Jump to content
Sign in to follow this  
fishjunky

Endast 1 spö, vilket skulle ni välja?

Recommended Posts

Skulle skrivit LeCie 13´7 #8/9, men efter att ha haft nöjet att prova Reaction 13´7 #9/10 så måste jag säga det. Ett helt fantastsikt spö som verkligen är allround.

Väldigt sugen på att ersätta mina LeCie med Reaction nu...

Scierra HM2 15 foot # 10-11 funkar bra för mig...valet är lätt eftersom jag endast har det spöt i den längden.

Jag har ett 14 foots spö # 9-10 men trivs bättre med 15 footarn.

Sage traditional 8150-4 gIII, funkar till allt :), från lätt flytlina till rios 850 grain deep water express.

Skulle skrivit LeCie 13´7 #8/9, men efter att ha haft nöjet att prova Reaction 13´7 #9/10 så måste jag säga det. Ett helt fantastsikt spö som verkligen är allround.

Väldigt sugen på att ersätta mina LeCie med Reaction nu...

nu slutar du ! har inte känt på reaction och kommer aldrig göra det heller :lol:

det man inte vet mår man inte dåligt av ^_^:rolleyes:

Jäkligt svårt ,men det får nog bli Le Cie 13,7 # 8/9 det 3- delade.

bra val min vän ! vi ses i maj hoppas jag

Fiskar ej heller lax (inte än) Men till HÖ så utan tvekan mitt splitcane Para 15 taper, moddat till #6. bra tryck och kraft men ändå lagom mjukt och följsamt.

Klarar det det mesta med andra ord B)

nu slutar du ! har inte känt på reaction och kommer aldrig göra det heller :lol:

det man inte vet mår man inte dåligt av ^_^:rolleyes:

Hehe, jag älskar de tredelade LeCie spöna och då speciellt 13´7, 8/9an, men Reaction är väldigt, väldigt nice. Så du görnog klokt i att inte prova om du inte känner för en investering!

Får se hur jag gör, men tror inte det blir speciellt svårt att kränga mina LeCie om jag byter ;)

Sedan det mesta av mitt laxfiske gjörs undan i stora elvar, och til det mesta i juni så måste njag nog välja et spö som passar dessa förhållanden. Att kasta sora flugor, sjunklinor, drilla stora laxar med et lite spo är ej nogon njutning. At drilla grillkorvar med et govt spö kan ju fungera, men ingen utmaning. -dog bättre. Mitt spö får bli en 15 fotare 10/11 (jag kan ju alltids montera en lätt lina #8/9 och små flugor på sommarn.)

Jag "fuskade" och tog bort mitt gamla inlägg. Nu är det CTS 16´ # 10/11 som gäller. Jag hade tänkt ha det som sjunklinespö men igår provade jag det med en 42 grams PT flytklump också och det var härligt. Jag har för övrigt byggt en CTS 16-fotare till en vän också men de är inte helt lika. Men idag har jag bestämt mig för att mitt är lite bättre! :rolleyes:

LeCie och Reaction är bra spön men jag skulle ändock inte byta bort mitt.....aldrig.

Hehe, jag älskar de tredelade LeCie spöna och då speciellt 13´7, 8/9an, men Reaction är väldigt, väldigt nice. Så du görnog klokt i att inte prova om du inte känner för en investering!

Får se hur jag gör, men tror inte det blir speciellt svårt att kränga mina LeCie om jag byter ;)

förmodligen inte svårt om du inte ska ha överpris ^_^ har du något fler förutom 13,7 och 14,8 ?

förmodligen inte svårt om du inte ska ha överpris ^_^ har du något fler förutom 13,7 och 14,8 ?

Har ett 10´8 #7-8 MF också till Säveån och Örekil :rolleyes:

Ok, jag sa 13,7 # 8/9,men jag ångrar mig när det gäller att smyga med en flytlina. Jag väljer nog ändå 12,6 an # 7/8 om vi snackar om mindre vatten och laxar i 3-5kg.

Le Cie 13,7 tredelat är en kastkanon och trivs med en kastvikt ca 33 gr,men 12,6an är just ett instrument och så jävla lättkastat.

BTW. 27g på 12,6 an är poesi.

Mitt hembyggda Garrison 212E 8' #7. Det funkar till harr, öring, abborre, havsöring, bonefish, regnbåge och skulle troligtvis även gå bra till lax.

Hvordan skal man virkelig kunne klare sig med en stang?? <_<

1: G. Loomis Stinger GLX 12,6" #9/10

2: G. Loomis Stinger GLX 13" #8/9

3: Guideline Lecie 13,7" #8/9

Bruce & Walker Power lite Deluxe 14 fot.

Ska erkännas att jag fiskar otroligt lite lax, Max en vecka om året på något privat vall i Norge. Har inga fler spön och inga funderingar på fler spön. Ett allroundspö som funkar för mig.

Med tanke på att jag fiskar mest i Säveån & Örekil så får jag säga mitt Loop Opti 11,6" #7-8

13fotare. blir mest allround då jag klarar alla situationer i de små västkustälvar som jag brukar fiska. samt att jag klarar mig hjälpligt i alla förhållanden i norges.

men tanken på ett spö gör mig deprimerad, skulle jag få bestämma skulle jag fått välja en 11 en 13 samt en 15 så klarar man exakt allt på bästa möjliga sätt :)