Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har hört att man ska ta bort stickelhåren (tror att det heter så) ur rävhårsbuntarna för att de är styva.

Grejen är att då förlorar man ju massa längd vilket ju är onödigt med tanke på hur svårt det är att få tag på långt rävhår.

Hur gör ni?

Tar ni ut stickelhåren eller inte?

Det kanske bara är jag som har kasst rävhår men jag har provat en del olika märken och det är ungefär likadant överallt. Har hittat nåt rävhår som inte har så mycket stickelhår men det var istället väldigt kort.

//David

Edited by gäddfiske
Posted

Jag har hört att man ska ta bort stickelhåren (tror att det heter så) ur rävhårsbuntarna för att de är styva.

Grejen är att då förlorar man ju massa längd vilket ju är onödigt med tanke på hur svårt det är att få tag på långt rävhår.

Hur gör ni?

Tar ni ut stickelhåren eller inte?

Det kanske bara är jag som har kasst rävhår men jag har provat en del olika märken och det är ungefär likadant överallt. Har hittat nåt rävhår som inte har så mycket stickelhår men det var istället väldigt kort.

//David

Jag tar ut stickelhåren, detta för att få mjukt och fint material att arbeta med. Jag kan tipsa om Tellis rävhår, det absolut bästa jag bundit med!

Gå in på www.tellis-flugfiske.se och kolla runt!

Posted (edited)

Orsaken till att hår av i stort sett all djur ser ut så att det korta är krusigare hela vägen och är mag o sidohår, medans det längre håret kommer från bakbens området och svans.

På kortare flugor funkar det ju bra med krusigt hela vägen men ju längre flugor man har så ser jag alltid till att ha så raka spetsar som möjligt för att få en snygg tapering " droppform ", samt att det trasslar så mycket mindre. Felaktigt så kallas ofta detta för stickelhår, har sett så många som bundit på det hår jag saluför som är i toppklass som förstört det med att " dra sönder " sitt dyrt förvärvade hår pga " det är stickelhår ". När man sen får veta hur det är så kommer dom ofta tillbaka och är supernöjd med det nya flugutseendet.

Har sett en stor skillnad på mina kunder, till 90 % så beställer " proffsbindarna " hår med raka spetsar och av dom mindre rutinerade så är det i stort sett omvänt förhållande. Stickelhår är jättegrova täckhår som finns på ryggen " ragg " hos hunddjur o häst.

Edited by jungle cock
Posted

Orsaken till att hår av i stort sett all djur ser ut så att det korta är krusigare hela vägen och är mag o sidohår, medans det längre håret kommer från bakbens området och svans.

På kortare flugor funkar det ju bra med krusigt hela vägen men ju längre flugor man har så ser jag alltid till att ha så raka spetsar som möjligt för att få en snygg tapering " droppform ", samt att det trasslar så mycket mindre. Felaktigt så kallas ofta detta för stickelhår, har sett så många som bundit på det hår jag saluför som är i toppklass som förstört det med att " dra sönder " sitt dyrt förvärvade hår pga " det är stickelhår ". När man sen får veta hur det är så kommer dom ofta tillbaka och är supernöjd med det nya flugutseendet.

Har sett en stor skillnad på mina kunder, till 90 % så beställer " proffsbindarna " hår med raka spetsar och av dom mindre rutinerade så är det i stort sett omvänt förhållande. Stickelhår är jättegrova täckhår som finns på ryggen " ragg " hos hunddjur o häst.

Var lite så jag resonerade men har bara hört folk som har sagt att man ska ta bort det håret.

Har själv dock tänkt att man borde kunna använda det för att få längre flugor.

Tellis rävhår har jag hört mycket bra om så det kan vara ett alternativ.

//David

Posted

Var lite så jag resonerade men har bara hört folk som har sagt att man ska ta bort det håret.

Har själv dock tänkt att man borde kunna använda det för att få längre flugor.

Tellis rävhår har jag hört mycket bra om så det kan vara ett alternativ.

//David

Ett annat stort fel många gör är att man borstar bort underull och borstar därigenom bort dom kortare krusiga håren som ger volym o droppform.

Man kan inte binda flugor med bra tapering o droppform om man binder på jämnlångt hår.

Många köper även för långt hår och klipper det i bakändan för att binda t.,ex undervingar av och det blir aldrig bra.

Ska du binda 3 cm under vingar ska du ha en bit med den längden för det ger bästa resultatet.

Tipset är att leta upp en riktigt duktig laxflugbindare och få se hur hans/hennes material ser ut och hur det används, då slipper man lägga på sig en massa skitmaterial man aldrig använder " i have been there " mängder med obrukbart material i lådorna.

Posted

"då slipper man lägga på sig en massa skitmaterial man aldrig använder " i have been there " mängder med obrukbart material i lådorna."

Me too:), vill ni köpa skitmaterial så har jag en del....Men det kommer inte från dig JC...Ska lägga en beställning snart, mycket snart....

Posted

Här får man lära sig nytt :D

Underullen har jag också hört många som säger att man ska ta bort.

Men det låter vettigt det du säger, det jag har hållt på med nu i över ett halvår är kasta bort massa användbart material och istället bundit in massa fler vingar för att få bra volym.

Det känns ju sådär med en tonårings ekonomi <_<

//David

Posted

Det gäller att lära sig vad som är underull och vad som är hår, en viss mängd underull måste bort för annars blir huvudet stort.

Kvalitetshår har väldigt sällan problem med varken underull eller riktiga stickelhår.

Köp kvalitets material det blir billigare i längden och gör ditt bindande roligare och resultatet mycket bättre, om du då köper från Tellis, mig eller nån annan med kvalitetsgrejer är för dig mindre viktigt.

Mazzone: He,he, som alltid är du välkommen, kanske du har vägarna förbi nån gång så du kan kolla själv

Posted (edited)

Hej David

Det viktigaste är att ha bra hår i alla längder då kan man tapera oavsett fluga ock storlek.....problemet är att det kostar ock det kan vara svårt att få tag på,speciellt hår i längden 6-10cmi riktig god kvalitet.

Som tur är så har du bla JC här på forumet som jag vet har riktigt bra hår i dom rätta längderna ock färgerna.. :wub:

En annan god ide är att kjöpa hela rävsvansar ock färga själv men det kräver en del kunskap..ock inte är det speciellt billigt för en som måste kjöpa allt första gången :huh:

// Christer

Edited by Christer S
Posted

Tack allihopa!

Nja, som sagt med en lite skraltig ekonomi får det bli typ normal långt hår i bra kvalitét till normal stora tuber och krokflugor, till stora vårtuber har jag faktiskt hittat ett annat material som jag gillar skarpt. Syntetmaterialet craft fur. Fick tipset av en kille som jobbar på flugfiskebutiken i stan och det är ett riktigt trevligt material som nog blir kanon till stora vårtuber.

Men till de mindre flugorna blir det hår med bra kvalitét.

//David

Posted

Tack allihopa!

Nja, som sagt med en lite skraltig ekonomi får det bli typ normal långt hår i bra kvalitét till normal stora tuber och krokflugor, till stora vårtuber har jag faktiskt hittat ett annat material som jag gillar skarpt. Syntetmaterialet craft fur. Fick tipset av en kille som jobbar på flugfiskebutiken i stan och det är ett riktigt trevligt material som nog blir kanon till stora vårtuber.

Men till de mindre flugorna blir det hår med bra kvalitét.

//David

Tycker Craft Fur rör sej fint, men trasslar nå jävulskt runt kroken iaf i de turbulenta vatten jag fiskar...

Jag har ett gäng färger, im'a adressen så skickar jag dom åt dej.

Posted

Tycker Craft Fur rör sej fint, men trasslar nå jävulskt runt kroken iaf i de turbulenta vatten jag fiskar...

Jag har ett gäng färger, im'a adressen så skickar jag dom åt dej.

Jag håller fullständigt med Danne, det ser bra ut men provade i Byske och det tjorvade sig nått dj-lskt, tror det kan funka på lugna sommarälvar där det inte är så mycket ström o turbulens som trasslar ihop det.

Posted

Nu vet jag inte hur byske ser ut riktigt men den ån jag fiskar i är inte så väldigt turbulent utan flyter ganska lugnt. Sen får jag väl pröva med diverse material som undervinge för att få upp materialet lite från kroken.

När vi ändå är inne på det, är det nån som vet hur det funkar att klippa ut remsor och binda som zonkervinge i laxflugor?

//David

Posted

Nu vet jag inte hur byske ser ut riktigt men den ån jag fiskar i är inte så väldigt turbulent utan flyter ganska lugnt. Sen får jag väl pröva med diverse material som undervinge för att få upp materialet lite från kroken.

När vi ändå är inne på det, är det nån som vet hur det funkar att klippa ut remsor och binda som zonkervinge i laxflugor?

//David

Zonkervingar används flitigt. Kolla in bilderna som finns under laxflugor, där finns det ganska nyligen flera zonkers. Jag ska själv försöka lägga upp ett par bilder under helgen. Mikael Lindström har under några nummer i Flug fiske för alla haft artiklar just om zonkers. Jag ska försöka hitta rätt nummer.

Posted

Oj, jag formulerade mig nog lite otydligt, menade att klippa remsor ur craft fur för att använda som zonkervingar :)

Har dock i och för sig aldrig använt zonker. Funkar nog riktigt bra på stora vårtuber :)

//David