Jump to content
Sign in to follow this  
Christian

Gör dina egna Tenkaralinor

Recommended Posts

Jag tvinnar mina egna tafsar. Läs gärna tråden om detta:

http://www.edgeflyfi...furled-leaders/

Steget var därför inte långt till att tvinna mina egna Tenkara-linor. Jag grubblade länge, och kom slutligen fram till en extender utan tapering i lämplig längd som jag använder mellan den vanliga tvinnade flugtafsen och spötoppen.

Här är en bild som visar min lina. Tafsen är orange och ca 180cm, och den gråa extendern är ca 120cm. Total längd ca 3m alltså, och mitt spö är 3,30.

post-1067-0-38657200-1293996675_thumb.jp

För dom som inte orkar! www.cutthroatleaders.com säljer Furled leaders!!

Funkar perfekt och behandlar man sin leader med Flyt medel så är detta en indikator! Om ni anger FFF så får ni 10% rea. Lycka till dessa är utmärkta värt att prova.:)

Mvh

Loomis

Edited by Loomis1976

nån som testat göra och använda såna där tvinnade tafsar som man gör utan verktyg (som på u-tube-filmen som fanns i tråden som länkas till i första posten)?

ser ju sjukt enkelt ut men taperingen blir ju lite som det blir kan jag tänka mig, men tänkte att det kanske kan vara en ide till kortare spön (typ mitt korta cane-spö)

nån som testat göra och använda såna där tvinnade tafsar som man gör utan verktyg (som på u-tube-filmen som fanns i tråden som länkas till i första posten)?

ser ju sjukt enkelt ut men taperingen blir ju lite som det blir kan jag tänka mig, men tänkte att det kanske kan vara en ide till kortare spön (typ mitt korta cane-spö)

Jag har :)

Fungerar fin fint till bäck fisket vänder över flugorna bra:) dock inte optimalt på längre tafsar tycker jag.

Jag har :)

Fungerar fin fint till bäck fisket vänder över flugorna bra:) dock inte optimalt på längre tafsar tycker jag.

Tack för svaret! får bli å göra ett par såna här snart (eller snart å snart, helt plötsligt så valde det att snöa hela dan ida, blir ju ledsen av sånt nu ju...) till vårens fiske!

näe, precis, kan tänka mig att det inte är optimalt på längre tafsar, lite därför jag tänkte att det kunde passa på mitt korta lätta canespö med en lite kortare tafs tvinnad på detta vis...

vad använde du för material till dina tafsar? grovlek?

Mvh

/peter

Lånar tråden lite. När det ändå handlar om tenkaralinor i tråden skulle jag vilja veta hur en sån lina fungerar. Är det en jämntjock lina från spöt till tafsen eller ser den ut på något annat sätt? Är den lik en vanlig fluglina få något sätt? Är väldigt nyfiken på det här med tenkara men jag är inte nå insatt i det.

Skulle det fungera att använda en avklippt skjutlina för att göra en egen lina? Eller finns det något annat man kan använda om man vill göra egna linor utan att tvinna dom själv? Flätad tafs kanske?

Jag funderar på att prova tenkara till vår/sommaren och det vore kul att kunna göra sina egna linor.

Hej hej!

Det finns otaperade Tenkaralinor i monomaterial, så du kan säkert köra med en bit skjutlina. Spetsen på en tunn fluglina funkar säkert också. Egentligen har inte själva linan så stor betydelse i Tenkara, mer än att den skall vända över mjukt och fint, och ha en viss egentyngd. Den behöver inte flyta på ytan, eftersom man bara doppar själva flugan.

Själv föredrar jag slinkiga material med lätt tapering på till mina linor. De otaperade jag har provat (TenkaraUSA:s level-lina) gillade jag inte alls. Stel och utan förmåga att forma loopar.

Skaffa fram ett tenkaraspö och prova dig fram. Det är enklare än vad man kan tro att tillverka en bra lina.

Det där med linor verkar vara en hel vetenskap om man kikar på de tenkarasidor man hittar på nätet. Linan för tenkara ska tydligen vara lite antingen flourocarbon, gärna hi-vis, eller flätad. Båda varianterna kan taperas. Tjockleken vill man ha till ca 0.30, lite tjockare för styva spön och vind respektive tunnare för mjuka spön och/eller utan blåst.

Jag hittade följande länk till en sida med bra instruktioner för att göra taperade, flätade linor av tippets, 3*0,10 blir i närheten av 0,30 :)

edit: glömde länken

http://www.tenkaraonthefly.net/2011/07/diy-tenkara-line-furling-update.html

Edited by cc cowboy

I somras så gjorde jag en "blowline" för dappingfiske med Tenkaraspö, fantastiskt roligt när man hade vinden i ryggen. Flugan kunde verkligen dansa på vattenytan.

Jag använde vanligt polygarn av samma typ som man har till Rackelhanar i spöets längd eller lite kortare. Om det blir för grovt så kan man dela upp garnet på längden. Fireline med knut till spötoppen samt vanlig tafsspets.

Jag brukar fiska med en billig lina från panduro. Liknar perssiensnöre, finns i olika färger. Oftast använder jag en ljusgrön, med nedre öglan. Lindad med röd flugbindningstråd.

Då har man samtidigt en liten nappindikator. Fungerar utmärkt, lätt att tillverka. Kirurgknut på dubbel lina, ger en fin övre ögla.

Jag väcker denna tråd då jag har en fråga angående antalet trådar i tvinnade tafsar.

Jag testade för ett tag sedan att tvinna en 12 fots tafs. Jag använde bindtråd Danvill 6/0, 22 trådar i butten som i fyra steg taperades ned till 6 trådar i spetsen. Linan impregnerades med kokt linolja. Jag har tidigare använt otaperad FC-lina anpassad för tenkara vilket jag inte ser någon anledning att gå tillbaka till. Kontrollen man har med den tvinnade linan är suverän, men .... jag upplevde linan lite tung.

Vad har ni för formell (typ av tråd och antal trådar) för era tvinnade tafsar? Att jag valde Danvill hänger mest samman med att jag råkade ha tillgång till denna.