Jump to content
Sign in to follow this  
Christian

Tenkaraflugor

Recommended Posts

Tenkara fiskas traditionellt vått, men idag är det lika vanligt att man fiskar torrt. Ofta är det samma typ av mönster som används, små hacklade flugor med trumpetprofil, en flugtyp som kallas för Kebari. Det finns japanska mästare som endast fiskar med helsvarta Kebaris i samma storlek, och istället koncentrerar all kraft på presentationen.

Detta leder mig in på en av de stora fördelarna med Tenkara, nämligen att man kan fiska med endast flugan i vattnet, utan att nån tafs stör driften. Tack vare spöets räckvidd når man långt, och kan "rita" på vattenytan med sin fluga där man tror fiske finns. Detta innebär att man även kan välja hur högt/lågt flugan skall ligga. Det traditionella sättet att fetta flugor och preparera tafsar och linor blir alltså inte riktigt lika viktigt. Man styr mycket av fisket med spöt.

Jag skall inte fördjupa mig i presentationstekniker. Här är en jättebra översikt över Tenkaraflugor:

Yoshikazu Fujioka: Classic Tenkara Flies

Jag lägger även in en bild som visar min patch med Tenkara-flugor. Förutom trumpetbundna softhackles så fiskar jag gärna med små comparadun och elk hair caddis när det handlar om bäckfiske. Men det varierar såklart beroende på förutsättningar.

post-1067-0-84501200-1293996876_thumb.jp

Tittat på Tenkara flugor och de är bundna ofta med hacklet format som en strut framöver krokögat, förklara ni som kan det här, varför-hur går då flugan i vattnet etc.

Samma stil på flugorna hittar du hos franske flugbindaren Aime Devaux med hans trumpetflugor. De binds med framåtlutat hackel för att ge bättre bärighet i snabba alpströmmar.

Låter lite småkul det här.. Kan man fiska med vanliga flugor med eller funkar inte det? känns bara som att det är lite jobbigt att få tag på tenkaraflugor om man inte vill binda själv dvs.

Har en kompis som är i usa ett par veckor och blev sugen att skaffa mig ett tenkaraspö. (Ännu en pryl :) )

Men det verkar ju så kul, förutsatt att man är vid något vatten som kan leverera.