March 22, 201115 yr comment_1410228 Jag kan kort förklara vad jag siktar på med min träning och timmarna jag lägger på det. Först och främst är det för att flugkastning är bland det roligaste som finns och är lika roligt som själva fisket. Men den senaste tiden och det senaste året så har träningen blivit mer och mer ett "idrottande" för min del i och med sportens utveckling. All flugkastning är rolig men fokuserar mest på tvåhandsgrenarna - Salmon Distance, 15´1 Spey, 18´Spey Så, i denna tråd får (om ni vill) följa mina träningar inför tävlingar! Jag börjar med ett litet inlägg om kastningen med klubben ifrån i söndags. I söndags var vi flera som kom ill träningen och vi var 7st som tränade på diverse grenar. För min del blev det bland annat lite Trout Distance samt att jag testade en ny lina ifrån Loop (16,5m klumpdel). Satte några 32-33m kast i Trout, annars var inte formen så bra där i söndags. Mestadels utav tiden gick till Salmon Distance och här satt formen riktigt bra efter 30min kastande. I en serie med 10 kast satte jag ett snitt på 50-51m, tre kast i rad på 52,5m, 53m, 53m. Och strax därefter satte jag nytt personbästa med 55,2m! 2dm längre än tidigare. Till nästa skrivning skall jag ha lite bilder/filmer. Edited March 22, 201115 yr by Tellis www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
March 22, 201115 yr comment_1410229 Har du byggt ihop de nya spöna?? Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör! Report
March 22, 201115 yr comment_1410231 Låter som en bra dag för dig Tellis. Ska bli intressant att följa dig i denna tråd, och se när nästa person bästa kommer. vad tyckte du om linan annars?? http://fotoprojekt366.wordpress.com/ En bild (minst) om dagen under hela året.. Report
March 22, 201115 yr Author comment_1410242 Jocke; Jag har inte fått dem ännu, verkar gå segt.. Tobbe; alla de nya är ruskigt fina! Kai; Vi vill gärna ha med dig i klubben, slå mig en signal när du får tid så berättar jag mer! Edited March 22, 201115 yr by Tellis www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
March 22, 201115 yr comment_1410244 Okay.. bara höra av sig om det e nått du undrar över när du skall sätta ihop spöna Skall bli kul och se sen hur de blir! Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör! Report
March 22, 201115 yr comment_1410245 Visst är dom det. Tycker också att dom är helt okej. http://fotoprojekt366.wordpress.com/ En bild (minst) om dagen under hela året.. Report
March 22, 201115 yr comment_1410248 Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen. VH Staffan Report
March 22, 201115 yr Author comment_1410298 Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen. VH Staffan Tyckte Distancelinan var ruskigt bra! Samma gäller Max distance, har dock bara provat max i #7 än så länge www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
March 22, 201115 yr comment_1410425 Tjusigt Tellis. Skall bli kul att följa din utveckling. Mvh//Christer www.flycastingsyd.se_____ Flycastinginstructor. Flugfiskarnatrelleborg Report
March 27, 201115 yr Author comment_1412212 Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna. Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt! Skall se om jag kommer ut i dagarna igen www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
March 27, 201115 yr comment_1412294 Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna. Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt! Skall se om jag kommer ut i dagarna igen Grymma seatrout längder Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Report
March 27, 201115 yr Author comment_1412383 Tack allihopa! Håller på att testa lite olika stilar och grepp, får se vad som blir den stil jag kör med sen. Försöker hitta en stil som är säker och där jag kan utnyttja min fysik till fullo. www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
March 28, 201115 yr comment_1412390 Du kommer blir giftig Tellis. Kul att det går framåt för dig, och jag hoppas på nytt PB för dig, fast helst då under tävling. http://fotoprojekt366.wordpress.com/ En bild (minst) om dagen under hela året.. Report
March 30, 201115 yr Author comment_1413551 Känner en viss besvikelse att jag kommer missa så mycket tävlingar i år.... Mässan i Jönköping - Jobbar i Gbg Ryd Open - jobbar i Halmstad Piteå - Jobbar i Örekil Plåster på såren är väl att man får tävla på hemmaplan i slutet utav maj (klubben kommer arrangera 21-22 maj - mer info kommer), men det är aldrig samma sak! Erfarenhet ifrån styrkelyftandet är att jag ALLTID lyckas tagga till extra mycket om jag åker iväg och tävlar.. www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
April 3, 201115 yr Author comment_1415874 Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra! Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m! Lägger in en liten filmsnutt i morgon www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
April 4, 201115 yr Author comment_1415951 http://www.youtube.com/watch?v=BNQtdjcGQjY Är det någon som kan förklara hur man embeddar klippet direkt i inlägget? Har testat med det mesta självklara men får det inte att fungera. Edited April 4, 201115 yr by Tellis www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
April 4, 201115 yr comment_1415955 Verktygsraden där du kan ändra fonter, smilies m.m, knappen längst till höger, "Lägg in media" står det när man för musen över den http://www.youtube.com/watch?v=BNQtdjcGQjY Survival of the Fittest Report
April 4, 201115 yr comment_1415977 Hej Tellis! Ryd Open - jobbar i HalmstadPiteå - Jobbar i Örekil Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! Mvh Stefan FFF MCCI - MSX Report
April 4, 201115 yr Author comment_1416145 Hej Tellis! Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! Mvh Stefan Tjena! Asså? Har ni insett hur manligt det är med spey? Klubben kommer att arrangera "Westcoast flycasting challange" den 21-22 maj! Så snart allt pappersarbete är klart så kör vi igång med marknadsföring utav tävlingen. Detta blir en uppvärmning inför det stora jobbet i okt... www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
April 4, 201115 yr Author comment_1416146 Danne; Testade det och fick fram klippet i inlägget, men när jag postade försvann det.. ? Hur som helst, stort tack! www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
April 4, 201115 yr comment_1416162 Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra! Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m! Lägger in en liten filmsnutt i morgon Saffety Kit, är det LTS across lina? (går den att kasta såpass långt ?) // Bosse Report
April 4, 201115 yr Author comment_1416382 Saffety Kit, är det LTS across lina? (går den att kasta såpass långt ?) // Bosse Jepp, Acrosslinan! Den går låååångt i bra förhållanden, har några kast i höstas på 46-47m www.tellis-flugfiske.se www.kastkurs.se www.havsoring.se http://tellis-flugfiske.se/blogg/ Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.