Jump to content
Sign in to follow this  
Christian

Vilka Tenkaraspön finns på marknaden?

Recommended Posts

Jag la precis en beställning på paracordshop.se

Blev att jag beställde det 11fot 5:5-spö som finns där.

Nu har jag ju inget att jämföra med men återkommer sen när jag fått grejerna och hunnit känna lite på dom... visserligen en tid kvar här uppe i luleå innan bäckarna tinat fram men... nån gång blir det ju vår!?!?!?

Har ju länge nu varit sugen på detta men ännu inte kommit mig för så kände det var dags att slå till så man har grejerna lagom till att man kan börja småfiska lite igen...

Jag har gått ifrån de linor som finns att köpa på ex tenkara USA och kör numera med 20lb cortland micron backing och sen ca 70cm tafs i runt 0,20-0,23mm. Den lösningen är enligt mitt tycke mer harmonisk och kastar bättre än de flätade lösningar jag testat före. Det finns även levellinor i nylon som saluförs men de tycker jag är om möjligt ännu sämre än de flätade varianterna.

Har beställt ett spö från esoteric tackle i England tillsammans med några meter lina.

Jag har gått ifrån de linor som finns att köpa på ex tenkara USA och kör numera med 20lb cortland micron backing och sen ca 70cm tafs i runt 0,20-0,23mm. Den lösningen är enligt mitt tycke mer harmonisk och kastar bättre än de flätade lösningar jag testat före. Det finns även levellinor i nylon som saluförs men de tycker jag är om möjligt ännu sämre än de flätade varianterna.

Vilket spö använder du?

Level-lina i nylon? Alltså vanlig spinn-lina, typ Abulon eller liknande? Ja, det är inte så roliga att kasta med. Har du provat Flourocarbon som har lite högre densitet och lite mer kast-tyngd än nylonlinan?

Jag ska absolut prova Micron Backing - ska vi byta några meter lina med varandra? PM?

I toppen på tenkaraspöt ska det sitta en liten flätad linstump med en knut på. Man monterar backingen med en vanlig ögla som nyper åt ovanför knuten. (jag ska ta en bild på det med min macro så ser du)

Jag har provat det mesta i linväg och helt vanlig micron backing 20,lb är det bästa om du frågar mig :)

Jag använder gärna fluorcarbon som linspets, 0,20-0,23mm är lagom.

Levellinan i nylon jag har från tenkara usa är rosa och ganska styv, det finns bättre grejer om man absolut vill köra nylon eller fluorcarbonlina. Jag har exempelvis en riktigt fin sufix som är ett betydligt bättre alternativ om man vill ha den typen av lina.

Eftersom man oftast fiskar med linan utan vattenkontakt är det rätt ointressant om det är fluorcarbon eller nylon i tafsen. det är hur linan presenterar flugan och hur linan upplevs i luften som styr mina val.

Vilket spö använder du?

Level-lina i nylon? Alltså vanlig spinn-lina, typ Abulon eller liknande? Ja, det är inte så roliga att kasta med. Har du provat Flourocarbon som har lite högre densitet och lite mer kast-tyngd än nylonlinan?

Jag ska absolut prova Micron Backing - ska vi byta några meter lina med varandra? PM?

Låter trevligt, såg även att profly hade en flätad tafs som furled leader i flätad polyester som verkar väldigt smidig. Skulle en sådan fungera ? Var inne och fixade lite backing igår 20 och 30 ib . Jag får pröva båda och se / Tack Micke

Jag har två spön. Ett Shimano LLH36 (bästa spöt jag testat)

Samt ett tenkara USA iwana