Jump to content
Sign in to follow this  
flugfiskarn999

Den stora abborre tråden

Recommended Posts

Om popper funkar eller inte brukar bero väldigt mycket på vattnet. Varit med om rena yt-race och ställen där det varit helt dött. 

Provat IM-lina? Den dras ju upp när msn drar in den och flugan dras ner...

Skickat från min telephön...

Okej tack, har aldrig sett att det sprätter i ytan såsom

När aborren jagar i stim, snarare enstaka vak / hopp i näckrosbälten längs vassen. Vet att här är mkt små aborre men att det tas 5-8hg då och då på dropshot. Jag får väl fortsätta nöta. Ska prova popper när det vakar annars får det väl bli int m sjuntafs.. Tack för svar!

Härliga aborrar! Vilket län är den kustfångade aborren? :D själv är jag i malmö och har tagit några större, dock inte på fluga ännu!

Den är tagen i Halland.

Härliga aborrar! Vilket län är den kustfångade aborren? :D själv är jag i malmö och har tagit några större, dock inte på fluga ännu!

2st borrar landade idag på första riktiga abborrpasset för i år, båda på oliv wolly bugger. Kvällen genererade även 2st mörtar och 1 rätt stor braxen, alla på samma fluga.

Sen kunde jag inte hålla mig från att knyta på en torris vilket resulterade i att en decimeterstor mört flög upp på land i mothugget, var visst lite aggressiv där :D

För min del har det inte blivit något aborrfiske med fluga denna sommaren... Blåst väl mycket varenda dag :(

Däremot har det jiggfiskats en hel del fina borrar :)

Hammarsjön, en sjö utanför ockelbo ligger blank som en spegel.

inte en insekt inte ett vak. Men ändå så vet jag att dem kamp glada abborrarna finns där.

Dem ruvar därnere i sina djuphålor. Bara väntar på att nappa åt sig en mumsig insekt eller rent av min fluga.

Vi ror ut och ankrar upp utanför en ö med ett väldigt ris markerat med en ensam björk käpp. här brukar det alltid finnas gott om fisk.

Efter lite eftertanke så låter jag en montana nymf i storlek 8 vina genom luften för att sedan riva upp det perfekta pollen täcket på  vatten ytan. Sjunktafsen hjälper till att dra ned den till rätt djup. Jag räknar till tio innan jag sakta börjar ryka hem nymfen. Då plötsligt känns den härliga rykningen och några små rusningar senare så ligger den lilla abborren i min hand.

Några kast senare suger det i något större, en fin kampglad abborre som får mitt klass 8 lamiglas spö att buga sig under tyngden. Men Abborrar är som starkast i början av drillningen, och snart ligger även den landad i håven. En fin 9 hg Abborre, en av mina större :-D

Totalt vart det nio abborrar, varav åtta var mellan 6-9 hg!

Snacka om bra fiske lycka!

Så här kan en fiske tur på 50 minuter se ut xD

Ja, jag har bara varit med om ett sjukare fiske än gång,det var i samma sjö, för ca 10 år sedan,då kunde man meta upp 40 stycken i kilos klassen på nån timme :-D

Men mycket roligare på fluga tycker jag :-)

Abborre fiske på fluga är riktigt roligt, tänkte försöka mig på det igen i sommar, jag har haft ett 20 års uppehåll med flugfiske, men nu har suget kommit tillbaka rejält, jag fiskade mycket Abborre på -80 talet och en fluga som fungerade ypperligt för mig var Micky Finn.

18 landade småborrar för min del i måndags kväll! Polarn drog nog upp över 20 samma kväll plus den minsta gäddan jag nånsin skådat! Alla tagen på mörkgrön dog nobbler i stort sett. Sjukt skoj på fluga alltså :)

• Like 1

Prova en streamerkrok 4-6 med svart uv polar chenille i kropp och en gul marabou hale, cone eller annan tyngd. Det funka bra för mig i en skogselv;)

I sommar har jag fiskat lite abborre i Stockholms ytterskärgård. Ett fiske som jag tycker är rejält underskattat. Visuellt och bra kamper stundtals.

Jag har lyckats med trattflugor samt Jiggy-varianter. Dom har varit på poppers också. Dom större abborrarna bjuder verkligen upp till krig! :). Sensommaren är en fin tid för abborre!

post-7189-0-94981000-1408182787_thumb.jp

post-7189-0-28215500-1408182801_thumb.jp

post-7189-0-90344600-1408182966_thumb.jp

• Like 1

Har alla lagt ner borrefisket? Själv var jag ute igår med Marcus "l0ranga" och körde borre. Var riktigt bra fiske. Först med sjunklina och feta löj/Norsimitationer och sen på kvällen gick vi över till "torrt". Bästa torrisen var foamstreamer ala grönlandsröding. Bästa perioden för flugfiske efter borre är nu och ett par månader framåt enligt mig. Sen gå de ner på djupet i mina hemmavatten.

post-7254-0-97616900-1439533223_thumb.jp

• Like 1

Har alla lagt ner borrefisket? Själv var jag ute igår med Marcus "l0ranga" och körde borre. Var riktigt bra fiske. Först med sjunklina och feta löj/Norsimitationer och sen på kvällen gick vi över till "torrt". Bästa torrisen var foamstreamer ala grönlandsröding. Bästa perioden för flugfiske efter borre är nu och ett par månader framåt enligt mig. Sen gå de ner på djupet i mina hemmavatten.

Inte lagt ner det utan tagit mina första stapplande steg in i det. Som om nu inte det riktade fisket mot harr, öring, regnbåge och gädda räckte. Jag har haft god utdelning på jagande fisk med sjunklina och egentligen motsvarande flugor som till regnbågsfisket (HN fritz cats whisker, dog nobblers etc.). 

Är det några flugor ni mer kunniga rekommenderar? Tar ni (oftare) hem linan snabbt, ryckigt eller långsamt? Jag har inte haft några problem alls få gott med fisk på jagande abborre men haft det lite klurigare de platser det står fisk som inte är ytaktiva. Men det kanske är så det blir?

Edited by Ola12

Kör mest baitfish flugor och gärna med tratt. Var inte rädd att gå upp i storlek på flugan. Vil man dock ha mycket fisk fiska en flickslände nymf eller mini baitfish. Brukar försöka fiska flugan på 3-4 meter om ingen ytaktivitet. Tar hem flugan oftast i normalt båge tempo.