

Har sett att du binder väldigt mycke på dessa tuber, har oxå sneglat på dom ett tag men jag reagerar på priset, innan jag ens börjat binda så är materialkostnaden uppe i cirka 15kr/fluga (microtube+bulletweight+hookguide), ok om man binder med frödin-coneheads så blir det väl ungefär samma pris, men det finns väldigt många billigare alternativ, detta system verkar suveränt men är det värt priset är min fråga.

//Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Superfin fluga Johan och suveränt foto, som vanligt skall tilläggas.

Har sett att du binder väldigt mycke på dessa tuber, har oxå sneglat på dom ett tag men jag reagerar på priset, innan jag ens börjat binda så är materialkostnaden uppe i cirka 15kr/fluga (microtube+bulletweight+hookguide), ok om man binder med frödin-coneheads så blir det väl ungefär samma pris, men det finns väldigt många billigare alternativ, detta system verkar suveränt men är det värt priset är min fråga.

//Mats

Tjenare Mats!

Tack för det första, Protube kanske inte är det billigaste allternativet men ett av de bästa i mitt tycke. Tycker det är skönt då allt passar och man behöver inte bry sig om olika slang dimensioner till olika coner, vikter mm allt passar ihop. Jag föredrar att använda Flexituben då man kan få ut 2 st tuber av tex stl 40*40 då binder jag på relativt korta kroppar. Då får man ut ca 28 tuber av en förpackning ca 50:- för 14 st och ett pris på ca 2:- per tub. Lägg där till tex en bulletvikt ca 50:- för 10 st som blir 5:- st. Jag använder sällan coner men det händer och då blir det en aningen dyrare. Men det blir ungefär samma pris som med fits systemet. Jag får alltså tub+vikt+cona för ungefär samma pris som med fits tub+cona. Sen gillar jag att de har klara fina färger på sina tuber samt coner. Micro tuberna + hookguide blir aningen dyra för att våga berätta för övriga familjen vad man laggt pengarna på.

Summa Tub + vikt ca 7:- + ev Cona ca 5:- = 14:-

Fits systemet är inte heller gratis, räknar man lite snabbt på ca 2-3 cm kroppar får man ut kanske ca 34 tuber small(69:-) färgade tuber + large(69:-) färgade och ett pris på kanske 4:- per tub. Sen vill man kanske ha en cona och då ligger conerna på ca 109:- st för ca 10:- st så jag skulle gissa på ca 14:- för en fluga med slang + cona.

Summa tub + cona = 14:-

Men som du skriver så finns det otroligt mycket andra allternativ att använda. Mässingtuber är ett bra allternativ till en billig peng. Då behöver man ju bara en innerslang. Sen finns ju olika typer av bottle tuber och bullet mm.

Man kan ju ta godsaker från olika system och hitta det som passar. Det kanske är det billigaste allternativet. En innerslang med bränd bakkrans + någon vikt + frihängande krok är nog det klart billigaste allternativet.

Men jag gillar konceptet med protube. Men man hinner väll ändra sig om ett par månader/år då det kommit något annat nytt att köpa.

Hoppas jag inte har räknat allt för fel. Det här var det jag kunnde komma med just nu, det finns säker andra som har andra bra allternativ.

Mvh Johan

Redigerad med lappkulia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...