Jump to content
Sign in to follow this  
Ligaya

Tält

Recommended Posts

Helt rätt!

Att dom inte försämrats efter dom flyttade tillverkningen till Estland?

Hilleberg har skaffat sig ett så starkt namn när det gäller kvalitet, så den är dom livrädda att tappa.

1983.....imponerande!

Jag har nött på mitt Fjällräven Pop-Out sedan 1988, så visst finns det fler tält än Hilleberg som håller längre än en säsong. Men, som sagt, skulle jag köpa nytt nu skulle det definitivt bli ett Hilleberg. Det kommer jag i så fall ha kvar till min död...

Det finns en likadan tråd på fluefiskesiden med mååånga inlägg. Intressant nog nämner ingen av våra norska vänner Hilleberg. Däremot är Helsport poppis.

Hilleberg är grymt, har ett Nammatj GT själv, men det är väldigt dyrt. Kanske för dyrt för att vara försvarbart?

Kan det även vara "Danielsson-effekten" som gör att vi gillar Hilleberg, medan norrmännen kör norskt?

Några funderingar bara... :)

Det finns en likadan tråd på fluefiskesiden med mååånga inlägg. Intressant nog nämner ingen av våra norska vänner Hilleberg. Däremot är Helsport poppis.

Hilleberg är grymt, har ett Nammatj GT själv, men det är väldigt dyrt. Kanske för dyrt för att vara försvarbart?

Kan det även vara "Danielsson-effekten" som gör att vi gillar Hilleberg, medan norrmännen kör norskt?

Några funderingar bara... :)

Visst ligger det lite i det du säger.

Svenskt är svenskt.

Men åtskilliga tester i tidningar, har ändå visat att Hilleberg är bäst.

Att det sen är svenska tidningar (bl.a Utemagasinet)som gör testen, har jag ingen aning om det spelar någon roll.

I dessa tester har jag sett Helsport och dom har ofta bra resultat.

Det är ju klart att inte norrmännen vill veta av något som är svenskt ^_^

Tält är känsligt.

Jag har också haft ett Hilleberg Keron 3 från 80-talet som jag köpte beggat på 90-talet. Har gjort några smålagningar som inte kan skyllas Hilleberg och bytt resårlinor som slappat med åren. Otrolig kvalitet!

Det enda jag saknade med Keron var en stor absid efter att tältat med Nammatj. Ska man ut i marken och fiska med all utrustning som ska med är en stor absid så himla praktiskt.

Med tanke på att ett Hillberg hhåller i 20 år så är priset motiverat tycker jag.

Sen ett år tillbaka testar jag en ny uppstickare på tältmarknaden. http://www.northstar.se/ WTB3 tält. Anledning till detta tältbyte var att det nya tältet är lätt (mitt tält väger totalt 2,95 kg) och jag var sugen på ett nytt tält med stor absid. Efter ett år med WBT är jag mycket nöjd. Det enda jag har att anmärka på efter första året är att det är lite kort innertält. Är man 190 eller längre går fötterna i tältduken så sovsäcken blir blöt av kondens. Tältet har diskuterats en hel del på Utsidan. Bl.a. har tältdukens vattenpelare diskuterats.

Tältpinnarna av titan är gråoxiderade vilket gör dem svåra att se när man bryter läger (jag satte relextejp på pinnarna så man ser dom bättre).

Än så länge är jag helnöjd med tältet! Får se vad jag tycker om några år.

Men han dricker ju Glenmorangie "on the rocks", så vad vet han... :P

/ C

jo... inte har han många rätt, den där franskskotten... med det är en cool one-liner (eller det var det när jag var elva år gammal och såg filmen på åttitalet!)! :lol:

Staika. Men då skall man gärna röra sig paddlandes. Det är tungt med stort T.

Ventilationen är grym. Helt apropå bara...

Du behöver ett tunneltält också hör jag ;)

Kaitum är mitt favorit bland tunneltält och jag har testat dom flesta Hillebergtält (och Fjällräven). :)

skall erkännas att jag gått och snålats lite... nammatj 2 gt är det jag funderat på då...

-Vad är det som är så fint med kaitum?

Det är lätt och mycket rymligt med innertältet placerat i mitten för bra längd och full takhöjd i hela innertältet. Sen är det guld värt med två ingångar för att lätt kunna packa i och ur tältet om man är två personer. Ventilationen blir dessutom grymt bra med två fullt öppningsbara sidor som gör att man alltid kan gå ut på läsidan.

Att man sen inte har en stor absid vägs upp av två små då man kan ha varsin absid för sina egna grejer. Eller att man har grejer i den ena, lagar mat i den andra och har den som ut/ingång. Det där med två ingångar uppskattar man nog inte före man prövat det. :wub:

Ja hon var klok hon! :D

Kan vara bra om björn är på väg in genom den ena...... :unsure: