Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Verkar ju onekligen som att vi är ganska många som gillar abborre fiske. så då kan vi sammanställa en faktatext om hur man ska fiska vår, sommar och höst, var och vilka flugor.

jag börjar så är det bara att fylla på.

insjö abborre

Vår

Man brukar säja att abborren kommer igång när björkarna får musöron. Men det går att fiska abborre innan dess.

Vid abborre fiske i relativt kallt vatten så gäller det att fiska långsamt, En boobie eller en dog nobbler med sjuklina långsamt hemtagen är oftast ett säkert kort. Boobie är ett bra alternativ eftersom den går nedåt när man drar i linan och svävar upp när man gör paus. Detta funkar bra i stort sätt hela våren. I slutet av våren så brukar abborren kunna jaga i ytan, då kan en ljudlig Popper vara på sin plats. Mot slutet av våren, då vattnet värms upp kan man börja ta hem flugan litet snabbare.

Sommar

Sommarfiske efter abborre kan vara väldigt förbryllande. Abborren kan vara fullständigt galen och jaga småfisk i ytan så att hela sjön kokar. Men den kan också befinna sig djupt ner och nästan vila på bottnen. Där kan den antingen vara väldigt aktiv eller väldigt lata.

Höst

Kylan kommer i takt med att varje abborre blir långsammare och mindre hugg vilig. Nu är det boobie eller dog nobbler långsamt hemtagen.

Flugor

Popper(vid ytligt fiske)

Dog nobbler(halv djupt fiske)

Boobie(fiske nära botten)

Fiskeställen

djupbranter

Näckrosbälten

Vassryggar

Djuphålor

Syren(rishögar med en sten fastbunden)

Sten bottnar

Vid sjögräs

Edited by flugfiskarn999
Posted

Tycker du täckte upp det mesta men för att lägga till något så upplever jag att starka färger funkar för det mesta typ vit,gul,orange,röd,chartause men naturfärger kan periodvis funka bättre typ vid gråare väder. svart är den färgen som ger starkast silhuett, de kan nog ge bra effekt gråa dagar och när mörkret lägger sej.

Om man vet vad abborren jagar efter borde imitationer funka extra bra de med, för att ge exempel om vattnet innehåller mycket kräftor kan nog en vass imitation vara på sin plats.

Posted

bra! fler inlägg tack :) det gynnar alla. för inte kan jag tagit upp allt? :P

Okej jag rättar mej ^_^ du tog upp mycket användbart och självklart finns det massor kvar att utforska kring abborren speciellt för flugfiskarna. Fler skriv era erfarenheter!

Posted

Mina erfarenheter är att man ska söka efter abborre som jagar i ytan eller visar tecken på aktivitet, har flera gånger fiskat på mätt abborre på en av mina hotspots och de följer oftast bara efter utan o hugga hur man än gör , få gånger just dom abborrarna tar

• 2 months later...