Hoppa till innehåll

Lättviktsjacka


Pering

Recommended Posts

Blev inspirerad att uppgradera mitt mellanlager efter att ha läst guiden i senaste AOF. Har tidigare kikat på Guideline's Kisu jacka. Efter att ha läst artikeln fick jag upp ögonen även för Haglöfs Barrier och Houdini's Space. Dessa 3 jackor har foder runt 100 gram per kvadratmeter. Vill inte att jackan ska vara för tjock så att den blir bylsig under vadarjackan. Önskar även bekväma muddar i ärmsluten. Någon som har provat någon av dessa eller någon annan bra jacka?

Mvh

/Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använt Haglöfs Barrier jacka, väst och byxor flitigt i två år nu och är gôrnöjd.

De har fått stå ut med mycket utan några problem( MC-turer utanpå skinnställ, bli kaffedränkta, åka iskana m.m).

Använder dem väldig ofta då det är så smidiga att ha med sig, tar lite plats, väger lite,

inbyggd packpåse(går att packa i sin egen ficka, mycket bra).

Skulle de bli utslitna(har inte sett någon tendens till det ännu) kommer jag köpa likadana igen,

för har man vant sig vid dem kan man inte vara utan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använt Haglöfs Barrier jacka, väst och byxor flitigt i två år nu och är gôrnöjd.

De har fått stå ut med mycket utan några problem( MC-turer utanpå skinnställ, bli kaffedränkta, åka iskana m.m).

Använder dem väldig ofta då det är så smidiga att ha med sig, tar lite plats, väger lite,

inbyggd packpåse(går att packa i sin egen ficka, mycket bra).

Skulle de bli utslitna(har inte sett någon tendens till det ännu) kommer jag köpa likadana igen,

för har man vant sig vid dem kan man inte vara utan :)

Hur stor blir jackan när man packat ihop den i sig själv? Verkar smidigt att ha med som förstärkningsplagg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sån här använder jag.

Ullunderställ + bibs (eventuellt)+ KISU + vadare på det och till sist vadarjacka.

Detta funkar bra, men det funkar lika bra med vilken fleece som helst, som oftast är mycket billigare.

http://www.guideline.no/KISU+JACKET.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwlLOZr.ips?template=engWebshop

Redigerad med FlyFly
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag beställde alldels nyss Patagonias Down Sweater på AddNature's rea. Kostar mig 1100 inkl frakt.

Egentligen ville jag hellre ha Nano Puff, men den fanns inte med på rean. När sedan dunmodellen fanns till ett så bra pris var det inte mycket att tveka på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag beställde alldels nyss Patagonias Down Sweater på AddNature's rea. Kostar mig 1100 inkl frakt.

Egentligen ville jag hellre ha Nano Puff, men den fanns inte med på rean. När sedan dunmodellen fanns till ett så bra pris var det inte mycket att tveka på...

Då hade jag tur, för jag köpte en Nano puff på rean igår. Behöver nog en XL men det fanns inga kvar så jag chansade på en Large.

Om den är för liten så kan du få köpa den om du vill, säg till bara.

Raymond

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då hade jag tur, för jag köpte en Nano puff på rean igår. Behöver nog en XL men det fanns inga kvar så jag chansade på en Large.

Om den är för liten så kan du få köpa den om du vill, säg till bara.

Raymond

Jag körde på en XL och den var perfa i längd. Lite vid runt kroppen kan jag tycka, och ändå har jag ca 10 kilo för mycket runt midjan nu. Men det ska till underställ och fleecetröja under och då blir den finfin. Som vardagsjacka nu i vår kommer det passa alldeles utmärkt.

Snygg är den i alla fall. Jag valde den orangeröda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde på en XL och den var perfa i längd. Lite vid runt kroppen kan jag tycka, och ändå har jag ca 10 kilo för mycket runt midjan nu. Men det ska till underställ och fleecetröja under och då blir den finfin. Som vardagsjacka nu i vår kommer det passa alldeles utmärkt.

Snygg är den i alla fall. Jag valde den orangeröda.

Brukar alltid ha XL men en L satt perfekt. Känns som den kommer att följa med på många turer, jäkligt skön att ha på sig! Valde den gröna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste också AOF test av lättviktsjackor. Synd att de inte testade vikten på jackorna. Känns relevant i samanhanget...

Jag kör med patagonias dunväst och huvjacka som värmeplagg. Dom är riktigt sköna och lätta. Smart med deras ficka som man stuvar ned jackan i när man inte har den på.

Västen väger 252g och huvjackan 410g i storlek medium.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haglöfs väger 465g i storlek L så min M är några gram lättare. Den känns iaf väldigt lätt när man har den på sig och innerfickan fungerar som packpåse. ITAB jackan ser sjysst ut, ren design och billig men dock något tjockare fyllning. 100 gram per kvadrat mot Haglöfs Barrier som har 80g.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så där, då är jag färdig med mina inköp av isolerande syntetjackor.

Blev:

Haglöfs Barrier svart storlek M* för 600 kronor. Denna kommer jag ha som tröja med underställ under. (Skaljacka över när det biter på.)

Haglögs Barrier gul med huva storlek L för 540 kronor. Denna kommer jag ha som mer som jacka med plats för typ skjorta/tunn tröja under till och från jobbet.

The North Face insulated Resolve storlek L för 640 kronor. För att.. ..öhhh... den bara fanns där i butiken. Perfekt som jacka över skjortan när det är kallt och blött.

* Jag är 186/87 med 103 cm runt bröstet. Enligt Haglöfs kundtjänst borde jag ha L men nu när jag provat jackan (kom i dag) tycker jag M är perfekt med lagom luft runt kroppen. Hade jag köpt den som en mer traditionell jacka vore L nog bättre (vilket jag alltså också köpt...) men som isolerande vindskyddande ersättning till fleece är M perfekt för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...