Hoppa till innehåll

Den stora abborre tråden


flugfiskarn999

Recommended Posts

I denna tråd kommer jag att lägga upp fiske berättelser från min abborre turer, samt bilder från abborre flugfiske.

självklart får även ni lägga in fiske berättelser om abborre flugfisker från era kommande fiske turer efter dem randiga. gärna med bilder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå, finns det någon fler än jag som hunnit vara ute och försökt locka borre till hugg utan lycka? jag har testat sjunklina, polytafs, alla möjliga flugor stora som små, poppat ja allt möjligt men ingen borre har synts till endast en liten döing i en vik ;p är det jag som gör något fel eller är dom fortfarande slöa efter vintern? p.s. dock var det en rolig fisk som fick spräcka nollan i år när jag var ute efter den randige nämligen en sarv runt halvkilot som tog på haröra med guldskalle. Ser fram emot svar från er andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå, finns det någon fler än jag som hunnit vara ute och försökt locka borre till hugg utan lycka? jag har testat sjunklina, polytafs, alla möjliga flugor stora som små, poppat ja allt möjligt men ingen borre har synts till endast en liten döing i en vik ;p är det jag som gör något fel eller är dom fortfarande slöa efter vintern? p.s. dock var det en rolig fisk som fick spräcka nollan i år när jag var ute efter den randige nämligen en sarv runt halvkilot som tog på haröra med guldskalle. Ser fram emot svar från er andra.

De brukar vara lite tröga så här års, antar att man kan köra sjunklina och långsamt fiskade streamers. Kanske boobys rentav...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har redan börjat spana efter betesfisken. Inom kort tror jag att borren kommer också vara där och norpa på de små stackarna. När det kommer till flugval så kommer jag köra hårt med en ny favorit som jag tror strongt på. http://hatchesmagazine.com/blogs/Hatches/2011/03/29/metalhead-egg-sucking-minnow-mike-schmidt/

Flugan har redan levererat åt min flickväns bror som flugfiskare första gången i påsk. I en liten ström mitt i skogen knep han en 2.3kg regnbågshona =)

Tror den kommer falla abborren i smaken!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har redan börjat spana efter betesfisken. Inom kort tror jag att borren kommer också vara där och norpa på de små stackarna. När det kommer till flugval så kommer jag köra hårt med en ny favorit som jag tror strongt på. http://hatchesmagazine.com/blogs/Hatches/2011/03/29/metalhead-egg-sucking-minnow-mike-schmidt/

Flugan har redan levererat åt min flickväns bror som flugfiskare första gången i påsk. I en liten ström mitt i skogen knep han en 2.3kg regnbågshona =)

Tror den kommer falla abborren i smaken!

ser najs ut, ska själv försöka binda upp magic minnows i vettig storlek tills borren börjar jaga fisk.

http://flydressing.se/bindteknikflugmoenster/flugbindningsfilmer/magic-minnow.aspx

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilken kväll nymf och torrflugefiske efter abborre och mört.

kvällen inleddes med streamerfiske utan resultat.

men efter ett byte till en svar nymf med koppar ribbing skulle det bli andra bullar. denna egenhändigt bunda fluga levererade 2 mörtar, sedan satte man den i en sten :S

men inga sura miner här inte!

Det vart fortsatt fortsatt fiske med nymf, denna gång en olive harörenymf, mycket roligt att ta fisk på egenhändigtbundna flugor. hur som helst så levererade denna fluga 2 abborrar och 3 mörtar innan vingsäcken hade förvandlats till en vinge (hur fan lyckas jag?)

kvällen avslutades med ett frustrerande torrflugefiske utan någon landad fisk, grrr!

en superpuppa fick bli den flytande lilla saken på ytan som abborrar som mörtar kastade sig över, lyckades kroka en abborre som slet sig vid kanten!!!

men sedan var det ingen superpuppa mer, den var helt slaktad, men en väldigt rolig fiskekväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Igår kväll tog jag årets första abborre på fluga :)

Inte särskilt stor eller så men det var roligt ändå.

Stod nere på bryggan och kastade mot ett vasstråk där det var en jäkla massa aktivitet.

Såg några större rovfiskar (kan ha varit gädda) och en massa smått som levde jävel.

En märklig sak såg jag också. En fisk som stod i princip helt still i över 10 minuter med ryggfenan ovanför vattenytan!

Vet inte vad det var för fisk då jag aldrig fick se den på närmare håll (den höll sig ca. 20 meter ifrån mig) men det var en stor ryggfena.

Kastade mot den ett flertal ggr, men den har var helt ointresserad av flugan (fisk imitation) trots att den landade precis framför näsan

ett flertal ggr. Tillslut lade jag linan över ryggen på den och då blev den skrämd och kom inte tillbaka...

Kan det ha varit braxen som stod o surade tro?

Ryggfenan såg inte ut som på en gädda (för hög) men skulle eventuellt kunna passa på en gös.

Uppskattade (tillsammans med en granne) storleken till dryga 2 kg.

Jäkligt spännande fiske på bryggan i alla fall och förhoppningsvis har jag tid även ikväll för några kast :)

Just det, rastade ett Vision GT 4 SW 8'6" klass 8 spö igår som inte använts på över 1,5 år.

Väl kort spö för +20 meter presentationer... Ikväll tar jag med TCX 6:an istället :)

post-7226-0-62101200-1305091360_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen tog årets första borrar! 3 små rackare inom 20min på en fluoserande-gul flashbugger med tungstenskalle och med sink-tip lina. Gul har kommit att bli min favoritfärg på borren då den levererat nästan all min borrefångst förut.

Måste passa på att fråga hur de går för er andra med borrarna, håvar ni nått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute imorse före skolan, fick 7 stycken små borrar, fångade på en svart nymf med guld tinsel som ribb.

Låter som bra mönster just nu, var ute på kvällspromenad vid sjön igår och såg mycket bebis dykarbaggar och hundratals corixor så man kan ju misstänka att det finns got om nykläckta små svart insekter ute i vattnet just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som bra mönster just nu, var ute på kvällspromenad vid sjön igår och såg mycket bebis dykarbaggar och hundratals corixor så man kan ju misstänka att det finns got om nykläckta små svart insekter ute i vattnet just nu.

ja! frågan är om man ska fixa några svarta torrflugor till borren med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som borren börjar vakna till liv! idag fick jag 2 borrar på en FL gul-chartause leech på basskrok med tungstenhuvud och lite ice dub pearl i stjärten. fick senare på ett tokhugg som jag först trodde var botten men visade sej vara en ca 4kilos gädda på samma fluga, jag tänkte utveckla flugan till nästa fisketillfälle och har bundit upp ett par i samma färg fast med lite gummiben emellan kaninhåret så det blir en superkanin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj! Har precis kommit igång med mitt flugfiske efter abborre!

Vad som har totaldominerat för mig är en Czech Nymf som heter "peeping caddis", stroleken tror jag var 8 eller 10!

Har även på den flugan dragit en mört på 800 g, sedan tappat flugan till en gädda som slet av linan, =((

Läs rapporten på ming blogg:

Skitenlevererar.wordpress.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit "ute" i Karlskronas innerskärgård i jakt på borren med mitt #5. Än så länge nada. Men det kryllar av smågäddor istället. Jag har något ställe till som jag inte testat i år, som gav bra utdelning på vobbler i fjol. I år blir det flugor som gäller så får vi se om de levererar lika bra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande Barra! Ska ut en vända om ca 20 minuter och svinga lite i hopp om lite borre!

Måste även rapportera att jag förra torsdagen hade årets första hugg på popper från abborre! Tråkigt nog lostnade fisken men det var ett skapligt tecken på att fisken börjar arta sig! =))

Jag undrar om någon har något tips på ett bra tafssystem när det kommer till användandet av Dog Nobblers? Jag har tappat 2 fina flugor pga av gäddor som bitit av linan, skulle en lätt flourcarbon hjälpa mot det tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande Barra! Ska ut en vända om ca 20 minuter och svinga lite i hopp om lite borre!

Måste även rapportera att jag förra torsdagen hade årets första hugg på popper från abborre! Tråkigt nog lostnade fisken men det var ett skapligt tecken på att fisken börjar arta sig! =))

Jag undrar om någon har något tips på ett bra tafssystem när det kommer till användandet av Dog Nobblers? Jag har tappat 2 fina flugor pga av gäddor som bitit av linan, skulle en lätt flourcarbon hjälpa mot det tror ni?

Jag fiskar med fluorcarbon på 0,36 mm just nu och 2-3 gäddor har slaktat den tafsen, man måste lyckas kroka dom precis i läppen om de ska hålla ;p

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar med fluorcarbon på 0,36 mm just nu och 2-3 gäddor har slaktat den tafsen, man måste lyckas kroka dom precis i läppen om de ska hålla ;p

Ok! Använder mig i nuläget av "ProLeader" som jag knyter små tafsar av till de flugor som jag tycker kan riskeras att bli pumpade av gäddor :P, dock så har jag inte fått någon fisk alls de senaste 2 fisketurerna då jag använt tafsen, så jag tänkte höra om abborren är särskilt misstänksam av sig när det kommer till tafsar? Proleader syns ganska så bra.

Dock så har jag under de 2 senaste gångerna inte haft någon "Peeping Caddis" Nymf med mig då en gädda slet av den, och den nymfen är det enda som fungerat riktigt bra när jag fiskat abborre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...