Jump to content

Recommended Posts

Posted

Något som har slagit mig är att det blandas hej vilt med färger i svarta flugor. Några kör med blått/lila flash som ska synas bra till nattfisket. Men även grönt, rött, guld och silver är vanligt. Hur tänker ni när ni väljer färg till era flugor (främst helsvarta)?

Tar ni hänsyn till vattenfärg, om flugan ska fiskas i mulet väder eller under natten?

Vore kul och höra lite idéer.

Posted

Något som har slagit mig är att det blandas hej vilt med färger i svarta flugor. Några kör med blått/lila flash som ska synas bra till nattfisket. Men även grönt, rött, guld och silver är vanligt. Hur tänker ni när ni väljer färg till era flugor (främst helsvarta)?

Tar ni hänsyn till vattenfärg, om flugan ska fiskas i mulet väder eller under natten?

Vore kul och höra lite idéer.

Jag har gått från flash nästan helt i flugorna. Men lite diskret angelhair i olika svarta nyanser kör jag med. Finns en massa olika snygga. Brukar välja så de går i samma färg som resten av flugan eller vattnet jag ska fiska i. Tror inte de fiskar bättre men de ser snyggare ut och snygga flugor fiskar bättre :)

Posted

Jag har gjort en liten helomvändning igen, och flashar numera på ordentligt, iaf för flugorna som är tänka till tidiga fisket(få fiskar, kallt vatten, gående fisk). Småflugorna för varmvattensfisket är dock fortfarande utan, eller bara mycket sparsamt flashade.

Kör en svart variant med blått/lila flash för kvällsfisket, ser ut ungefär som en mikkeli. Sedan en variant för dagsfisket, där flashen oftast går i silver och grönt.

Posted

Jag kör utan flash för lågvattenflugor (ofta svarta små flugor), och lagom utan att överdriva till flomflugorna (fast då kör jag sällan med svarta flugor).

De mörka nattflugorna kör jag ofta helt utan flash men gärna en vinge med lite ljusare undersida (fast ganska sparsamt av det ljusa).

Posted

Enbart traditionelt silver flash har numera blivit mera sellan, numera är detta i kombinasjon med andra färger.

Lila och rödt, samt bronce är numera va jag använder.

På en mörk dag med klart juni vatten brukar jag ta fram en svart fluga med röd flash. Tunnt flash fördelat (innborstat) i vingen, stor fluga gärna bundet på et fräckt pink plastrør och en hot orange kona.