Hoppa till innehåll

Tellis kastträning


Recommended Posts

Jag kan kort förklara vad jag siktar på med min träning och timmarna jag lägger på det. Först och främst är det för att flugkastning är bland det roligaste som finns och är lika roligt som själva fisket. Men den senaste tiden och det senaste året så har träningen blivit mer och mer ett "idrottande" för min del i och med sportens utveckling.

All flugkastning är rolig men fokuserar mest på tvåhandsgrenarna - Salmon Distance, 15´1 Spey, 18´Spey

Så, i denna tråd får (om ni vill) följa mina träningar inför tävlingar! :)

Jag börjar med ett litet inlägg om kastningen med klubben ifrån i söndags.

I söndags var vi flera som kom ill träningen och vi var 7st som tränade på diverse grenar. För min del blev det bland annat lite Trout Distance samt att jag testade en ny lina ifrån Loop (16,5m klumpdel). Satte några 32-33m kast i Trout, annars var inte formen så bra där i söndags. Mestadels utav tiden gick till Salmon Distance och här satt formen riktigt bra efter 30min kastande. I en serie med 10 kast satte jag ett snitt på 50-51m, tre kast i rad på 52,5m, 53m, 53m. Och strax därefter satte jag nytt personbästa med 55,2m! 2dm längre än tidigare.

Till nästa skrivning skall jag ha lite bilder/filmer. :)

Redigerad med Tellis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jocke; Jag har inte fått dem ännu, verkar gå segt.. Tobbe; alla de nya är ruskigt fina! Kai; Vi vill gärna ha med dig i klubben, slå mig en signal när du får tid så berättar jag mer!

Redigerad med Tellis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd :) Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen.

VH

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt Tellis, jag ska följa din tråd med spänning... ska nog lägga upp en egen träningstråd :) Jag har också fått hem "Opti distance" linan, ska hänga på den och ta den med till Kolding tänkte jag. Vad tyckte du om den? Sjukt sugen på att testa "Opti Max Distance" med 21,3 metersklumpen.

VH

Staffan

Tyckte Distancelinan var ruskigt bra! Samma gäller Max distance, har dock bara provat max i #7 än så länge :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna.

Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt!

Skall se om jag kommer ut i dagarna igen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens träningspass blev ett litet kortare då jag hade kurs kl 13. Idag var vi 3st ur klubben som kastade och det gick väldigt bra idag, i alla fall i enhandsgrenarna.

Kände mig trött i ryggen och fick inget gott flyt i Salmon Distance så jag körde mer Trout och Seatrout. Testade ett coolt sample ifrån Loop som blev klockren som klump till Seatrout Distance, ett bra snitt med en topp på 45,7m idag. Nytt årsbästa och formen börjar komma tillbaka. Förhoppningsvis kan man slå nytt personbästa (49,5m) där snart när träningarna blir mer frekventa. Trouten börjar också funka igen och hade ett ganska fint snitt!

Skall se om jag kommer ut i dagarna igen :)

Grymma seatrout längder :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner en viss besvikelse att jag kommer missa så mycket tävlingar i år.... :(

Mässan i Jönköping - Jobbar i Gbg

Ryd Open - jobbar i Halmstad

Piteå - Jobbar i Örekil

Plåster på såren är väl att man får tävla på hemmaplan i slutet utav maj (klubben kommer arrangera 21-22 maj - mer info kommer), men det är aldrig samma sak!

Erfarenhet ifrån styrkelyftandet är att jag ALLTID lyckas tagga till extra mycket om jag åker iväg och tävlar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra!

Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m!

Lägger in en liten filmsnutt i morgon :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tellis!

Ryd Open - jobbar i Halmstad

Piteå - Jobbar i Örekil

Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... B)

Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! :D

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tellis!

Aj,aj,aj... I år kommer du också att få mycket hårdare konkurrens i speygrenarna... B)

Ni kan ju köra en speytävling i Göteborg? En 15.1 Spey är inte så farlig att annordna. Du har ju en klubb nu, sätt dina grabbar i jobb! :D

Mvh

Stefan

Tjena!

Asså? Har ni insett hur manligt det är med spey? ;)

Klubben kommer att arrangera "Westcoast flycasting challange" den 21-22 maj! :) Så snart allt pappersarbete är klart så kör vi igång med marknadsföring utav tävlingen. Detta blir en uppvärmning inför det stora jobbet i okt... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årets första speyträning är gjord! Körde ett litet pass tillsammans med Jocke efter min kurs idag och det gick faktiskt riktigt bra!

Körde med mitt "safetykit", lite lättare lina och softare spö samt att jag testade en ny stil.. Flera fina kast runt 45m!

Lägger in en liten filmsnutt i morgon :)

Saffety Kit, är det LTS across lina? (går den att kasta såpass långt ?)

// Bosse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...