Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej! kul med en abborre area!

Nu undrar jag vart man ska söka abborren, berätta om era erfarenheter!

vad jag vet är passande för abborre:

stenbottnar, branter, grund/grynnor och syren (rishögar med stor sten fastknuten i en stam av något slag)

Posted

De ställen där jag märkt av störst och flest abborrar är vid steniga partier som inte är djupare än några meter.

Meeeeen, sen så var det ju också säkert 15 år sen minst som jag fiskade aktivt efter borren.

Posted (edited)

Finns i sjön... :rolleyes:

hahaha jasså ? ;)

Skulle vilja säga:

Vår : Djupt runt grynnor och djupbranter. även grunt då de leker vid vattenväxter osv

sommar: Grunt , runt bryggor och i ytan allmänt

Höst: Mellanskiktet , typ nära botten

Vinter : inte en aning :P

:) men detta är bara baserat på fisket här hos mig på väddö, kanske annat i era vatten ? :)

Edited by Marcus_1995
  • 1 year later...
Posted (edited)

Bara för att,trots att tråden är gammal.

Runt bryggor är ju en klassiker.

Men jag har en annan botten som jag gillar med.

Den är lite speciell men kan återfinnas i många sjöar.

Borrarna,precis som andra fiskar gillar ju att få maten levererad.

Visst,de drar runt lite mer och letar men håller sig ju gärna i ett gynnsamt område.

Alltså är ett åutlopp perfekt.

Kan man kombinera ett utlopp från en långsam å med sandbotten trycks det gärna upp en vall av sediment just där ån strömmar ut.

Precis framför den vallen (alltså på sluttande botten) men uppströms emot ån patrolerar de gärna.

Släng in lite näckrosbälten eller andra vattenväxter på det så har man ett fantastiskt abborre-habitat som dessutom ofta är vadbart.

Är det dessutom sommar kan man ju lämna vadarna hemma.

Jag har precis ett sånt ställe i åtanke och jag är där igen om 14 dagar. Då jäklar skall det svingas färglada flugor med mitt lilla #4 :D

Skall tillägga att jag fått många borrar över den sandbottnen som är bakom vallen. Inte mer än 50 cm djupt så några sjunktafsar behövs knappast. Fisken går och betar märlor och smånymfer på botten och det är mycket ofta man har en eller två följare hela vägen in.

Edited by Lovéus