Jump to content

Tips inför Los Roques ?

Antero

Recommended Posts

får man lägga en beställning?

Skitsnygga och de ser lagom lätta ut, gör gärna några ännu lättare, på gränsen till svävande,

ibland går Benisarna på 20cm djupt vatten med gräs på botten.

Ja det är klart du kan få lägga en beställning ;) Bara skicka ett PM

Gör en variant med gummiben nu :)

Innovativt!!

Om du tänker tillverka Gummiminnows så kan du bygga upp dem runt en liten foamstav så blir de flytande, de funkar..

hade inte tänkt göra några gommys har köpt några å bytt till mej några,, så hoppas jag klarar mej på dom å sen mina egna kreationer :)

Ni som varit på LR tidigare, är det normalt att det är så mkt regn vid denna årstiden? Regn om nätterna är väl en sak men det ser ju ut att vara väldigt ostadigt dygnet runt... Har hållt ögonen på vädret i några veckor nu och det har varit likadant...

YR prognos

LR är känt för sitt stadiga väder, när det är regnperiod brukar det bli en eventuell kort skur för att sedan bli fint igen, tydligen

var det skitväder i höstas också, ovanligt och illavarslande!!

Hur orolig behöver man vara över fisket då tror du? Är ju inga enorma nederbördsmängder trots allt...

Ingen aning om hur det påverkar fisket men om jag får gissa så är det bara en ljummen dusch och sen sol igen och fisket går bra..?

De där korta skurarna kan vara rätt sköna och du har ju parasoll med dig när du tar taxibåt, så du kan hålla dig torr om du vill!!

Ni som varit på LR tidigare, är det normalt att det är så mkt regn vid denna årstiden? Regn om nätterna är väl en sak men det ser ju ut att vara väldigt ostadigt dygnet runt... Har hållt ögonen på vädret i några veckor nu och det har varit likadant...

YR prognos

Normalt sett regnar det inte mycket, årsnederbörd kanske 350 mm, det mesta kommer under juni-sep.

Dock råder i år ett väderfenomen som går under namnet La Niña (motsatsen till El Niño). Fenomet beror på att ytvattnet i Stillhavet utanför Peru/Ecuador håller lägre temperatur än vanligt (i år ner till 4 grader kallare än normalt) och som driver massiva vädersystem med rik nederbörd. Som du kan läsa i annan tråd på detta forum hade vi rikligt med regn i nov/dec. På två veckor hade vi tre-fyra regndagar (kraftigt tropiskt regn, om du vet vad detta innebär), tre-fyra dagar med mulet/skurar och fem-sex dagar med halvklart/soligt med lätt regn ibland. Detta fenomen har varat sen i september i fjol och orsakade översvämningar, jordskred, 2 millioner hemlösa i Venezuela/Colombia.

Fisket påverkas i så mån att siktfiske är mycket svårare. Huggvilligheten påverkas dock inte.

Temperaturen dagtid skönk till en bit över tjugostrecket. Att stå i piskande regn gör att man fryser.

Gardera dig med en regnjacka, tunn modell. Du slipper frysa.

Normalt sett regnar det inte mycket, årsnederbörd kanske 350 mm, det mesta kommer under juni-sep.

Dock råder i år ett väderfenomen som går under namnet La Niña (motsatsen till El Niño). Fenomet beror på att ytvattnet i Stillhavet utanför Peru/Ecuador håller lägre temperatur än vanligt (i år ner till 4 grader kallare än normalt) och som driver massiva vädersystem med rik nederbörd. Som du kan läsa i annan tråd på detta forum hade vi rikligt med regn i nov/dec. På två veckor hade vi tre-fyra regndagar (kraftigt tropiskt regn, om du vet vad detta innebär), tre-fyra dagar med mulet/skurar och fem-sex dagar med halvklart/soligt med lätt regn ibland. Detta fenomen har varat sen i september i fjol och orsakade översvämningar, jordskred, 2 millioner hemlösa i Venezuela/Colombia.

Fisket påverkas i så mån att siktfiske är mycket svårare. Huggvilligheten påverkas dock inte.

Temperaturen dagtid skönk till en bit över tjugostrecket. Att stå i piskande regn gör att man fryser.

Gardera dig med en regnjacka, tunn modell. Du slipper frysa.

Hoppas att detta fenomen stuckit åt h-vete före nästa November. Jag vill bränna mig i solen och se ut som en sårig tomat i nyllet, annars

känns det ju som jag varit hemma och fiskat.. :P

Ni som åker för första gången solskyddsfaktor 50+ är bra och läppskydd också.. Ta med ordentligt mycket och stega ner skyddsfaktorn långsamt!!

Jag har fått blåsor på fötterna trots att jag stått i vattnet nästan hela dagen, bara korta stunder ovan.. Solen är riktigt grym på Los Roques

och t.om Locals använder skjorta och solkräm när de är på sjön.

Om ingen sagt det tidigare, vadarskor/flats sneekers.

Pass som har mer än 6 månader kvar före utgång.

Kopierar in:

National park entrance fee per person is still $16.

Travel documents: EU, USA and Canadian, citizens do not need a visa. It is imperative, however, that passports have at least six months left for their expiration.

Currency: The currency of Venezuela is the Bolivar, currently valued approximately Bs. 2150 and as per 01/01/08 Bs. F. 2.2 to the USD $, subject to daily fluxuation.

Vaccinations and Health Warnings: Vaccinations are not required. It is recommended, however, to keep a first aid kit. Gran Roque has a small medical center and a pharmacy.

Dress Code: Light, fresh clothing is recommended, including bathing suits, hats, sunglasses and comfortable shoes for excursions. Sunscreen is a must . Travel lightly, as air accommodations to Los Roques have limited space. (Max. 15 Kg). Brukar inte vara något problem!!

Climate: The climate in Los Roques is warm, dry an breezy all year long. It rains occasionally during the months of November and december. The average temperature is 28 degrees Celsius.

Time Difference: Venezuela is five hours behind European time and six behind Standard time.

Language: The official language is Spanish but Italian is also frequently used on Los Roques.

Electricity: The voltage on Los Roques is 110 volts. It is recommended that you carry a universal transformer.

Telephones: Public telephones are available for phone calls. The GSM cellular system is currently available close to the landing strip in Los Roques.

Shopping: In Los Roques there are very few, small shops for purchasing artesian products and necessities, but in Caracas there are many exciting shopping areas like El Hatillo, a Colonial village which boasts many interesting local artesian shops.

Edited by tårta

Om ingen sagt det tidigare, vadarskor/flats sneekers.

Pass som har mer än 6 månader kvar före utgång.

Kopierar in:

National park entrance fee per person is still $16.

Travel documents: EU, USA and Canadian, citizens do not need a visa. It is imperative, however, that passports have at least six months left for their expiration.

Currency: The currency of Venezuela is the Bolivar, currently valued approximately Bs. 2150 and as per 01/01/08 Bs. F. 2.2 to the USD $, subject to daily fluxuation.

Vaccinations and Health Warnings: Vaccinations are not required. It is recommended, however, to keep a first aid kit. Gran Roque has a small medical center and a pharmacy.

Dress Code: Light, fresh clothing is recommended, including bathing suits, hats, sunglasses and comfortable shoes for excursions. Sunscreen is a must . Travel lightly, as air accommodations to Los Roques have limited space. (Max. 15 Kg). Brukar inte vara något problem!!

Climate: The climate in Los Roques is warm, dry an breezy all year long. It rains occasionally during the months of November and december. The average temperature is 28 degrees Celsius.

Time Difference: Venezuela is five hours behind European time and six behind Standard time.

Language: The official language is Spanish but Italian is also frequently used on Los Roques.

Electricity: The voltage on Los Roques is 110 volts. It is recommended that you carry a universal transformer.

Telephones: Public telephones are available for phone calls. The GSM cellular system is currently available close to the landing strip in Los Roques.

Shopping: In Los Roques there are very few, small shops for purchasing artesian products and necessities, but in Caracas there are many exciting shopping areas like El Hatillo, a Colonial village which boasts many interesting local artesian shops.

Information stämmer bra, med följande fel

Tidzonen är +5:30 före CET.

Svart växelkurs var ca 1USD = 7-8 Bs för ca två månader sedan.

Engelska funkar på de mer turistiska ställena, men inte med gemene man

Vad gäller bagaget: viktbegränsning är 10kg, allt övrigt är övervikt (men inte särskilt blodigt). Om du flyger de mindre kärrorna är utrymmet snarare än vikten ett problem. Jag vet flera, inklusive mig själv, som inte fått med bagaget på planet av utrymmesskäl. Packa lätt och kompakt så minskar risken att ditt bagage blir stående och skickas med senare plan...

Information stämmer bra, med följande fel

Tidzonen är +5:30 före CET.

Svart växelkurs var ca 1USD = 7-8 Bs för ca två månader sedan.

Engelska funkar på de mer turistiska ställena, men inte med gemene man

Vad gäller bagaget: viktbegränsning är 10kg, allt övrigt är övervikt (men inte särskilt blodigt). Om du flyger de mindre kärrorna är utrymmet snarare än vikten ett problem. Jag vet flera, inklusive mig själv, som inte fått med bagaget på planet av utrymmesskäl. Packa lätt och kompakt så minskar risken att ditt bagage blir stående och skickas med senare plan...

Hej, hörde att det var 10 kg på småflygen också men det va ca 20-25 kr kilot i överviktspris.

Angående pengar, är det något man bör växla till sig hemma innan avresa?

Hej, hörde att det var 10 kg på småflygen också men det va ca 20-25 kr kilot i överviktspris.

Angående pengar, är det något man bör växla till sig hemma innan avresa?

Fixa dollar i Sverige och svartväxla på plats!

Posadan borde kunna förmedla kontakt eller så har du telefonisnubben på ön som också brukar fixa bra kurs.

Jag brukar växla i ett par omgångar så att jag hinner få fram bästa kurs genom efterforskning på plats

Du kommer att få erbjudande om växling redan på flygplatsen i Caracas, det känns lite obehagligt att svartväxla såpass

officiellt men jag växlade några dollar på rekommendation av uniformerad personal :o (10-20 dollar så att jag hade startkapital)

och det gick bra. Svartväxlingen är ett viktig för Venezuela för att få Euro och dollar som det är stor brist på i landet men

ack så viktigt för deras utlandsaffärer, Boulivares är inte den hetaste av valutor att idka världshandel med ;)

Åker du med ffm eller på egen hand? Antar att Rene´ kommer att vara behjälplig med sånt om du reser med dem..

Fixa dollar i Sverige och svartväxla på plats!

Posadan borde kunna förmedla kontakt eller så har du telefonisnubben på ön som också brukar fixa bra kurs.

Jag brukar växla i ett par omgångar så att jag hinner få fram bästa kurs genom efterforskning på plats

Du kommer att få erbjudande om växling redan på flygplatsen i Caracas, det känns lite obehagligt att svartväxla såpass

officiellt men jag växlade några dollar på rekommendation av uniformerad personal :o (10-20 dollar så att jag hade startkapital)

och det gick bra. Svartväxlingen är ett viktig för Venezuela för att få Euro och dollar som det är stor brist på i landet men

ack så viktigt för deras utlandsaffärer, Boulivares är inte den hetaste av valutor att idka världshandel med ;)

Åker du med ffm eller på egen hand? Antar att Rene´ kommer att vara behjälplig med sånt om du reser med dem..

Hur mycket dollares bör man ta med? Ska allt man tänkt spendera på ön tas med i dollar?

Vad kostar en öl på Gran Roque? :)

Hur mycket dollares bör man ta med? Ska allt man tänkt spendera på ön tas med i dollar?

Vad kostar en öl på Gran Roque? :)

Det beror på hur mycket guidning du ska ha? En heldag kan du få för 250 dollar iaf fick jag det genom

Posada LaGunita (300 normalpris), naturligtvis delar du med en kompis!!

Nationalparksavgift och fiskekort kostar det också...

Om du åker med arrangör så kanske en del av dessa saker ingår?

2-300 dollar som du kan växla in för att köpa sprit och cig räcker länge och nu vet jag inte om din lunch ingår? Annars måste du ut och jaga matsäck

i butiken varje morgon, köp inte skinka till mackorna (smakar skit), ost och bröd och vatten räcker långt.

Räkna själv och lägg på en ordentlig summa, du kan ju växla tillbaka när du kommer hem!

Det ska gå att ordna en morgontur med guide efter Tarpon utanför Grand Roque för 50 dollar, klart värt ett försök!!!

Vi såg Tarpon´s om kryssade runt i ytan utan för Gran Roque. Men dem vart tydligen "skitsvåra" och lura till o ta en fluga enligt guiden vi surra med.

Men ett försök är de klart värt ;)

Annars finns de mycke häftigt som Barracuda & olika Jacks.

Spinnspö och lite havsöringsdrag ska iaf jag ta med nästa vända till Los Roques.

Polarn hade ju med grova Spinngrejer som vi testa redan första kvällen när vi övernatta på hotell i Caracas.

Vi såg några stora firrar som jagade i vågsvallen, vad de var vet vi inte? MEn efter bara ett par kast slog de stopp och den en rulltömmning som hette duga :ph34r: ....rätade ute fjäderringarna på en Rapala-wobbler ^_^

Edited by Kimmen