Jump to content
Sign in to follow this  
Laxarnas prins

Varför så få laxfiske inlägg?

Recommended Posts

...Gullviva eller Blåsippa kanske??? 

Gaska upp er!  :)   Det är ju bara lite över två månader kvar till 1:e Juni....

Rätt som det är så står vi där på premiärdagens första morgon, solen skiner, ur marken sprutar den första grön-grön-gröna grönskan som är så typisk för tidig sommar i Norge, fågelsången står som en vägg ur alsnår och buskar...

Och spöt bockar djupt för årets första...  ^_^

Nu är det inte så långt till laxfisket i Ätran. Till Norge åker man sedvanligt upp i slutet av maj. Enligt min norske vän som bor vid älven kommer det nog  inte att bli lika höga vattennivåer som förra året. Det är inte alls lika mycket snö i fjället i år. Generellt trivs jag vid lägre vatten, hoppas nu det kan bli så då de tre senaste säsongerna kan sammanfattas med höga vattenflöden.

Detta år har jag gjort premiärflugorna riktigt långa och stora, får se om de blir på länge eller om man går ner i storlek.

Detta år har jag blivit erbjuden att komma med i flera vall i olika älvar av olika människor som jag stött på under åren. Har tackat nej till detta men jag kommer nog att fiska en vecka på ett vall som en kompis blivit tillfrågad om att hyra. Det känns som att det finns mer ledigt fiske numera och det är ju kul att testa något nytt i bland.

Ingen ny utrustning mer än ett par vadarskor av märket Simms Guide boot är inköpt till denna säsong. Dessa vadarkängor är grymt bra och det är mitt andra par, de är stabila som en pjäxa vilket är gött när man vadar, det är lite dyra men värda sitt pris.

Fiskar lite öring på kusten nu och det är kul men tankarna rusar fort till strömmande vatten där jag trivs bäst.

Förra året då jag kom upp till Norge hade jag haft inbrott i min husvagn, detta året hoppas jag att den fått stå i fred, bonden skulle hålla ett öga på den och spärra av vägen till den.

Nu är det nära och mycket, mycket fiske väntar :)

Hur går era förberedelser och hur ser förväntningarna ut?

Edited by Laxarnas prins

Sitter o binder småflugor för årets första fiske v.16 i N.Esk . Detta är dock 3 året jag fiskar lax och jag hoppas att det blir flera duster med laxarna nästa vecka. :)

Vette fan om jag förbereder så mycket längre :unsure: Backarna med saker står på samma plats som jag ställde dem när jag kom hem i augusti, hoppas att inget fått fötter, men normalt sett ställer jag bara in dem i bilen när det är dags att åka... Brukar ligga gamla kakor, ölburkar och annat skräp i lådorna när jag sorterar det på plats i norge.. :blush:

Har funderat lite över att uppdatera spö och rullarsenalen, inget egentligt har dock hänt än. Verkar inte som man bryr sig lika mycket om utrustningen nu som för tio år sedan. En del nya flugor har bundits under vintern, men likväl kommer man inte ha något vettigt att fiska med efter vecka 24.

Ser ut att bli mindre snösmältning än de sista åren i Tröndelag, förhoppningsvis blir det som det var runt mitten av 2000talet, när de stora stegen simmade rätt igenom Gaulfossen och sedan spred ut sig i älven.

Norgepremiären närmar sig med stormsteg :). Det känns underbart att börja packa för en säsong, 40-45 dagars fiske har man samlat i hop från jobb och annat slit. Det som slår mig inför denna säsong är att det verkar vara allt mer öppningar på olika vall samt att många vänner inte kommer att fiska lika mycket, varav ett par inte alls.  Är det tidens tempo och kvoteringar som stoppar folk?

Jag tycker att trenden har varit vikande under ett par år, iaf så är det en känsla man får... Man ser som du säger fler och fler öppningar.

Jag tror det beror på kombinationen att laxfiske har blivit väldigt dyrt, för mycket folk på många ställen och för dåligt fiske.

För dyrt, för mycket folk, för lite fisk och för dåligt och tråkigt fiske.

Folk är ju inte dumma, och jag tror det börjar gå upp för många att "privatvall" inte är det samma som bra fiske... Ser man till Gaula så tror jag många lessnat lite på Junislakten, man vågar helt enkelt inte boka juli/augustifiske eftersom man inte vet om det kommer finnas någon fisk kvar. Med det ekonomiska läget lägger många hellre pengarna på en vecka i Scotland, som oftast är betydligt billigare än en vecka på skräpvall i trönderlag.

Det måste till ett par hejdundrande säsonger i trönderlagsälvarna för att bromsa den nedåtgående trenden, tror jag. 

Tror också den ekonomiska osäkerheten i övriga Eu främst i Tyskland och Storbritannien påverkar de dyrare sträckorna.  De i kombinationen med att många inte väljer senare Juli eller Augusti då de uteblivna stegen av Grils och sommarlax gett klena resultat på senare år (Tröndelag) 

En annan aspekt är att förmodligen har det totala antalet spön fortsatt öka men har spridits ut över fler älvar tänker främst på Finnmark.

För dyrt, för mycket folk, för lite fisk och för dåligt och tråkigt fiske.

Folk är ju inte dumma, och jag tror det börjar gå upp för många att "privatvall" inte är det samma som bra fiske... Ser man till Gaula så tror jag många lessnat lite på Junislakten, man vågar helt enkelt inte boka juli/augustifiske eftersom man inte vet om det kommer finnas någon fisk kvar. Med det ekonomiska läget lägger många hellre pengarna på en vecka i Scotland, som oftast är betydligt billigare än en vecka på skräpvall i trönderlag.

Det måste till ett par hejdundrande säsonger i trönderlagsälvarna för att bromsa den nedåtgående trenden, tror jag. 

Jo, det är de faktiskt.

Personligen tror jag inte att antalet spön ökar. Jag tror att laxfisket i älvar är på tillbakagång enligt ovan talare och lägg där till gyro och, nät och foderfiske :(

är bara bra att folk börjar tappa intresset för trönderälvarna  så kanske alla galna priser hamnar på en rimligare nivå igen

Såg att det går runt 600kb i orkla, till o med nedströms björset som vanligtvis har 22kb som miniminitappning.

Är de en tillräckligt stor flom för att ändra bitvis älvens karaktär?

Jämförde för skojs dom senaste åren, oftast verkar vårfloden gå upp till ca 300kb, så de låter riktigt mycket med 600.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hade det varit stora isflak och mycket vatten hade älven ändrats mer. Visst påverkas det en del av 600kubik men hur mycket är svårt att säga, mindre ändringar tror jag.

Edited by Laxarnas prins

Hade det varit stora isflak och mycket vatten hade älven ändrats mer. Visst påverkas det en del av 600kubik men hur mycket är svårt att säga, mindre ändringar tror jag.

Såhär så det ut i Orkla 20.april.  http://www.avisa-st.no/nyheter/article7431145.ece

Visst gräver isen i Orkla.   Skal bli interessant att se hur länge det går med höga priser på fisket med dom kvoter och regler som har införts för 2013.  Spesielt för dom som fiskar i juni som enbart får ta två laxar och från juli fredas all hofisk.  Jag har det för mig at Orklafiskarna kommer att hyppigt besöka Gaula, Surna och möjligens Driva. 

Då var det inte långt kvar tills att säsongen i norge drar igång. Jag har redan svårt att sova och går och kollar så att alla rullar, linor mm är i gott skick. Förvisso kommer jag inte att fiska premiären utan får vänta ett par veckor på min tur, men jäklar vad suget har greppat tag i mig redan. Denna tiden på året är enda gången man får chansen att på nytt känna sig som ett barn som väntar på jultomten.

För ett par dagar sedan såg det ut som om tröndelag skulle ha rejäl torka i premiären, men de sista dagarnas prognoser lovar hyggligt med nederbörd. Det ska bli spännande att följa vattenföringen för mina favoritälvar de närmaste dagarna.

Så vilka förhoppningar har ni för säsongen? Har ni några mål som ni hoppas nå?

Själv hoppas jag på att dunka i en lax tidigt under första veckan så att man kan njuta ordentligt under resten av tiden.

/bhe

Hoppas att fisket i alla fall blir halvhyfsat bortsett från de tre första veckorna... Var läääänge sedan det var mer än bara någon enstaka dags bra fiske efter v25.

Ja, det hade varit kul om det kom steg utspridda över säsongen och det var ju som sagt ett ganska bra tag sedan det var så. Har för mig åren 2000 & 2001 var bra säsonger med stigningar under hela sommaren. Sedan skulle det vara kul om det kunde komma fler grilse/mellanlax under juli-augusti.

Jag hoppas att jag får kontakt med en fisk.

Mitt mål är att lära mig kasta bättre :) Borde vara nåbart!