Hoppa till innehåll

Varför så få laxfiske inlägg?


Laxarnas prins

Recommended Posts

Hur kan det kännas meningslöst?? När fisken överlevt all skit och nästa anhalt är lekplatsen. Det är väl just sånt resonemang som bevisar människans dumhet/ girighet. Att det är frustrerande med knäppa ohållbara regler/ lagar är väl vida känt men det rättfärdigar väl knappast att ge upp...

Är ett vatten så känsligt att inte ens c/r skulle funka så borde man väl inte fiska där alls om man nu bryr sig.

Det bliver vel mera lika med att hösta grannens odling? Sportsfiskare får vara måtahollande medan nätfisket har sin all time high.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker förövrigt alltid att det känns rätt att sätta tillbaka honlax oavsett hur många fiskar som bonkats i havet :-).

 

10kg hona bär på 10.000 romkorn och potentiella laxungar. En sådan rökelax smakar inte lika gott för mig, men det är upp till elveiarlagen att bestämma regler och så länge man följer dessa så är allt ok :). Kan dock meddela att i små känsliga vatten där man fredat alla honor så har laxfisket blivit oerhört bra på senare år.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju tidigare på säsongen desto mindre roll verkar det spela. Speciellt när fisken är i rörelse. Även under flommar senare på sommaren. Det är då även jag fått fisk bokstavligen i arslet på folk före mig.

Under lägre vatten och speciellt sent på säsongen är det däremot ovärderligt att fiska vilat vatten. Gärna i två-tre vändor med den första från land och med korta kast så det inre vattnet fiskas av med bra gång på flugorna.

I snabba stryk eller pooler med mycket brutet vatten spelar detta mindre roll.

M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, det är en mycket större chans att känna lax på förstarundan enligt mig. Har jag möjlighet så fiskar jag av hotspotsen med olika flyt/sjunkgrader innan jag fiskar över längre sträckor.

För mig så blir det lite väl mycket lotteri i att gå som nummer fem i en pool som fiskas hårt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bra om bestånden tros klara det. Tycker dock honor borde vara fredade större delen av säsongen. Därför är väl mycket av det tidiga junifisket tveksamt då björnparten av den första fisken är stora honor. Jag skulle gärna se säsongsstart 15 juni samt att fisket istället fick pågå till 15 september. Gissar en hel del rymd oppdrettslaks skulle åka upp under slutslängen.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen att det är mycket storlax som lekt detta år (Orkla) Gaula, Stjördal vet jag ej. Detta ger mer rom att befrukta och det är bra enligt de som förstår sig på. Håller med Marlodge om att uttaget i början av juni bör ses över.

Sen tror jag att fem lax är bättre än fyra per säsong av den enkla anledningen att folk kanske fuskar och buskar mindre :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reglerna får ju gärna vara utformade så att de både skyddar beståndet på ett effektivt sätt och möjliggör för fiskare att ta hem matfisk. De får gärna gynna besökande fiskare som fiskar en vecka före lokala fiskare. Det skyddar ekonomin i fisket.

Jag tycker man kan ha kvot på antal fisk upp per säsong. Sedan får man ta alla på en dag om man vill. Inga dags eller veckokvoter. Skapar flexibilitet.

Årskvoten kan gärna vara ganska låg. 3-4 st kanske. Lokala fiskare får ta det hårda slaget av det. Men vi som besöker 1 eller 2 veckor klarar oss. De flesta som likt jag själv gärna reser hem med en eller två laxar från en vecka kan göra det. Mängden fisk som kan klubbas blir därmed ganska begränsad.

De viktigaste fiskarna ska skyddas. Stora honor ska kompromisslöst skyddas hela året.Alla honor över en meter hela säsongen ska vara fredade.

Efter 1 augusti kan alla honor vara fredade.

På detta sätt finns en maxgräns för uttag baserat på antalet fiskare.

De viktigaste laxarna är helt fredade.

Reglerna stramas åt mot slutet av säsongen.

En extra dimension vore att dela ut morötter till fiskare som väljer att återutsätta fisk som är laglig att ta. Systemet måste på sikt gå till ett läge där majoriteten av fiskarna själva vill styra sitt uttag utifrån ett hållbarhetsperspekiv.

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reglerna får ju gärna vara utformade så att de både skyddar beståndet på ett effektivt sätt och möjliggör för fiskare att ta hem matfisk. De får gärna gynna besökande fiskare som fiskar en vecka före lokala fiskare. Det skyddar ekonomin i fisket.

Jag tycker man kan ha kvot på antal fisk upp per säsong. Sedan får man ta alla på en dag om man vill. Inga dags eller veckokvoter. Skapar flexibilitet.

Årskvoten kan gärna vara ganska låg. 3-4 st kanske. Lokala fiskare får ta det hårda slaget av det. Men vi som besöker 1 eller 2 veckor klarar oss. De flesta som likt jag själv gärna reser hem med en eller två laxar från en vecka kan göra det. Mängden fisk som kan klubbas blir därmed ganska begränsad.

De viktigaste fiskarna ska skyddas. Stora honor ska kompromisslöst skyddas hela året.Alla honor över en meter hela säsongen ska vara fredade.

Efter 1 augusti kan alla honor vara fredade.

På detta sätt finns en maxgräns för uttag baserat på antalet fiskare.

De viktigaste laxarna är helt fredade.

Reglerna stramas åt mot slutet av säsongen.

En extra dimension vore att dela ut morötter till fiskare som väljer att återutsätta fisk som är laglig att ta. Systemet måste på sikt gå till ett läge där majoriteten av fiskarna själva vill styra sitt uttag utifrån ett hållbarhetsperspekiv.

Mycket tänkvärt förslag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller i stort med. Men de som fiskar med nät då? De som är de stora bovarna borde väl dra sitt strå till stacken? Opptrettsindustrin kan ju flytta upp på land också. Det kan ju inte vara så enkelt att det bara är vi spöfiskare som ska dra hela lasset. :)

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller i stort med. Men de som fiskar med nät då? De som är de stora bovarna borde väl dra sitt strå till stacken? Opptrettsindustrin kan ju flytta upp på land också. Det kan ju inte vara så enkelt att det bara är vi spöfiskare som ska dra hela lasset. :)

Nej , vi skall inte ta hela lasset. Görs detta från spöfiskehåll så tror jag att man kan argumentera för att nätfiskarna tar sitt ansvar, dom är ju tillsammans med odlingarna orsaken till den situation laxen befinner sig i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ger er gåshud då ni fiskar lax?

Personligen finns inget bättre än då dagar av väntande, misströstande, själasvidande fiske avlöses av en dragning, en fight och oavsett om man ska bonka eller släppa tillbaka så vill man ändå på något sätt just ta ut kroken själv för att få den äkta känslan.

Vad säger ni, vad triggar er? :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

första repan i en pool som man vet är ofiskad och som brukar ge utdelning.....även bara tanken på just det där bitstället som ska vara det säkraste i älven....även fast det oftast slutar med just ingenting så är det fanimej lika spännande varje gång.   komma till en ny älv och utforska o hitta sitt eget lilla guldställe ger mej gåshud bara jag tänker på det.  det behöver inte vara bäst eller släppa ifrån sej fisk hela tiden det ska bara kännas sådär jävla gött o fiska. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...