Hoppa till innehåll

Senap


double action

Recommended Posts

För senapen till lutfisken finns det bara ett tänkbart recept - riktig skånsk senap, hemlagad.

:wub::wub::wub:

Bara senap, hel brun senap och vatten. Inget annat, inget socker, ingen ättika eller vinäger.

Mald med kanonkula och vatten tillsatt skvättvis under tiden.

Dagsfärsk med bett så man kippar efter andan om man tar ett djupt andetag ovanför den. :blush:

Rörs ut i bechamelsåsen och du får en senapssås som heter duga. Funkar till torsk också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte tänkte prova att göra senap nu till jul. Är det någon som har något favoritrecept?

Ok ,här kommer ett recept på julsenap som min fru brukar göra.

5 dl vatten

2,5 dl vetemjöl

4 dl socker

½ msk ättika

½ kryddmått vitpeppar el några drag med kvarnen

½ tsk salt

50g colmans senapspulver

Blanda vatten,mjöl,socker,ättika,och vitpeppar i kastrullen och vispa tills det har kokat upp.

Tillsätt senapspulvret och saltet när det har svalnat. Elvispen är att föredra när du tillsätter pulvret.

Lycka till !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok ,här kommer ett recept på julsenap som min fru brukar göra.

5 dl vatten

2,5 dl vetemjöl

4 dl socker

½ msk ättika

½ kryddmått vitpeppar el några drag med kvarnen

½ tsk salt

50g colmans senapspulver

Blanda vatten,mjöl,socker,ättika,och vitpeppar i kastrullen och vispa tills det har kokat upp.

Tillsätt senapspulvret och saltet när det har svalnat. Elvispen är att föredra när du tillsätter pulvret.

Lycka till !

Det där låter bra! Den ska jag testa. Kanske lite cognac i oxå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok ,här kommer ett recept på julsenap som min fru brukar göra.

5 dl vatten

2,5 dl vetemjöl

4 dl socker

½ msk ättika

½ kryddmått vitpeppar el några drag med kvarnen

½ tsk salt

50g colmans senapspulver

Blanda vatten,mjöl,socker,ättika,och vitpeppar i kastrullen och vispa tills det har kokat upp.

Tillsätt senapspulvret och saltet när det har svalnat. Elvispen är att föredra när du tillsätter pulvret.

Lycka till !

Det där väckte min nyfikenhet..måste provas! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Färdigt på: 15 min

Ingredienser

1 dl senapspulver

1 dl grädde

1 dl socker

1 msk honung

1.5 stänk potatismjöl

1 st äggula

1 msk whisky (Gärna Islay)

Gör så här

1. Rör ihop senapspulvret, grädden, sockret, honungen och potatismjölet i en tjockbottnad kastrull. Värm upp och låt sjuda i några minuter.

2. Blanda i äggulan och whiskyn och låt sjuda i 4-5 min under ständig omrörning.

Ställ i kylen en stund och njuut! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Recept på Fredriks senap, P1A (hittills bara provsmakad):

4msk senapspulver

4msk rapsolja

3msk ljummet vatten

3msk socker

2msk honung

1tsk ättika

1tsk Lagavulin Destilles edition

cognacen var slut så det blev whisky. Hoppas det inte blev för mycket, den var rätt tydlig...

P1B

4msk senapspulver

4msk rapsolja

1msk ljummet vatten

3msk socker

2msk honung

1tsk ättika

2tsk Cocnac

Redigerad med double action
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här kommer en rackarns skön en!

- I byn går den under namnet mixos morsas senap. Hon sätter i konjak, men den blir ännu skönare med lite röksmak tycker jagwub.gif

2dl senapspulver, Colman

2dl socker

3/4dl starkt kaffe (men int espresso, den smaken slår igenom på nåt vis)

1dl vispgrädde

1ägg

1tsk maizenamjöl

1msk matolja

1,5 tsk ättika

Efter behag... Den är riktigt god utan nån av dessa också (jag behagar alla tre jag...)

Svartpeppar typ 1-2krm

Pressade vitlöksklyftor 2-3 st

3-5msk laphroaigh

Rör ihop alla ingredienser (utom spriten) i en metallskål. Värm upp i vattenbad och rör runt tills den tjocknat. Det går självklart att sjuda upp den i en tjockbottnad kastrull under hysterisk omrörning också, jag lovar, den jäveln bränner i bottnen på direkten och ger urksmak åt senapen.

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Om man lakar ur pequin peppar "bird pepper" i koskis eller nåt starkt och rör i blir det lite sjuttons gott.

Klart det går att köra pepparn i mortel också men senapen har så kort koktid så jag tycker det blir lättare att få lagom värme när man känner "färdigstyrkan" genast. Mums! Först vanligt senaps-svid upp i näsan och sedan mysvärme överallt. :wub:

Jag gjorde en halv sats och hade 5 pepparfrukter i blöt i 1 msk koskis några dagar. "halsbrännarsnapsen" tog slut och det var en jädra tur när man sedan slevade på med stora måttet. Fy fabian vad gott. Nästa år skall det med lite rökwirre också så är det fullbordat!

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man lakar ur pequin peppar "bird pepper" i koskis eller nåt starkt och rör i blir det lite sjuttons gott.

Klart det går att köra pepparn i mortel också men senapen har så kort koktid så jag tycker det blir lättare att få lagom värme när man känner "färdigstyrkan" genast. Mums! Först vanligt senaps-svid upp i näsan och sedan mysvärme överallt. :wub:

Jag gjorde en halv sats och hade 5 pepparfrukter i blöt i 1 msk koskis några dagar. "halsbrännarsnapsen" tog slut och det var en jädra tur när man sedan slevade på med stora måttet. Fy fabian vad gott. Nästa år skall det med lite rökwirre också så är det fullbordat!

Låter gott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...