Hoppa till innehåll

Vilka Tenkaraspön finns på marknaden?


Christian

Recommended Posts

Ja, det kan jag tänka mig. Man brukar ju få vad man betalar för... Vet du (eller någon annan) hur man lättast köper ett Shimano? Det finns inte inom EU va?

Jag har inte fiskat tenkara så länge och bara testat ett spö, så jag experimenterar fortfarande... Dessutom är det lite schysst att ha spön som man vågar lära brorsönerna fiska med.

Men till nästa säsong blir det kanske ett Sakura eller Shimano.

Tyvärr krockar träffen med annat för min del. Det låter kanontrevligt i alla fall... :)

Redigerad med magnus.nilsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ju alldeles för partisk för att egentligen tipsa om detta, vänligen radera detta isåfall. :blush: Jag tycker ändå att jag borde tipsa om denna svenska webshop som säljer tenkaraspön och set eftersom det verkar vara ganska få i Sverige ännu som gör det: www.fiskecentrumumea.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tenkara, det är enkelheten som lockar mig...

Släppa prylfokusen och koncentrera sig på presentationen av flugan.

Men kan inte bestämma mig för vad som passar bäst här i landet. Tittar på två olika spön, en 12-fotare från Tenkara USA, Iwana 12 ft och en Amago 13,6 ft..

De shippar ju från UK nuförtiden, så du slipper moms och tull.

Iwana verkar så skön att arbeta med, men är den för vek för våra förhållanden? Tänkte ju pröva på lite mer än bara bäcköring.

Kanske är Amagon mer bred till användningen? Nån som har synpunkter och erfarenhet?

Och skall jag välja level lina eller traditionell? Förbryllad...

Mycket tacksam för råd!

Det är lite kul :)

"Släppa prylfokusen... Vilka spön är bäst av dessa?!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt sugen på att prova på Tenkara men har en liten fråga.

Hur är det att fiska Tenkara i sjö? Jag förstår ju nackdelarna men jag tänker på strand-nära fiske, kanske med vadare. Det jag undrar över är nog egentligen hur man presenterar på stilla vatten, som jag förstått det så skall väll flugan nästan skutta på den rinnande ytan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev ett Kasugo 13 fot för min del. Ett 6.4spö.

Nu återstår bara det där med lina, men det ska väl lösa sig. Ska försöka fläta nylonlina.

Hos all fishing buy så sålde dom en tenkaralina som mer såg ut som en vanlig coatad lina så den struntade vi i, vad finns för övriga alternati, vet inte om jag har det tålamod som krävs för att fläta en egen lina.

Hur går det med Ogströmmen träff? Även om jag inte kan spendera en hel helg så vore det iaf intressant att utbyta erfarenheter under åtminstone en dag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med någon Tenkaraträff?

Det vore skoj men intresset verkar ganska iskallt just nu. Någon gång veckorna före midsommar brukar sjösandsländan kläcka och den missar man inte gärna.

Men det vore dags att bekräfta, för min del är det inte så noga med den planeringen men min polare som oxå köpt Tenkara vill nog kunna planera och ahn struntar i sjösandsländan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Nu är man riktig sugen på att testa detta med Tenkara, känns bara så härligt i sitt enkelhet.

Frågan är hur man vet vilket spö som passar en? ett kortare spö är ju givet för mindre vatten typ 9 fot...

Nu blir det djupdyk i detta samuraj sport :)

Säg till om du hittar något bra ställe att köpa prylar från. Har också gått och blivit lite sugen. Verkar vara ett perfekt spö för små bäckar. Kanske ett bra sätr för sonen att lära sig flugfiska också ;-). Måste bara lära honom att det är roligare med fiske än med bilar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg till om du hittar något bra ställe att köpa prylar från. Har också gått och blivit lite sugen. Verkar vara ett perfekt spö för små bäckar. Kanske ett bra sätr för sonen att lära sig flugfiska också ;-). Måste bara lära honom att det är roligare med fiske än med bilar.

Absolut!

Har själv gått i samma tankebanor, min grabb som snart fyller 4 år fick prova flugfiske med ett mindre glasfiber spö i sommras men jag tror att det blir mycket lättare att slippa rullen...

Min syster kommer hem från staterna i vår och jag ska se till att beställa nåt tills dess som hon kan ta med sig :)

Jag återkopplar när jag vet mer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kunde inte hålla mig. Har beställt ett 360 (6:4) cm spö från USA. Känns lite som en chansning att beställa via nätet, får återkomma med resultatet.

Fick spöt efter bara ett par dagar. Beställde från Tenkara USA och dom har tydligen ett lager i England. Tycker att spöt känns välbyggt och gillar att säljaren lägger mycket energi på att förklara hur man fiskar med spöt och hur man knyter ihop de olika delarna. Jag köpte även en level lina. Valde den lättare men skulle nog börjat med den tyngre innan jag har kommit underfund med tekniken. Level linan påminner mycket om en vanlig grov nylonlina.

Har testat i en mindre bäck med kraftig vegetation runt och uppskattar spänsten i spöt vid pilbågskast (spänna linan och skjuta flugan till rätt ställe).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul :)

Tack för info!

Vilken längd blev det och får jag fråga vad hela kalaset kostade?

Och just det.... Grattis :)

Tackar ;-)

Det blev ett 360 cm långt spö med 6:4 action. Om det var ett bra val eller inte låter jag vara osagt. Jag betalade 1261:- i webbutiken. Men jag kollade med tullverket innan jag beställde och momsen på +25% ska tydligen faktureras från fraktbolaget. Så ungefär 1550:- ska slutnotan bli.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...