Hoppa till innehåll

Boobiefiske efter den randige


Recommended Posts

Tjena, har tänkt på en sak, det bästa metet och flugfisket efter abborre kommer ju inte igång så fort isen går liksom utan dom brukar ju hugga bäst på riktigt heta sommardagar/morgnar.. Men det måste ju gå att få kontakt och ha ett bra abborrfiske på våren ändå tycker man innan vattnet e badtemp . då kom jag på detta med boobie- fiske på snabbsjunkande lina. Är detta något som funkar? Hur djupt ska man fiska , hur ska man dra hem dem ? vart ska man söka fisken mm fler tips ? Samt färger på ``

``boobierna´´?

F.ö; kul med ny area, detta är det mesta flugfisket jag bedriver räknat till antal dagar på ett fiskeår ;)

Vh

Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena, har tänkt på en sak, det bästa metet och flugfisket efter abborre kommer ju inte igång så fort isen går liksom utan dom brukar ju hugga bäst på riktigt heta sommardagar/morgnar.. Men det måste ju gå att få kontakt och ha ett bra abborrfiske på våren ändå tycker man innan vattnet e badtemp . då kom jag på detta med boobie- fiske på snabbsjunkande lina. Är detta något som funkar? Hur djupt ska man fiska , hur ska man dra hem dem ? vart ska man söka fisken mm fler tips ? Samt färger på ``

``boobierna´´?

F.ö; kul med ny area, detta är det mesta flugfisket jag bedriver räknat till antal dagar på ett fiskeår ;)

Vh

Marcus

Bobies borde funka fint! Jag kör tvärtom - med flytlina och guldskallezonker e.dyl. när borren inte är så ytaktiv. Då söker jag borrarna kring djupbranter - nånstans där det finns en tydlig brant från c:a 1till 3 meter - och varierar "sjunktid" (för zonkern) och intagningshastighet tills jag hittar djupet dom vekar hålla sig på. Nån absolut favoritfluga eller färg för borre har jag inte, men det blir ofta grälla, flashiga, förtyngda, woolybuggers och zonkers samt stora, grälla gäddflugor som knyts på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur sjuttons snabbsjunkande lina behöver man för att inte få nervfel vid boobiefiske?

-Jag skulle gärna testa men funderar på om det är smartast att gå rakt på megadunderracersjunklina genast.

Har man väl fått kontakt med bottnen (det är så djupt jag tänkt mig) så kan man väl justera djupet flugan jobbar på med tafslängden till nästan en meter från bottnen innan man har dödligt mycket slack i systemet? Tänker jag rätt nu?!unsure.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...