Hoppa till innehåll

Vad har ni för Glasfiber Spön i garderoben?


jibbr

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har 1 McFarland Spruce Creek 8' #4 3-delt i yellowglas (vurderes solgt) og 2 til i bestilling, 1 Spruce Creek yellowglas 8' #5 og en Junita 8' #6/7. Dessverre er ikke Mike akkurat kjapp av seg, så jeg har nok ikke de klingene før langt utpå høsten er jeg redd. Har også 1 Diamondglass 8'6 #4 3-delt, 1 Eagle Claw Featherweight 8' #5/6 2011 modell og vurderer å legge inn en bestilling til Larry Kenney. Kommer garantert flere, glass er digg :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som sagt skriv vad ni har för glasfiber spön:)

Shakespeare Carbo 15" #10/11. Helt fantastiskt att fiska med. Skjuter som bara den :wub:

(egentligen pappas men jag fiskar vmest med det :P)

Har ett gammalt ABU diplomat #8 ca 9 fot kanske. I garderoben :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Här kommer ett par bilder på mitt inte så perfektionistiskt byggda no-name 8,6 fots spö. Har kört det på kusten under påskhelgen och framåt och jag är mäkta imponerad! Laddar djupt och skjussar iväg linan (coastal sexa) på ett sätt som närmast påminner om Winston B2X för mig. Downlock-rullfäste och handtagsformen är inte heller fy skam. En sak jag blev lite orolig över är att det ej är lindat längst ned på honholken, men har det hållit x antal år så... Holken är fö av top-over typ.

Har någon en idé om vad det är för spö jag kommit över mottages det tacksammast. Enligt förra ägaren byggt av en norrman, sannolikt under sjuttio- eller åttiotal, men det är allt jag vet.

post-4466-0-23069800-1304413673_thumb.jp

post-4466-0-68373200-1304414386_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt skriv vad ni har för glasfiber spön:)

Testade mitt ursnygga Hardy "the Aln" 5´#2 i helgen.

Lyckades inte få upp nån fisk med det men hade ett hugg som kändes ända ner i knäna, förmodligen ingen stor öring, men det kändes verkligen så...

KUL!

.rillerod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har som vissa andra en Delta 3 rulle och en lapplandia 7/8 svajjig och man får förslitningsskador av för mycket kastandet. :D Det var mitt första spö som jag köpte av grannen för 175:- för en herrans massa år sedan. Jag använder den ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

ärligt talat har jag inte fiskat med det på länge, dock kom jag ihåg att det var ansett som ett toppspö när det begav sig (70-talet). Jag har "många" spön, inget är lika snyggt som ett Hardy glasfiber från 70-talet....

Om det är värt att sukta efter? Om man snackar om glasfiber spön skulle jag nog säga "ja", men jag är ingen glasfiberkännare (det finns många andra på forumet)

Redigerad med chrglx
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Mitt glasfiberspö har gått i pension. Ärvde ett Hörgaard 11fot klass6 av farsan som 10 åring. Handleden var väl inte tillräckligt starka för att det skulle kallas för en perfekt kombination.

Kan nog inte säga att jag saknar det.

Fast när jag höll ett Lamiglas(?) i handen någon gång så inser man att man inte alltis skall lita på sitt barnaminne....

Fiskehälsningar

Tom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle köpa ett Hardy glasfiber så skulle det troligen bli ett Hardy Perfection Glass. Såldes i USA och Japan mellan 1998-2006. Enormt fina spön som tillverkades i Alnwick.

Hej..Njaaa Christian,Hardy hade redan Perfection Glass på tidigt 80tal. Sålde ett 9fot,lina 6 till en bekant. Torde ha varit -83... mvh borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej..Njaaa Christian,Hardy hade redan Perfection Glass på tidigt 80tal. Sålde ett 9fot,lina 6 till en bekant. Torde ha varit -83... mvh borano20

Såhär i efterhand förvånas jag över hur jag kunde uttala mig om något som kunskapsmässigt ligger så långt bort från mig som House of Hardy.

Du har helt säkert rätt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...