Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Christer Borg ger svar på tal i Haparandabladet

Featured Replies

• Replies 86
  • Views 7.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det här skulle varenda länsstyrelse och kommunpolitiker få läsa, det råder akut brist på kunskap överallt.

Kanon!

:D

"Inte en droppe till!!"

Tyvärr så är det ju sådant här dravel, som andra politiker baserar sina beslut på!

Okunskap kan vara grymt farligt, då vilka beslut som helst kan komma att beslutas!!!! :wacko:

Kanske dags för en utbildningsdag för politikerna!!!!

Tyvärr så är det ju sådant här dravel, som andra politiker baserar sina beslut på!

Okunskap kan vara grymt farligt, då vilka beslut som helst kan komma att beslutas!!!! :wacko:

Kanske dags för en utbildningsdag för politikerna!!!!

Det är till sådant som pengarna som nu samlas in via flugor och annat används till. Resor till Stockholm och uppehälle för att träffa riksdagspolitiker och tjänstemän på olika departement.

Så stort tack igen till era insatser, pengarna kommer väl till pass på bästa sätt!

Christer

Christer Borg, ordförande Älvräddarnas Samorganisation

• Author

Det är till sådant som pengarna som nu samlas in via flugor och annat används till. Resor till Stockholm och uppehälle för att träffa riksdagspolitiker och tjänstemän på olika departement.

Så stort tack igen till era insatser, pengarna kommer väl till pass på bästa sätt!

Christer

Tryggt att veta att pengarna används väl :)

Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/

Mycket bra jobbat Christer:)

Debattredaktören var ledig i torsdags och är det också idag, förmodligen får jag svar under morgondagen.

Däremot är det bekräftat att den var med i fredags i Haparandabladet där nu också med största sannolikhet blir en redaktionell artikel också...

Christer

Edited by Jagaren

Här en pdf från Haparandabladet från julafton...

Christer

101224_HB03.pdf

Här en pdf från Haparandabladet från julafton...

Christer

Vad skönt att någon "enstaka Älvräddare" säger emot... ;) Jag skrattade lite åt artikeln i NSD... Den var mest tragisk, om det inte var så illa att det var folkvalda som skrivit den.

Vad skönt att någon "enstaka Älvräddare" säger emot... ;) Jag skrattade lite åt artikeln i NSD... Den var mest tragisk, om det inte var så illa att det var folkvalda som skrivit den.

De är riktigt pinsamma! Inte ett enda rätt i faktadelen och en massa retorik på sandlådenivå! Det var faktiskt riktigt kul att skriva svaret...

;)

Christer

De är riktigt pinsamma! Inte ett enda rätt i faktadelen och en massa retorik på sandlådenivå! Det var faktiskt riktigt kul att skriva svaret...

;)

Christer

Tack för att du engagerar dig och för en saklig debatt som ligger på en värdig nivå. Det är inte vidare nyanserat då man i artikeln kallar de som engagerar sig för extrema fundamentalister. Vilka är extrema fundementalister om inte de kraftverksdirektörer som vill bygga ut varenda rännil i detta land? Man bygger inte längre ut för att säkra Sveriges elkraftsförsörjning utan för att komma åt det vinster som en internationell elmarknad innebär! Det är också skrämmande att se hur de politiker som ger så fagra löften efter att de blivit valda helt struntar i hur "vanligt" folk tycker och tänker. Om man bara kunde fatta vad det är värt att bevara den natur och vattenresurs som vi har norrut för framtiden, om vi bara vill förstå detta kommer detta att tillföra Sverige mycket inkomster i framtiden. Är så gammal att jag kommer i håg de kampanjer som var på 70-talet när det gällde att spara el i hushållen. Varför gör man inte detta längre? Kan det vara så att de som styr eller har ekonomisk makt inte har ett intresse av detta? Kämpa på Christer och Älvräddarna så kommer jag att stödja er så gott jag kan.

Det är väl lite upp till oss att ge bredd åt Christer nu. Med den exponering han får kan det ju mitt i allt verka som om han vore ensam för den som inte orkar forska lite...

Tack för att du engagerar dig och för en saklig debatt som ligger på en värdig nivå. Det är inte vidare nyanserat då man i artikeln kallar de som engagerar sig för extrema fundamentalister. Vilka är extrema fundementalister om inte de kraftverksdirektörer som vill bygga ut varenda rännil i detta land? Man bygger inte längre ut för att säkra Sveriges elkraftsförsörjning utan för att komma åt det vinster som en internationell elmarknad innebär! Det är också skrämmande att se hur de politiker som ger så fagra löften efter att de blivit valda helt struntar i hur "vanligt" folk tycker och tänker. Om man bara kunde fatta vad det är värt att bevara den natur och vattenresurs som vi har norrut för framtiden, om vi bara vill förstå detta kommer detta att tillföra Sverige mycket inkomster i framtiden. Är så gammal att jag kommer i håg de kampanjer som var på 70-talet när det gällde att spara el i hushållen. Varför gör man inte detta längre? Kan det vara så att de som styr eller har ekonomisk makt inte har ett intresse av detta? Kämpa på Christer och Älvräddarna så kommer jag att stödja er så gott jag kan.

Tack för uppskattningen!

Christer

Det är väl lite upp till oss att ge bredd åt Christer nu. Med den exponering han får kan det ju mitt i allt verka som om han vore ensam för den som inte orkar forska lite...

Helt rätt och mycket viktigt!

Det är därför vi skapat seminariet/utbildningsdagen den 12 februari i Skövde. Med den kunskapsmassa som då kommer att överföras blir ni oövervinnerliga! Punkt. Slut.

Så häng med till Skövde, lördag 12 februari, helt gratis inklusive mat och kaffe!

Christer

Idag har Bucht och Spolander (riksdagspolitiker för S och kommunalpolitiker för M i Haparanda) svarat på mitt svar i Haparandabladet. Taktiken är att om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så kan folk tro att den är sann... Samma som Svensk Energi kör med alltså...

Tyvärr ligger den inte på nätet. Men det blir en redaktionell artikel med fakta snart, så det får bli svaret där...

Men!

Nu har mitt svar kommit in i NSD, en betydligt större tidning i Norrbotten. Vore kul om ni kunde kommentera där, men i så fall sansat och lugnt, ju sakligare desto bättre. De försöker ju måla ut mig som en ensam fundamentalist, då bör alltså kommentarerna inte lägga mer ved på den brasan utan vara små under av saklighet och fakta eller möjligen beklagande av politikernas dåliga kunskapsnivå...

Allt gott,

Christer

I en annan artikel angående kärnkraft i Finska Simo

http://www.nsd.se/ny...ticleId=5885980

Kommenterar Bucht med följande:

"- Jag ser det på ett annat sätt. Tack vare finska kärnkraftverk kan älvarna bevaras outbyggda och vi kan bevara vår fantastiska natur, säger Sven-Erik Bucht"

Kanske är han felciterad?

Edited by The Core

• Author

I en annan artikel angående kärnkraft i Finska Simo

http://www.nsd.se/ny...ticleId=5885980

Kommenterar Bucht med följande:

"- Jag ser det på ett annat sätt. Tack vare finska kärnkraftverk kan älvarna bevaras outbyggda och vi kan bevara vår fantastiska natur, säger Sven-Erik Bucht"

Kanske är han felciterad?

Mycket märkligt. Kanske vänder han kappan efter vinden?

Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/

Mycket märkligt. Kanske vänder han kappan efter vinden?

Misstänker att han mest bara vill visa sig duktig inför sin husse "Svensk Energi" och dennes finska kompisar... :wacko:

torrt, smått & grått

same here...... :)

Som gammelsosse med tro på evig tillväxt vill han ha mer av allt! :wacko:

Christer

Nu har Haparandabladet gjort två redaktionella artiklar som bör slå undan benen på herrarna Bucht (S riksdagen) och Spolander (M kommunalt i Haparanda) ! Bifogas...

Älvräddarna ställer alltså upp på projektet som sådant, eftersom det behövs massor av åtgärder i den redan utbyggda småskaliga vattenkraften...

Inte så mycket fundamentalism där inte. Snarare är det väl Spolander som framstår som en riktig mörkerhögerman där han mellan raderna tydligen tycker att ideella organisationer med miljöfokus inte ska få ha någon talan... Jisses, en hel del hästar på grönbete där!

Vi kan nog anse Torne älv som avblåst nu, skulle förvåna mig om Bucht och Spolander försöker ta tillståndet i drift genom att skapa ett falskt "forskningsprojekt", för det är enda chansen.

Detta är ett resultat av minst 3 heldagars arbete (fördelat på flera månader) med kontakter med alla möjliga myndigheter och verk, samt kommunikation med alla inblandade (förutom Bucht och Spolander då ;) )

Ett bra exempel på hur vi arbetar och att det understundom ger frukt.

Stöd därför Älvräddarna genom att bli stödmedlem i föreningen, tid är pengar, framförallt när det är fråga om ordinarie arbetstid...

Christer

110107_HB04small.pdf

Edited by Jagaren