Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har något bra tips på lack som verkligen ger en bra finish utan femtielva lager?

Har använt veniards tidigare, och det blir inte bra. Tar på tok för många lager för att få en halvdan finish. Vill ha något som helt ger bra finish med två strykningar, en färgad och en klar.

Posted

Säg till när du hittar ett bra. Det lacket jag använder blir lite gråaktigt när man fiskar samma fluga länge, i pricip löser det upp sig efter lång tid i vatten.

Posted

Fick två flaskor nagellack av syrran. Dessa var med i ett leksakssmink pkt som hennes ungar fick.

Den bästa lack jag haft under mina 30 flugbindar år.

Så in på toys r us.

Posted

Det kunde man gett sig fan på :)

Fick två flaskor nagellack av syrran. Dessa var med i ett leksakssmink pkt som hennes ungar fick.

Den bästa lack jag haft under mina 30 flugbindar år.

Så in på toys r us.

Posted

Veniards får man lagra lite..... ;)

"Färsk" lättflytande lack på första strykningen och så på med lite "lagrad" lite trögflytande lack på den andra strykningen, det brukar göra susen.

Se till att inte stryka på för tjockt av den lagrade!!! Har ni dessutom ett rotationsstäd, så snurra några varv så kommer lacken att fördela sig fint på huvudet.

Veniards färgade (svart och röd) blir också bra av lite "lagring".

/

Posted

Jag har vällagrad veniard, både svart och clear.

Visst blir den tjockare, men lagring löser inte problemet med att lacken löser upp sig efter en tid i vatten tyvärr.

Veniards får man lagra lite..... ;)

"Färsk" lättflytande lack på första strykningen och så på med lite "lagrad" lite trögflytande lack på den andra strykningen, det brukar göra susen.

Se till att inte stryka på för tjockt av den lagrade!!! Har ni dessutom ett rotationsstäd, så snurra några varv så kommer lacken att fördela sig fint på huvudet.

Veniards färgade (svart och röd) blir också bra av lite "lagring".

/

Posted

Är i så fall inte lacken i sig... utan att första lagret inte sitter tillräckligt djupt. Fenomenet uppstår då vatten kommer under lacken. se till att första lagret verkligen tränger ner.

Posted

Grunda med superlim och lägg på Veniards när limmet torkat. Det räcker med ett lager av varje.

Nackdelen med lagrat lack som är väldigt trögt är att det blir "skrynkligt" när det torkat om man lagt på för tjockt...

Posted

Jepp, det stämmer, därför ska man ta det lite varligt.

När det gäller snabblim i grunden så har jag lite blandade erfarenheter. En del tenderar att oxidera och ge ett lite grumligt skimmer på flugans huvud. Andra fungerar utmärkt.

En lack som jag använder mig en hel del av och som hittills fungerat klockrent både till kroppar och huvuden är Sally Hansen "Hard as nails". Lack som främst används för att laga det "betuttade" könets naglar. Jag snodde en flaska av frugan, kolla ni kanske hittar ni också!!

/

Posted

Jepp, det stämmer, därför ska man ta det lite varligt.

När det gäller snabblim i grunden så har jag lite blandade erfarenheter. En del tenderar att oxidera och ge ett lite grumligt skimmer på flugans huvud. Andra fungerar utmärkt.

En lack som jag använder mig en hel del av och som hittills fungerat klockrent både till kroppar och huvuden är Sally Hansen "Hard as nails". Lack som främst används för att laga det "betuttade" könets naglar. Jag snodde en flaska av frugan, kolla ni kanske hittar ni också!!

/

Det har jag inte varit med om. Har alltid kört med Loctite. Och ska man ändå lacka med svart eller röd lack spelar det ju ingen roll.

Posted

Det har jag inte varit med om. Har alltid kört med Loctite. Och ska man ändå lacka med svart eller röd lack spelar det ju ingen roll.

Har man färgad lack så gör det nog inget, men med den transparenta så har jag råkat ut för fenomenet.

Vad gäller snabblim så ska man väl vara lite försiktig med det, då den inte precis är det mest hälsosamma man kan sitta och jobba med...