Jump to content

Recommended Posts

Om vi talar om kortvattnet så kan du fiska från strax uppströms den gamla stenbron som går över den gamla motorvägen, det är den nedre gränsen om jag inte minns fel. Om man sedan går över (eller under) den nya bron strax uppströms om den gamla stenbron kan man kliva in i en hage med elstängsel, den övre gränsen är där denna hage tar slut. Dessa gränser gäller rätsida, alltså åns södra sida. Vad som gäller felsida vet jag inte.

Förste april låter troligt, men kolla upp det mer noga när du bokar ditt kort.

Var i Rolfsån är det tillåtet att fiska efter lax? Och är det 1april som är premiärdag ?

Göteborgs flugfiskare släpper ett visst antal kort per dag i Rolfsån, köps på Elektrotjänst/lampaffären på torget i Kungsbacka, första april är premiär men då lär du inte få mer mer än besor.

Vidare så är Rolfsån en av de få kvarvarande åar som har så kallat "Brickfiske" kvar, alltså fiske med nät för markägare,sedan har Göteborgs flugfiskesällskap arrenderat övrigt upp till Hjälm, synd nog för denna förening är endast en klubb för inbördes beundran och har inget ting att göra med vidare utveckling även om man hävdar att man transporterar lax upp till Storån manuellt, men det handlar enbart om att skaffa sig mer eget vatten och sedan hävdar de att man kan köa för ett medlemskap men det är bara bullshit, för det går enbart via vänner och bekanta !

Nä , lägg dina pengar på Viskan eller Ätran istället då kommer pengarna i rätt fickor

PS: Jag bor endast ett par kilometer ifrån Rolfsån.

Brickfisket är ju skamligt att det får fortleva. Rolfsån har potential att vara ett riktigt toppvatten. Fiskeföreningen avstår jag från att kommentera. Men det är ett riktigt trevligt vattendrag att fiska och med varierande karaktär beroende på var du fiskar någonstans. Tycker du skall prova och bilda dig en egen uppfattning!

Om det nu är så att man värnar om laxen kanske man skall försöka få bort brickfisket ! Det kanske man också försöker vad vet jag? Väldigt svårt att hitta någon bra info om ån över huvud taget!

Brickfisket kommer att självdö i och med att ungdomen inte utnyttjar det. Det som dock är synd är den förening som härskar i området och som inte låter ån blomma ut och bli känd så som den den förtjänar, ett storlaxvatten .Utan har den som ett eget otillåtet vatten med en klubb för inbördes beundran, har exempel på folk i Kungsbacka som med lite bekantskap gått om de som köat upp till 5 år.

• Like 1

Brickfisket kommer att självdö i och med att ungdomen inte utnyttjar det. Det som dock är synd är den förening som härskar i området och som inte låter ån blomma ut och bli känd så som den den förtjänar, ett storlaxvatten .Utan har den som ett eget otillåtet vatten med en klubb för inbördes beundran, har exempel på folk i Kungsbacka som med lite bekantskap gått om de som köat upp till 5 år.

Det är ju fasen inte bra alls! <_<

Det är ju fasen inte bra alls! <_<

Nä, det e det inte, men jag har ledsnat lite så jag har skrivit till så gott som alla markägare om detta , och har föreslagit samtal med Joakim Karlsson för ett utvecklande av vattnet ( hoppas du inte blir förbannad på mig för det) , så vi får väl se vad som händer, hoppas mest på ett positivt svar svar från Greve Carl Silferschiöld som har mest mark i området

Nä, det e det inte, men jag har ledsnat lite så jag har skrivit till så gott som alla markägare om detta , och har föreslagit samtal med Joakim Karlsson för ett utvecklande av vattnet ( hoppas du inte blir förbannad på mig för det) , så vi får väl se vad som händer, hoppas mest på ett positivt svar svar från Greve Carl Silferschiöld som har mest mark i området

Ingen fara Thomas, det är kul med förtroende.

Tummen upp smile.gif

Edited by herrhellman

Vet att det försökts tidigare utan framgång. Nu verkar det som om vi kanske börjar få lite mer vind i seglen i och med vattendirektivet, men vet inte i vilken utsträckning, om någon, det påverkar brickfisket. Själva problemet är lite likt laxfällorna i Norrland som "Rädda laxen" försöker få bukt med. Har dålig lokal koll nuförtiden då jag flyttade ifrån området för 15 år sedan men kunskapen finns säkert på forumet.

Se där! Ett svar med koll medan jag skrev :)

Edited by Troutman

Översyn av brickfisket

Enligt en gammal en fiskerätt får vissa markägare fiska med nät i Rolfsån, så kallat brickfiske. Länsstyrelsen i Halland ska utreda möjligheten att köpa rättigheterna.

totalt 24 laxar har flyttats upp.el fiske 2009 visar på att laxarna som utsattes 2008 har lekt och det finns nu laxyngel

i vattendragen ovan lyngern.

jaja för min del är detta bara bullshit, skit, piss å pannkaka,det kommer bara gynna dom banjo spelande markägarna runt rolfsån.

och om brickfisket kan man ju bara säga att man borde köpt ut det innan man drog igång detta fantastiska projekt, jo jag tycker faktiskt att det är ett fantasiskt projekt.

men som sagt, vad jag tror att det bara kommer gynna baronerna nere i halland,och så länge man inte tar tag i det så kallade

brickfisket från mark ägarna så förstår i allafall inte jag varför man lägger ner pengar och resurser på detta,vafan det är tom länstyrelsen som är delaktiga i detta projekt tillsammans med en del elbolag !! mycket pengar har spenderats på nya fiskvägar

förbi vattenkrafts anläggningar i storån bla annat apelnäs och bosgården,ska då inga andra människor få tillgång till fisket i rolfsån förutom markägare med sina nät och det celebra sällskapet ssg ?? avundsjuk ? nej det är jag inte, jag har möjlighet att fiska i storån

jag bor 1km ifrån ån men att slösa (kanske fel ord) med pengar och resurser när ett såkallat brickfiske fortfarande förekommer tycker

jag är helt åt h-vete,känns som jag sticker ut hakan rejält men någon j-la rim och reson får det väl ändå vara,länstyrelsen medel är väl en del av våra skattepengar ??

efter en del efterforskning har jag fått reda på att närmare 10 miljoner ! ja ni läste rätt 10 miljoner är till dags datum nerlagt på

detta projekt med finansiering från länstyrelsen,naturskyddsföreningen,göteborgsenergi-din el,härrydakomun,bollebygdskomun mfl,

tror tom att eu stött till en slant till detta fantastiska projekt för det måste vi ju faktiskt medge att det är.

men att en liten skara människor enbart själva drar nytta av detta i sin lilla klubb för inbördes beundran är för mig en STOR gåta !

att man också får fortsätta att bedriva brickfiske är för mig en ännu STÖRRE gåta !!!!!

hadde varit kul att höra vad ni andra här på forumet har att säga om detta,och givetvis hadde det varit kul om någon från den lilla klubben för inbördes beundran i rolfsån kunde kommentera varför ingen annan eller allmänheten får ta del av fisket,

jaja säger ni men det får dom ju, bullshit säger jag, allmänheten vill nog komma dit i ännu större utsträckning än vad som sägs

finnas tillgängligt idag,hoppas innerligt att detta projekt tar sig såpass att man kan bedriva ett hyggligt laxfiske även här

längre upp i storåns dalgång där jag bor, för här säljs fiskekort till alla ja till alla,och jag tror och hoppas att alla

här runt storåns dalgång vill dela med sig av den underbara naturen och fisket här.

efter en del efterforskning har jag fått reda på att närmare 10 miljoner ! ja ni läste rätt 10 miljoner är till dags datum nerlagt på

detta projekt med finansiering från länstyrelsen,naturskyddsföreningen,göteborgsenergi-din el,härrydakomun,bollebygdskomun mfl,

tror tom att eu stött till en slant till detta fantastiska projekt för det måste vi ju faktiskt medge att det är.

men att en liten skara människor enbart själva drar nytta av detta i sin lilla klubb för inbördes beundran är för mig en STOR gåta !

att man också får fortsätta att bedriva brickfiske är för mig en ännu STÖRRE gåta !!!!!

hadde varit kul att höra vad ni andra här på forumet har att säga om detta,och givetvis hadde det varit kul om någon från den lilla klubben för inbördes beundran i rolfsån kunde kommentera varför ingen annan eller allmänheten får ta del av fisket,

jaja säger ni men det får dom ju, bullshit säger jag, allmänheten vill nog komma dit i ännu större utsträckning än vad som sägs

finnas tillgängligt idag,hoppas innerligt att detta projekt tar sig såpass att man kan bedriva ett hyggligt laxfiske även här

längre upp i storåns dalgång där jag bor, för här säljs fiskekort till alla ja till alla,och jag tror och hoppas att alla

här runt storåns dalgång vill dela med sig av den underbara naturen och fisket här.

Bra frågor ! Släng in en fråga till länstyrelsen och fråga hur de har tänkt .

Men jag tror inte klubben vill skylta för mycket. särskilt inte som när det finns svågerpolitik i bl.a val av nya medlemmar, det gäller bara att känna rätt folk så finns ingen kö,annars är kötiden minimum 5år, vi har ett lysande exempel här på Edge.

Bara en liten kommentar till det här med kötiden:

Det finns väl ingen som helst bestämmelse som säger att en klubb måste välja in medlemmar i nån slags kronologisk ordning? En klubb med begränsat medlemsantal ( som SSG är ) väljer väl in vilka personer man vill, i den mån det finns plats?

Jag har ingen aning om hur styrelsen i SSG resonerar, men i min egen klubb så väljs medlemmar in efter många olika kriterier; det kan handla om så krassa saker som vilka användbara kontakter ( myndigheter, politiker, markägare) som den presumtive medlemmen har, vilken "typ" av fiskare den sökande är ( ingen hårdkokt spinnfiskare i en renodlad flugklubb kanske ) och självklart också nåt så enkelt som vem den ansökande är... ( passar han helt enkelt in? ).

Det finns alltså ingen regel nånstans som säger att man skall bli antagen bara för att man ansöker... :rolleyes:

Och nej, jag är inte medlem i SSG ( Sällskapet Sportfiskare Göteborg )och har aldrig ansökt om medlemskap i klubben.

Bara en liten kommentar till det här med kötiden:

Det finns väl ingen som helst bestämmelse som säger att en klubb måste välja in medlemmar i nån slags kronologisk ordning? En klubb med begränsat medlemsantal ( som SSG är ) väljer väl in vilka personer man vill, i den mån det finns plats?

Jag har ingen aning om hur styrelsen i SSG resonerar, men i min egen klubb så väljs medlemmar in efter många olika kriterier; det kan handla om så krassa saker som vilka användbara kontakter ( myndigheter, politiker, markägare) som den presumtive medlemmen har, vilken "typ" av fiskare den sökande är ( ingen hårdkokt spinnfiskare i en renodlad flugklubb kanske ) och självklart också nåt så enkelt som vem den ansökande är... ( passar han helt enkelt in? ).

Det finns alltså ingen regel nånstans som säger att man skall bli antagen bara för att man ansöker... :rolleyes:

Och nej, jag är inte medlem i SSG ( Sällskapet Sportfiskare Göteborg )och har aldrig ansökt om medlemskap i klubben.

Hur kan man diskutera så krasst ? Det kan finnas killar och tjejer som både är fattiga och inte har några kontakter men som brinner för sitt intresse , skall de då redikalt bara ställas åt sidan, fy fan vilken dålig inställning, er klubb skulle jag aldrig känna någon stolthet att tillhöra ! :mad:

• 2 years later...

Hej! 

Är det någon som fiskat här den senaste tiden??

Finns det någon lax å havsöring på sträckan där man kan köpa fiskekort??

Jag har jagat brunöring i ån, men inte sett en enda fisk. Träffat på en medlem i SSG som tog en övervintrande HÖ, men förutom det inte sett nåt. Spontant så skulle jag säga att det är ett riktigt trögt vatten med mycket lite aktivitet.

Hej! 

Är det någon som fiskat här den senaste tiden??

Finns det någon lax å havsöring på sträckan där man kan köpa fiskekort??det har kommi

det har kommit upp en lax i år vad jag har hört en runt 8 kg men man sett lite fisk gå upp så några finns det.jag tror att man fick mellan 30 40 st förra året