Hoppa till innehåll

Varför tenkara?


Bigsalmon

Recommended Posts

För några månader sedan hade jag aldrig hört talas om tenkara. Nu har jag det.

Men vad är det som är tjusningen? Är det inte som flugfiske med ett toppknutet metspö?

Jag lägger inte in några värderingar utan vill verkligen veta var ni som håller på tycker att tjusningen ligger i tekniken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För några månader sedan hade jag aldrig hört talas om tenkara. Nu har jag det.

Men vad är det som är tjusningen? Är det inte som flugfiske med ett toppknutet metspö?

Jag lägger inte in några värderingar utan vill verkligen veta var ni som håller på tycker att tjusningen ligger i tekniken.

För mig är det lite som förhållandet senapskål - ruccola. Ingen ville ha grönsaken när den bara hette senapskål men när vi började kalla den ruccola blev det värsta grejen. Den blev lite coolare då. Å andra sidan tillhör jag kategorin människor som tar till sig nya saker sist så jag borde väl inte uttala mig...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst finns det stora likheter mellan Tenkara och toppknutet metspö. Det finns stora skillnader också. Precis som det är stor skillnad mellan att flugfiska med ett 7-fots klass 6 flugspö i massivglas på 200g, och ett nytt 9-fots klass 4 på 70gram. Båda är såklart flugfiske.

Låt oss även bortse från historien här, vi håller oss till det strukturella. Även om historien faktiskt är viktig och ger en andlig dimension, som alltid när det handlar om japanska pryttlar. Men vi lämnar det därhän.

Tenkaraspön är långa, extremt lätta, och väldigt mjuka. Linan har en egenvikt och är samtidigt mycket tunn. Det går således att forma loopar mycket enkelt på korta avstånd. En snabb knyck med vristen ger en enkel riktningsförändring. I Tenkara ligger inte linan på vattenytan, utan poängen är att man endast presenterar flugan. Man kan "dansa" med flugan i strömmen, i bakvatten och kring stenar. Den långa räckvidden och enkelheten att flytta flugan gör att man kan söka av en stor yta väldigt effektivt. Visst är det möjligt med liknande övningar med ett flugspö, men linans tyngd kan ibland irritera och glida bakåt genom spöringarna. Tenkara är alltså ett utpräglat närfiske för små vatten.

Sedan är det faktiskt en tjusning med den extrema enkelheten. Att inte fiska med rulle, att ha ett teleskopspö på 50g som kollapsar till längden av en gurka, att bara fiska med en sorts flugor, att endast koncentrera sig på presentationen. För mig handlar flugfiske om att reducera antalet parametrar. I Tenkara så sätter utrustningen vissa begränsningar, vilket samtidigt känns frigörande.

Liknelsen med senapskål och rucola är klatschig men felaktig, eftersom det bevisligen är exakt samma sak. Om Tenkara motsvarar rucola så skulle ajg säga att toppknutet mete motsvarar en trött isbergssallad.

Det är svårt att förklara grejen med Tenkara. Man måste testa det. Det är givetvis inget revolutionerande, men det är väldigt roligt!

Det räcker för mig.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läste den länkade tråden och förundras över hur snabbt man dömer ut något som andra tycker är kul. Varför? Gillar man inte tenkara finns det säkert ingenting som hindrar var och en att högaktningsfullt skita i det fisket.

Jag tänkwer direkt på det fiske vi bedrev i Rocky Mountains. Vattendraget var max 2-3 meter brett och en 35 cm cutthroat var en bjässe. Ett mjukt tenkaraspö på 6'-7' hade varit helt perfekt!

post-824-0-28945400-1302006679_thumb.jpg

Christian, var fiskade ni i artikeln?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du nämner USA, eftersom det är där Tenkara har fått revival. Dom har ju vårdat sitt bäcköringsfiske, och upptäckt hur kul det är med Tenkaraspön. Det hade garanterat varit perfekt med ett sånt spö i klippiga bergen. Men 6'-7' skulle faktiskt kunna vara 10'-12'. Det låter långt innan man har testat, men det är lite av grejen.

Jonas och jag fiskade i ett litet biflöde till Ogströmmen. smile.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknelsen med senapskål och rucola är klatschig men felaktig, eftersom det bevisligen är exakt samma sak. Om Tenkara motsvarar rucola så skulle ajg säga att toppknutet mete motsvarar en trött isbergssallad.

Klatschig och felaktig, det är lite av jag i ett nötskal. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker som sagt att det låter roligt med Tenkara. Ett alternativ av många, men jag tycker det mest är enkelheten som lockar och gör mig intresserad. möjligheten att slippa släpa runt på massa prylar och kunna fiska i lite mindre vatten utan att störa eller trassla så mycket. Lite myggspö utan lull-lull :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad jag har förstått kör vissa i japan lax på typ 7 metersspön, om det nu är tenkara,

men det ser onekligen ut så iaf. eller så är det bara (o)vanligt mete.

Näe, men annars så verkar folk ta förvånansvärt stora fiskar. den här till exempel.

http://www.tenkarausa.com/images/IMG_0276.jpg

fast jag får för mig att de flesta riktar in sig på de runt 30-40cm.

Redigerad med A.N.D.Y.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inget tenkara-spö och ingen erfarenhet av just det fisket (ännu) men har ju mycket erfarenhet av bäckmete längs alla underbara norrländska bäckar jag å farsan strövat vid under åren... och tjusningen (den då än så länge hypotetiska) med tenkara är väl enkelheten i det hela. enkelt att bara ta med sig var man än åker (inte för att jag egentligen tycker det är krångligt att få med mig flugspöet heller...) och BEGRÄNSNINGEN också en hel del tänker jag mig, med tenkaraspöet så vet jag att jag inte ens kan försöka kasta på vissa fiskar eller så och begränsar mitt fiske på ett (i mitt tycke) trevligt vis... att få fisk och/eller stor fisk är trots allt långt ifrån det viktigaste för mig när jag ger mig ut i skog och mark...

Men, det är väl inget magiskt med tenkara varken på ett eller annat vis, är väl på samma vis som det inte är något magiskt med cane-spön heller...

Men för mig ligger nog tjusningen huvudsakligen i begränsningen och enkelheten när man ska iväg å fiska...

kommer nog med största sannolikhet köpa mig ett spö innan sommaren är här förutsatt att jag kommer fram till vad för spö man ska köpa sig... sen kan det ju tyckas galet att köpa på sig ännu ett spö, men men, det är ju kul, hellre ett nytt spö än nya kläder eller liknande... :D

Mvh

/peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det lite som förhållandet senapskål - ruccola. Ingen ville ha grönsaken när den bara hette senapskål men när vi började kalla den ruccola blev det värsta grejen. Den blev lite coolare då. Å andra sidan tillhör jag kategorin människor som tar till sig nya saker sist så jag borde väl inte uttala mig...

En till som var och såg "Svenskar är också människor"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Visst finns det stora likheter mellan Tenkara och toppknutet metspö. Det finns stora skillnader också. Precis som det är stor skillnad mellan att flugfiska med ett 7-fots klass 6 flugspö i massivglas på 200g, och ett nytt 9-fots klass 4 på 70gram. Båda är såklart flugfiske.

Låt oss även bortse från historien här, vi håller oss till det strukturella. Även om historien faktiskt är viktig och ger en andlig dimension, som alltid när det handlar om japanska pryttlar. Men vi lämnar det därhän.

Tenkaraspön är långa, extremt lätta, och väldigt mjuka. Linan har en egenvikt och är samtidigt mycket tunn. Det går således att forma loopar mycket enkelt på korta avstånd. En snabb knyck med vristen ger en enkel riktningsförändring. I Tenkara ligger inte linan på vattenytan, utan poängen är att man endast presenterar flugan. Man kan "dansa" med flugan i strömmen, i bakvatten och kring stenar. Den långa räckvidden och enkelheten att flytta flugan gör att man kan söka av en stor yta väldigt effektivt. Visst är det möjligt med liknande övningar med ett flugspö, men linans tyngd kan ibland irritera och glida bakåt genom spöringarna. Tenkara är alltså ett utpräglat närfiske för små vatten.

Sedan är det faktiskt en tjusning med den extrema enkelheten. Att inte fiska med rulle, att ha ett teleskopspö på 50g som kollapsar till längden av en gurka, att bara fiska med en sorts flugor, att endast koncentrera sig på presentationen. För mig handlar flugfiske om att reducera antalet parametrar. I Tenkara så sätter utrustningen vissa begränsningar, vilket samtidigt känns frigörande.

Liknelsen med senapskål och rucola är klatschig men felaktig, eftersom det bevisligen är exakt samma sak. Om Tenkara motsvarar rucola så skulle ajg säga att toppknutet mete motsvarar en trött isbergssallad.

Det är svårt att förklara grejen med Tenkara. Man måste testa det. Det är givetvis inget revolutionerande, men det är väldigt roligt!

Det räcker för mig.

Vad är skillnaden mot dapping?

.rillerod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag är ny med tenkara fisket sen 2012 och jag har nu nästan lagt undan mitt gamla flugspö.

Fiskar ofta i härjedalen och jag skulle vilja beskriva skillnaden med det västerlänska flugfisket och tenkara.

I det västerlänska flugfisket så letar jag efter bra ställen att stå och vifta min lina för att få ut den och med tenkara så letar jag efter var jag tror fisken finns.

Man kan ju faktiskt snärta ut linan som en pilbåge i värsta fall mellan ett par decimeter lucka bara.

Jag menar då fisket i åar med tät skog och vegetation som det ofta är.

Jag fiskar med ett Yamame och harr, öring, röding är inga problem med det spöt.

Det skall klara upp till 4 kg stora fiskar har jag förstått och med 5x tippet så går tafsen före spöt.

Det var kul att hitta detta forum och man hoppas ju att fler förstår och tycker om tenkara fisket så vi blir fler utövare.

Med vänlig hälsning,

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fundering om man vill ta hänsyn för fiskens överlevnad så skall håv användas istället för

att med hand ta in fiskelina och lyfta fisken samt befria fisken.

Har läst artiklar om fisket i fjäll där flertalet av harrar saknar käkben på grund av hård trill eller att man lyfter fisken ovan vatten ytan utan att navända håv.

Laxfisket tror jag att ger ungefär samma extrema belastning på käkbenet vid tenkara fiske och att risken för för at käkbenet lossnar

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fundering om man vill ta hänsyn för fiskens överlevnad så skall håv användas istället för

att med hand ta in fiskelina och lyfta fisken samt befria fisken.

Har läst artiklar om fisket i fjäll där flertalet av harrar saknar käkben på grund av hård trill eller att man lyfter fisken ovan vatten ytan utan att navända håv.

Laxfisket tror jag att ger ungefär samma extrema belastning på käkbenet vid tenkara fiske och att risken för för at käkbenet lossnar

Vad jag har lärt mig så är det ofta själva krokningen när man rycker för hårt för att kroka fisken som käken kan lostna och jag har sett detta bli gjort vid tex havsöringsfiske i skärgården.

Tankara spön är mycket mjukare än vanliga flugspön och jag brukar inte se många kroka sina fiskar med bromsen på rullen på flugspöna utan med handen på linan.

Lyfta fisken ovan vattnet skal man givetvis inte göra utan jag tar den i håven och jag har inte längre lina än att det kan göras utan att hålla i linan.

Men att fiskar simmar utan käkben är något allvarligt som skall undvikas men jag är ganska säker på att det sker vid krokningen i alla dom flesta fallen och tror det är näst intill omöjligt med dom mycket, mycket mjuka spön som används i Tenkara.

Med vänlig hälsning,

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Att kroka och drilla en fisk så hårt att fisken tappar käkbenet vill jag påstå är omöjligt med ett rätt riggat tenkaraspö. Tenkara är en mjukare teknik än flugspön och fisken drillas på ett både längre och mjukare spö vilket parerar fiskens rusningar och hopp mjukare än ett vanligt flugspö. En håv är standardutrustning vid tenkarafiske.

Jag tar med mig ett par spön (tenkara usa iwana samt ett shimano LLH) till Möller bil på lördag om någon vill känna på ett spö och få en bättre bild av vad det handlar om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite Tenkara fiske från ryssland .Verkar vara en vanlig metod där o fiska.Men herren jösses vad dom fångar och äter fisk + att skön bensin dunk dom har med sig .

ja de rensade den där ån fint!

Läste i tidningen om ett par ryska fiskare som misstänks för att ha ätit upp sina kompisar...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fiskare-misstanks-for-kannibalism

Det där med Tankar verkar hur underbart som helst, fast fiska medvetet efter större fisk med den utrustningen känns inte så motiverade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

hahahahaha, kul att se att jag skrev i denna tråden 8e april 2011...

blev ju inget det året kan jag säga men nu till sist så slog jag till och beställde ett 11fot's tenkara+lite tillbehör... så, i år så blir det tenkara... eller toppknutet flugfiske? tenkara låter så skitnödigt på svenska? kan vi inte fixa ett svenskt namn för det hela istället?

tenkara är det ju ändå inte nån som fattar som inte redan är insatta i det hela känns det som...

 

Ska bli spännande i alla fall, får se om mina bambuspön får stå å vila denna sommar eller inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När visionkillarna får syn på laxmodellerna kanske... ;)

Du kan vara pionär och testpilot vid forshagaforsen i sommar... ;D

 

När kommer det skagit-tenkara? :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...