Hoppa till innehåll

Vad behöver jag för att fiska Tenkara?


Christian

Recommended Posts

Linan som jag använder är en hemtvinnad variant som består av en otaperad skarvdel med öglor i båda ändar som fästs i spötoppen. I andra ändan fäster jag en av mina hemtvinnade tafsar för vanligt flugfiske, behandlade beroende på hur jag vill fiska. Dom är oftast ca 6 fot och impregnerade för att flyta. Men lina och tafs ligger ju långt ifrån alltid på vattenytan. Ofta ritar man bara i ytfilmen med själva flugan. Det är en av dom stora fördelarna med Tenkara.

post-1067-0-56769500-1293997363_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att resa lätt när jag fiskar Tenkara. Därför har jag kokat ner allt jag behöver på en lanyard. Den förklarar sig själv ganska bra.

Flugorna är små och av traditionell kebari-typ. Mjuka hackel som binds in med trumpetform framåt, och kan fiskas torrt eller vått. Jag fiskar även med andra mönster som lämpar sig för det vattendrag jag fiskar i. Generellt försöker jag fiska med mönster som kan köras både vått och torrt när jag fiskar Tenkara. Allt för att behålla den reducerade känslan i fisket. Än så länge har jag inte märkt att jag har fått mindre fisk på grund av detta.

post-1067-0-85967100-1293997419_thumb.jp

post-1067-0-80328800-1293997505_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en snabbare trettonfotare som jag tänkte prova på lite grövre fisk. Problemet och utmaningen är att man har begränsad linlängd. Det kommer säkert ta ett tag innan man har lärt sig tekniken att landa fisk utan att kunna ge löslina.

Men Piteälven, nej troligen inte... happy.gif

Det finns inget självändamål i att fiska toppknutet. Don efter person. Jag ser detta som ett fiske för små strömvatten och fisk upp till 6-8hg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget självändamål i att fiska toppknutet. Don efter person. Jag ser detta som ett fiske för små strömvatten och fisk upp till 6-8hg.

Rätt sund och vettig inställning, var sak har sin tid och förutsättningarna är ju som sagt rätt olika vid olika vatten,,

Ser det som en trevlig metod vid ett vatten som lämpar sig för det, liksom jag ser tjecknymfandet som ett komplement till det "Vanliga" flugfisket även om jag inte prövat det personligen, men att låsa sig och begränsa sig till endast ett sätt att fiska med fluga känns för mig både lite fattigt och onödigt stelbent, lite sugen på att pröva på boobyfiske på gös & abborre så fort permafrosten släpper sitt grepp om oss stackare och isen går med, men även om det är kul så tror jag ändå inte att det är roligare än att se en öring gå upp och ta en fet vulgata i maj,, :wub:

Men som sagt ombyte förnöjer och jag ska följa era äventyr med glädje och nyfikenhet,, :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag tittade på ett Tenkaraspö och på toppen såg det ut som det kom ut en lina som gick genom klingan, typ en grov nylon eller liknande, det var en dålig bild.

Är den ytbytbar eller ska man se till att köpa med flera toppar? Dom kostar ju inte så många kronor.

Det var Wakata eller Kasugospö från All fishing buy.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det här är vad jag bär med mig när jag fiskar Tenkara, förutom håv och vadare såklart.

Tenkaraspöt är ett Sakura Seki-Rei som mäter 3,30m. Aktionen är djup, och det är extremt lätt jämfört med andra spön på marknaden.

Hej Christian!

Var köpte du Sakura spöt?

Vad kostade det med lämplig lina?

Slapp du tull och sånt elände?

Kan du rekommendera nåt mer Tenkara spö i kortare längd?

Har du kanske rent av nåt spö till salu?

Allt gott!

Rillerod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessa inlägg gör att väntan på spöt som är restat, snart blir outhärdligt :(

Jag vill också klämma på spön och linor! :)

Snart får någon börja ta in mer spön till Sverige <_<

Men men det är bara april ännu och jag kan ge mig till tåls några veckor till... kanske!

Min flugbindningskarriär är tänkt att börja innan maj så jag får roa mig med det så länge.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort liknelsen med att meta, samt att man kan använda "bambuspö med polygarn för 35kr". Det är uppenbart att många vill förlöjliga och förminska Tenkara.

Tycker därför inte att den typen av förenklande och lätt raljerande kommentarer hör hemma i den här tråden.

Dessutom är dessa kommentarer väldigt uttjatade. Bidra med nåt nytt och kreativt, eller låt bli att skriva.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort liknelsen med att meta, samt att man kan använda "bambuspö med polygarn för 35kr". Det är uppenbart att många vill förlöjliga och förminska Tenkara.

Tycker därför inte att den typen av förenklande och lätt raljerande kommentarer hör hemma i den här tråden.

Dessutom är dessa kommentarer väldigt uttjatade. Bidra med nåt nytt och kreativt, eller låt bli att skriva.

:)

Måste säga att jag blir glad och stärkt inför mitt nyfunna intresse, när du skriver detta.

Branschen verkar vara väldigt konservativ och då behövs det att några "proffs" går i bräschen.

Har inte ens hunnit få mitt spö och hör redan röster i min egen krets att detta är mesigt...

Men skit i det nu, tråden handlar som sagt om vad som behövs. :)

Jag hoppas iaf. att jag kan komma på träffen i juni och hinna med ett besök i Malungstrakten i maj, så man lär sig ytterligare om utrustningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Jag kör med ett 12 fots spö och tycker det är förvånandsvärt smidigt trots lite tajtare situationer. Skaffar man ett kortare spö begränsar man sig snabbt då det gäller räckvidd, möjligheten att styra flugan samt att hålla linan från vattnet.

Jag har provat fiske i en mindre tjärn med bäckröding och tyckte det gick alldeles utmärkt, man får dock räkna med att smyga mer och i vissa fall vänta ut fiskarna. Det var flera gånger jag först skämde ut fiskarna bortom räckvidden men efter att ha stått och väntat ett tag började de komma närmre vilket gav chansen till försiktiga kast.

Det är något med denna "avskalade" metod som jag tycker gör det lite mer spännade. Jag tror det beror på att man många gånger måste komma närmre och då också måste planera sitt fiske på ett annat sätt. Jag tror även att "tenkara-tänket" hjälper mig i mitt vanliga flugfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...