Hoppa till innehåll

Konsten att röka fisk?


Recommended Posts

Hej på er alla edgare!

Jo jag köpte en ABU original rök av min polare igår , en äldre variant men funkar bra ändå.

Nån som har lite koll på vad man ska köpa för spån för att fisken ska bli så god som möjligt ? ska man göra nått m fisken innan man röker den eller? Behöver tips, är rätt ny på detta men jag älskar rökt Regnbåge o lax ;)

förresten, hur vet man när fisken är färdigrökt?

Vh

Marcus

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också ABU-röken och har med den på fisketuren ibland.

Så här gör jag:

Rensa fisken och gnid in den med salt.

Ladda röken med ett tunnt lager alspån i botten (det alspån som följer med röken och säljs separat). Ibland har jag blött upp spånet innan. Alternativt kan man klippa lite enris och lägga i botten på röken.

För knapp 1 kg fisk brukar jag fylla spritkoppen med 1 cm t-sprit. Det räcker bra. Är det mer fisk lite mer t-sprit i koppen.

I med fisken på gallret med dropplåten under fisken, på med locket. Tänd på spriten och ställ lådan på stället över elden.

När t-spriten brunnit ut är fisken klar.

Bon Ap!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla edgare!

Jo jag köpte en ABU original rök av min polare igår , en äldre variant men funkar bra ändå.

Nån som har lite koll på vad man ska köpa för spån för att fisken ska bli så god som möjligt ? ska man göra nått m fisken innan man röker den eller? Behöver tips, är rätt ny på detta men jag älskar rökt Regnbåge o lax ;)

förresten, hur vet man när fisken är färdigrökt?

Vh

Marcus

Ett riktmärke är att fenorna släpper lätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av de viktigaste förutsättningarna för ett bra resultat är att salta ordentligt.

Lägg fisken i saltlake (vatten med 1-1½ dl salt per liter vatten) låt ligga minst ett dygn.

Efter några omgångar så lär du dig att se på ögonen om fisken är färdigsaltad eller inte!

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, det kan man ju göra om man har tid, men om man typ sitter vid en å-kant ; räcker det med att salta och röka direkt på plats ?

Visst kan man göra det, och det blir helt ok, men det blir klart bättre om man saltar ordentligt.

Ta en firre, och låt den ligga i kylen över natten, testa och jämför :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, det kan man ju göra om man har tid, men om man typ sitter vid en å-kant ; räcker det med att salta och röka direkt på plats ?

Såhär gjorde vi när vi fiskade.

Saltade med grovsalt utan jod, både invändigt och utvändigt och lindade in i folie.

Låt ligga så länge du orkar vänta, vi körde en timme. Efter halva tiden vände vi fisken.

Torka sedan fisken torr på utsidan + att jag brukar göra några snitt i skinnet för att vätskan ska rinna ur.

Biltemas Alspån+ enris, och vänd fisken efter ungefär halva tiden.

En enkilosfisk i biltemas rök, röker jag ungefär 40 Minuter.

Jag lägger folie i botten och strör ut alspånet så att ungefär halva ytan blir täckt.

Sen enriskvistar, ganska glest men ändå inte. Det är enris som ger röksmaken.

Sen måste du prova dig fram tills du vet hur du vill ha fisken. :)

Glöm inte att när fenorna lossnar lätt, så kan du äta den (men du kanske tycker att det blir godare att röka den lite längre?).

Prova dig fram. För mig tog det fyra gånger innan jag lärde mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med alspån blir det rätt milt i smaken, enspån eller kvistar gör smaken lite vildare men samtidigt lite starkare/beskare också. För min smak kan man inte ha i för mycket spån. Röker du flera omgångar efter varandra så lönar de sig att sortera firrarna så att de röks tillsammans med andra av samma storlek. Annars blir de färdiga vid olika tidpunkt.

Nu blev jag bra sugen på rökt fisk!laugh.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Kallrökt Öring är ju så gott.

Funderar att antingen köpa en färdig rök som en polare har införskaffat men han la 8 papp på den och verkar ha gått ner i pris

får man ju samma för runt  5  idag http://www.laxen.com/sv/product/750/Bradley-Smoker-digital-med-6-galler

Kanske nöjer jag med en snålvariant som är lagom för några firrar

http://www.laxen.com/sv/product/1695/Bradley-Smoker-digital-med-2-galler

Briketter är ju en kostnad .En räcker 20 min och om det ska rökas i 8 timmar så blir ju kostnad runt 100-130

Inte iför sig en stor summa för att ha det bekvämt.

Hittade en egen gjort variant med rökgenerator

verkar funka bra 2-3 timmar och man får fylla på spån sen men funderade

om man gör ett rör som är en 60-70 cm hög så borde ju spånen räcka i 8 timmar.

Några funderingar ni som kallröker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...