Hoppa till innehåll

Tenkara intresserade fiskare?


chris.biomed

Recommended Posts

Hej,

Har blivit helt insöad på japanskt flugfiske, Tenkara, och undrar hur det ser ut med intresset här på edge. Är det nån som fiskar på detta sätt? Självklart känner jag till begränsningarna men det är just det som är förtjusningen.

Tror att jag kommer att beställa ett spö till våren men man skulle gärna vilja fiska med andra som kanske har lite mer kött på benen. Vad sägs om att dra ihop ett japanskt-svensk-flugfiske gäng och dra iväg till t.ex. Hedströmmen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tenkara är flugfiske utan spole. Alltså har man enbart ett spö mellan 3-4 meter, en toppknuten lina (en spö längd), tafs och fluga. Det låter lite galet men jämför med tjeckisk nymf-fiske så blir det inte alltför märkligt.

Kolla på http://www.tenkarausa.com, dom har både mer utförlig förklaring och filmer om det hela.

Berätta gärna mer om satsningen, står det någonstans här på edge om det?

Intressant, får väl ta och köpa senaste numret av AoF. Lustigt, tipsade alla fisketidningar om det för ett år sedan men fick aldrig någon respons. Kul att dom äntligen har kollat på det.

Redigerad med christopher
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en kund, Alf, han har hållit på ett tag nu.

Det fanns intresse om att göra en hemsida och skapa ett Svenskt gäng, men han vill hellre fiska än hålla i trådar, men berättar gärna ivrigt om metoden :)

Klart intressant. Gjorde också jämförelsen med czechnymph, fast på ytan :D fast de fiskar ju med vådisar också...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian och jag håller som sagt på med en forumarea, men den är dold just nu. Vi tänkte försöka släppa den idag om inget kommer emellan.

Jag ska även lägga ut ett längre bildgalleri från när jag och Christian är ute på fiske. Jag fick ju tyvärr bara in en bild som visar när christian landar en öring i AOF då vi valde att fokusera på illistrationerna istället så man skulle få maximal förståelse för tekniken då det är helt nytt för de flesta.

Jag har ett par spön, ett tenkara usa och ett shimano Mountain Peak, båda 360cm samt att jag har en håv och lite linor mm. Oavsett är det en sjukt kul teknik som har framtiden för sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis.

Det är en av de sakerna som jag tycker gör tekniken extra intressant. De som fiskat på det viset förr kommer på en gång känna igen sig och se fördelarna med de nya materialen och bättre anpassade linorna mm.

Där ser man gammla tekniker blommar upp på nytt och detta var ju vad de gammla byggde fiskarna höll på med i sverige långt tillbaka i tiden toppknutet med fluga :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man gammla tekniker blommar upp på nytt och detta var ju vad de gammla byggde fiskarna höll på med i sverige långt tillbaka i tiden toppknutet med fluga :)

Undrar om det är så långt tillbaka. På slutet av 80-talet tillbringade min familj flera fiskesemmestrar uppe i lappland tillsammans ett par likasinnade familjer. Ett stort aber var att älven intill campingen var "fly only" och ungarna blev gärna lite less på tillvaron då de inte kunde spinnfiska eller meta med mask. Lösningen blev enkel. En halvt utsliten flytlina bands i toppen på deras metspön (då hade dom ju fluglina ;) ) med en ca. 2 m. tafs en stor torris som flöte med en lite våtfluga eller nymf under. Flytväst på och dom hade kul av bara ---. Tror aldrig jag ätit så mycket sik i hela mitt liv som då för ungarna hade ett kanon fiske på "selak" som lokalt dessa strömsikar kallas. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina bilder! Ni verkade ha skitkul. Var ni i ogströmmen och fiskade?

Vilka spön använder ni? Rekommendationer? Kul att det ska komma en egen forumarea, ser fram emot det!

Undrar om det är så långt tillbaka.

Enligt TenkaraUSA började man med denna metod så långt tillbaka som på 800-talet. Även vi i väst fiskade så här innan nån hade uppfunnit spolen. Läs mer på http://www.tenkarausa.com/about.php

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilderna är från Lyån i höjd med hiselen. Lyån är ett biflöde till Ogströmmen och det är väl runt 500-800 meter ner till Ogströmmen från där bilderna är tagna.

Tenkara är en teknik som passar sig ypperlogt för den här typen av vattendrag.

/Jonas

Vattenståendet är ganska lågt.

Fina bilder! Ni verkade ha skitkul. Var ni i ogströmmen och fiskade?

Vilka spön använder ni? Rekommendationer? Kul att det ska komma en egen forumarea, ser fram emot det!

Enligt TenkaraUSA började man med denna metod så långt tillbaka som på 800-talet. Även vi i väst fiskade så här innan nån hade uppfunnit spolen. Läs mer på http://www.tenkarausa.com/about.php

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan jag läste Christians länkar för ett år sedan har jag planerat att låta barnen flugfiska toppknutet. Tyvärr har de småströmmar vi tittat på varit för greniga och risiga. Men när vi kommer till Venjan skall vi titta på "din" ström Jonas.

Det roliga är att enligt en artikel i en skottsk flugfisketidskrift ingick tenkara i samurajernas träning. Balans, elegans och responsförmåga tränades via flugfisket...

Och som jag alltid hävdat, flugfiske är ju ett tillkrånglat mete...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...