Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Caddis Larva

Featured Replies

Här är en ny favorit bakom städet.

Bunden enligt följande:

Krok: Tiemco 200R stl 10

Kropp: Lingarn för virkning

Underkropp: Bly

Huvud: Hjorthår/Haröredubbing

Special för den här flugan är att man tänker på att bygga upp en bred kropp. Linda in blytråd på sidorna längs med skaftet. Bygg därför upp med inlindning av lingarnet. Jag brukar binda in garnet först frammåt med infästningspunkt omkring i höjd med krokspetsen för att därefter vända garnet bakåt och slutligen binda fast det nere i krokböjen. Se till att garnet hela tiden ligger på sidan av krokskaftet. Genom att se till att infästningspunkterna för de olika garnen och blytrådarna inte alla sitter på samma plats kan man styra taperingen så att det hela blir snyggt. Därefter är det virkning som normalt.

För huvudet kan man antingen dubba en tråd i en dubbinsnurra (som man har för att blanda dubbing för Czechnymfer) eller så gör man som jag gör: gör en ögla med hjälp av hackeltången. Vaxa den med ett mjukt vax och fördela sedan lite hjorthår i loopen. Eftersom den är vaxad nu är det bara att dutta på lite haröra så fäster det. Tvinna det hela lätt och linda sedan fram som ett hackel. Håll bak hjorthåren så att de inte binds ned av framförvarande varv. Var måttlig med huvudet, det blir lätt för mycket. Bind av, whip finnish och trimma sedan till huvudet. Jag brukar lämna några enstaka långa fibrer vid sidan av kroppen som ser ut som de långa spröten hos nattsländan.

En kul fluga att binda som lätt blir snygg!

Mycket nöje

/S

"Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog"

Jättekul att se lite annorlunda material!

Gillar hur segmenteringen blir.

/Martin

• Author

Tackar.

Menar du lingarnet som annorlunda? Jag började använda det för ett tag sedan när jag tyckte att virkade kroppar med antrongarn såg så döda ut. Linet lever upp när det blir blött och får en skön lyster. Kan rekomenderas, hittar i sytillbehörsbutikerna.

/S

Tackar.

Menar du lingarnet som annorlunda? Jag började använda det för ett tag sedan när jag tyckte att virkade kroppar med antrongarn såg så döda ut. Linet lever upp när det blir blött och får en skön lyster. Kan rekomenderas, hittar i sytillbehörsbutikerna.

/S

Ja precis. Jag har inte sett virkade antronkroppar heller förut så det var också nytt. Jag som helst inte använder syntetiskt får lätt idén att göra lösa bakkroppar till torrflugor i virkat lin. Eller är det för tungt?

Eller för den delen en rörlig larvkropp som bara fästs i kroken vid huvudet.

• Author

Absolut går det att göra lösa larvkroppar, tror nog de skulle kunna få en snygg rörlighet i vattnet. Hur det blir för torrflugor vet jag inte, tror nog linet suger vatten som en svamp. Kanske om man kan använda larva lace istället som borde binda luft i de invändiga kanalerna.

/S

Här är en ny favorit bakom städet.

Bunden enligt följande:

Krok: Tiemco 200R stl 10

Kropp: Lingarn för virkning

Underkropp: Bly

Huvud: Hjorthår/Haröredubbing

Special för den här flugan är att man tänker på att bygga upp en bred kropp. Linda in blytråd på sidorna längs med skaftet. Bygg därför upp med inlindning av lingarnet. Jag brukar binda in garnet först frammåt med infästningspunkt omkring i höjd med krokspetsen för att därefter vända garnet bakåt och slutligen binda fast det nere i krokböjen. Se till att garnet hela tiden ligger på sidan av krokskaftet. Genom att se till att infästningspunkterna för de olika garnen och blytrådarna inte alla sitter på samma plats kan man styra taperingen så att det hela blir snyggt. Därefter är det virkning som normalt.

För huvudet kan man antingen dubba en tråd i en dubbinsnurra (som man har för att blanda dubbing för Czechnymfer) eller så gör man som jag gör: gör en ögla med hjälp av hackeltången. Vaxa den med ett mjukt vax och fördela sedan lite hjorthår i loopen. Eftersom den är vaxad nu är det bara att dutta på lite haröra så fäster det. Tvinna det hela lätt och linda sedan fram som ett hackel. Håll bak hjorthåren så att de inte binds ned av framförvarande varv. Var måttlig med huvudet, det blir lätt för mycket. Bind av, whip finnish och trimma sedan till huvudet. Jag brukar lämna några enstaka långa fibrer vid sidan av kroppen som ser ut som de långa spröten hos nattsländan.

En kul fluga att binda som lätt blir snygg!

Mycket nöje

/S

den ska jag binda..snygg