Hoppa till innehåll

En egen area för Tenkara


Christian

Recommended Posts

Jag och Jonas har pratat om en dedikerad area för Tenkara i över ett år. Vi har på varsitt håll sett intresset öka för denna fiskeform under de senaste åren i hela världen. Därför känns det helt naturligt att öppna en egen area för Tenkara på Edge. Som alltid är det vi medlemmar som fyller den med innehåll. Antalet utövare i Sverige och Skandinavien är troligen mycket begränsat när jag skriver dessa rader. Det skulle förvåna mig om det finns fler än 20 Tenkarafiskare i hela Sverige. Jag är dock ganska säker på att antalet kommer att ha mångdubblats när år 2011 har lidit till sitt slut.

Vår förhoppning med denna area är att vi kan hjälpa varandra att utveckla ett Tenkarafiske som är unikt för våra skandinaviska förhållanden. Jag har själv upplevt svagheter i den traditionella utrustningen vad gäller tafslängder och grovlekar. Det är stor skillnad på att fiska skygg Yamame i Japan med spindelvävstunn tolvfotstafs och att fiska strömstark fjällöring i strida bäckar på Nordkalotten. Det skall bli kul att höra vad ni andra har att tillföra efter sommarens fiske. Vår ambition är även att presentera leverantörer och produkter framöver, eftersom det är relativt svårt att få tag på utrustning i nuläget. Vi har lagt upp lite länkar, både till bra bloggar och till olika tillverkare. Om ni har frågor går det bra att kontakta oss, vi har kontakter över hela världen med erfarna Tenkarafiskare och leverantörer.

Historiken bakom Tenkara finns att läsa i olika artiklar på nätet. Kortfattat handlar det om ett effektivt bäckmete med toppknuten tvinnad lina och fluga. Metoden utvecklades under 1700-talet av yrkesfiskare i Japan som ville effektivisera sitt fiske. Tenkara är alltså inget nytt. Tekniken är heller inte unik, liknande sätt att fiska på har funnits på många ställen på jordklotet. Det är verkligen inget hokus pokus, tvärtom. Tenkara handlar inte om att uppfinna hjulet. Det handlar om att förenkla och reducera antalet parametrar. Ju mindre man behöver bry sig om, desto större chans har man att få fisk. Antalet hinder mellan mig och fisken är minimalt. Antalet rörelser är färre än vid traditionellt flugfiske. Man kan koncentrera sig på det viktigaste, att hitta fisk och presentera en fluga blixtsnabbt.

Det är svårt att förklara tjusningen med Tenkara för en som inte har provat. Många säger "det där är väl inget nytt". Eller "det är ju ingen skillnad mot vanligt flugfiske?". Vi säger att man bör testa Tenkara innan man säger nåt. Startsträckan är kort. Utrustningen är minimal och billig. Tekniken är enkel att lära sig och det är förbaskat roligt.

Nu kör vi!

Christian och Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg en intressant dokumentär om detta för en tid sedan. Jag kom att tänka på 'minimalism' och precision. Lite som czechnymffiske som flyttar upp till ytan med allt vad det innebär. Kul! Läste självklart artikeln i senaste AoF också. Med toppknuten lina reduceras en viktig variabel och de som är duktiga på detta gissar jag vet hur man smyger, presenterar och läser vid vattnet.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med en sådan del av forumet. Jag kommer definitivt följa ämnet och skall prova tekniken mer ordentligt. Dock med vanligt glasfiberteleskopspö och avklippt fluglina.

Flera av de strömmar jag tittat på lämpar sig för just "duttfiske" med hasare runt stenar på nära håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörni tenkarianer...

-Tycker det ser förvirrande ut när man visar nya inlägg. hur vore det att klämma in tenkara eller döpa till tenkerateknik eller nåt.

(så man vet att man inte skall gå dit och titta :lol: )

Gäddtenkara på våren efter leken...

-Jäääävlar!:blink: Men kan de bända upp toppknuten lax skall det gå finfint med krokodil också.

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@FF - Nu har jag döpt om trådarna som man ser att dom handlar om Tenkara.

smile.gif

Sedan är jag övertygad om att man kan fiska gädda med toppknutet, men definitionen kanske inte blir Tenkara, eftersom det främst handlar om lätt bäckfiske. Jag gissar att en japan skulle nicka igenkännande åt toppknutet gäddfiske - men troligen ha en egen japansk term för det... laugh.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörni tenkarianer...

-Tycker det ser förvirrande ut när man visar nya inlägg. hur vore det att klämma in tenkara eller döpa till tenkerateknik eller nåt.

(så man vet att man inte skall gå dit och titta :lol: )

Gäddtenkara på våren efter leken...

-Jäääävlar!:blink: Men kan de bända upp toppknuten lax skall det gå finfint med krokodil också.

Farfar fiskade gädda i hemmaån med ett 7meters metspö :)

Gick jättebra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...