Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tellis kastträning

Featured Replies

Jag kan kort förklara vad jag siktar på med min träning och timmarna jag lägger på det. Först och främst är det för att flugkastning är bland det roligaste som finns och är lika roligt som själva fisket. Men den senaste tiden och det senaste året så har träningen blivit mer och mer ett "idrottande" för min del i och med sportens utveckling.

All flugkastning är rolig men fokuserar mest på tvåhandsgrenarna - Salmon Distance, 15´1 Spey, 18´Spey

Så, i denna tråd får (om ni vill) följa mina träningar inför tävlingar! :)

Jag börjar med ett litet inlägg om kastningen med klubben ifrån i söndags.

I söndags var vi flera som kom ill träningen och vi var 7st som tränade på diverse grenar. För min del blev det bland annat lite Trout Distance samt att jag testade en ny lina ifrån Loop (16,5m klumpdel). Satte några 32-33m kast i Trout, annars var inte formen så bra där i söndags. Mestadels utav tiden gick till Salmon Distance och här satt formen riktigt bra efter 30min kastande. I en serie med 10 kast satte jag ett snitt på 50-51m, tre kast i rad på 52,5m, 53m, 53m. Och strax därefter satte jag nytt personbästa med 55,2m! 2dm längre än tidigare.

Till nästa skrivning skall jag ha lite bilder/filmer. :)

Edited by Tellis

  • Replies 91
  • Views 52.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du byggt ihop de nya spöna??

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

Låter som en bra dag för dig Tellis. Ska bli intressant att följa dig i denna tråd, och se när nästa person bästa kommer.

vad tyckte du om linan annars??

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Ska bli kul att följa den har tråden Tellis:)

Okay.. bara höra av sig om det e nått du undrar över när du skall sätta ihop spöna ;)

Skall bli kul och se sen hur de blir! ^_^

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd :) Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen.

VH

Staffan

loop.png
  • Author

Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd :) Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen.

VH

Staffan

Tyckte Distancelinan var ruskigt bra! Samma gäller Max distance, har dock bara provat max i #7 än så länge :)

  • Author

Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna.

Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt!

Skall se om jag kommer ut i dagarna igen :)

Ser ruggigt bra ut det där Tellis.

Zpey-logo-m1.png

 

 

Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna.

Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt!

Skall se om jag kommer ut i dagarna igen :)

Grymma seatrout längder :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

 

Håller med! ;)

Du kommer blir giftig Tellis. Kul att det går framåt för dig, och jag hoppas på nytt PB för dig, fast helst då under tävling.

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

  • Author

Känner en viss besvikelse att jag kommer missa så mycket tävlingar i år.... :(

Mässan i Jönköping - Jobbar i Gbg

Ryd Open - jobbar i Halmstad

Piteå - Jobbar i Örekil

Plåster på såren är väl att man får tävla på hemmaplan i slutet utav maj (klubben kommer arrangera 21-22 maj - mer info kommer), men det är aldrig samma sak!

Erfarenhet ifrån styrkelyftandet är att jag ALLTID lyckas tagga till extra mycket om jag åker iväg och tävlar..

  • Author

Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra!

Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m!

Lägger in en liten filmsnutt i morgon :)

Verktygsraden där du kan ändra fonter, smilies m.m, knappen längst till höger, "Lägg in media" står det när man för musen över den :)

http://www.youtube.com/watch?v=BNQtdjcGQjY

Survival of the Fittest

Hej Tellis!

Ryd Open - jobbar i Halmstad

Piteå - Jobbar i Örekil

Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... B)

Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! :D

Mvh

Stefan

FFF MCCI - MSX

  • Author

Hej Tellis!

Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... B)

Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! :D

Mvh

Stefan

Tjena!

Asså? Har ni insett hur manligt det är med spey? ;)

Klubben kommer att arrangera "Westcoast flycasting challange" den 21-22 maj! :) Så snart allt pappersarbete är klart så kör vi igång med marknadsföring utav tävlingen. Detta blir en uppvärmning inför det stora jobbet i okt... ;)

Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra!

Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m!

Lägger in en liten filmsnutt i morgon :)

Saffety Kit, är det LTS across lina? (går den att kasta såpass långt ?)

// Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.